Gallring

Gallrat lite lätt

15 inlägg 8751 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallrat lite lätt

DrDamp  
#220764 Blivit lite gallrat i beståndet jag röjde April 2012 och det blev väl kanske två "buntar" blandved ska gå över området och markera i sommar och börja gallra ur till hösten igen, men luftigare blir det då man få ur lövet.

Bild


Bild


Bild




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallrat lite lätt

Storken  
#220768 Ser ju fint ut!
Använder du bara skotern till att köra ut med eller har du andra maskiner också?

Användarvisningsbild

Re: Gallrat lite lätt

machonisti  
#220771 Lämpligt bestånd att gallra!

Användarvisningsbild

Re: Gallrat lite lätt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220779 Ser fint ut!
Det är ju så kul att gallra sin skog, längtar ut jag oxå.

Användarvisningsbild

Re: Gallrat lite lätt

machonisti  
#220780
OAS-forests skrev:Ser fint ut!
Det är ju så kul att gallra sin skog, längtar ut jag oxå.

Har gumman tö tunnat snötäcket hos er ännu?

Användarvisningsbild

Re: Gallrat lite lätt

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220795 Ja, det har töat en del men nu blev det kallare väder igen. Det är väl 20-60 cm kvar, ni då?

Avatar Fallback

Re: Gallrat lite lätt

DrDamp  
#220799
Storken skrev:Ser ju fint ut!
Använder du bara skotern till att köra ut med eller har du andra maskiner också?


Tackar :wink: ..

Japps hara bara 59:an tills mattan gick av :roll: Har en fyrhjuling oxå men den går icke på snön tyvärr, funderar på bandsatts till nästa vinter :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallrat lite lätt

DrDamp  
#220800
OAS-forests skrev:Ser fint ut!
Det är ju så kul att gallra sin skog, längtar ut jag oxå.



Tackar , ja när tänker du börja ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallrat lite lätt

machonisti  
#220877
OAS-forests skrev:Ja, det har töat en del men nu blev det kallare väder igen. Det är väl 20-60 cm kvar, ni då?

10-40 cm ganska kompakt och nästan bärande överallt!

Avatar Fallback

Re: Gallrat lite lätt

stektlök  
#221065 Ser fint ut på bilderna.

Avatar Fallback

Re: Gallrat lite lätt

DrDamp  
#222525 Som visa vet så röjde jag över mitt bestånd i fjo (6,5ha)l, ålder ca 30 år och det var nog aldrig tidigare röjt. Som på bilderna nedan visar skulle ni gallrat det ? Vänta 5 år? Fundera på göra en test gallring på ett område. Kör med motorsåg :smile: sp kan ju gå flera ggr, fundera på ta nå ha per år och sälja det som bland ved med björk..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallrat lite lätt

machonisti  
#222583 Idealt bestånd att gallra med motorsåg. Kör man maskin genom det blir det antagligen för glest så att 2/3 av beståndet knäcks eller blåser omkull.

Avatar Fallback

Re: Gallrat lite lätt

DrDamp  
#222602
machonisti skrev:Idealt bestånd att gallra med motorsåg. Kör man maskin genom det blir det antagligen för glest så att 2/3 av beståndet knäcks eller blåser omkull.


Låter fint det, ta lite nu då och sen på igen om 5 år kansk och gallra ur med 3 meters luckor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallrat lite lätt

machonisti  
#222637
DrDamp skrev:
machonisti skrev:Idealt bestånd att gallra med motorsåg. Kör man maskin genom det blir det antagligen för glest så att 2/3 av beståndet knäcks eller blåser omkull.


Låter fint det, ta lite nu då och sen på igen om 5 år kansk och gallra ur med 3 meters luckor

Om man har tid är det ett rätt säkert sätt att säkra beståndet. Gallra bort det sämsta men gallra inte för hårt i områden där det står tätt med klena stammar.

Avatar Fallback

Re: Gallrat lite lätt

DrDamp  
#222684 Tackar :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).