SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny laserteknik

85 inlägg 19269 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845362 Det är nog inte fel. En försiktig förstagallring och när det börjar bli överslutet så ner med rubbet.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Lars Lundqvist SLU  
#845363
Torbjörn Johnsen skrev:De flesta grafer jag sett över den löpande tillväxten visar en kulmination som väl sammanfaller med lämplig tid för förstagallring.

Det är bättre att titta över höjd. Då ser man att den oftast infaller vid ca 10 m höjd. Hur många gallrar innan skogen nått 10 m höjd?

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845365
Lars Lundqvist SLU skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:De flesta grafer jag sett över den löpande tillväxten visar en kulmination som väl sammanfaller med lämplig tid för förstagallring.

Det är bättre att titta över höjd. Då ser man att den oftast infaller vid ca 10 m höjd. Hur många gallrar innan skogen nått 10 m höjd?

Hur många har ens röjt vid 10 m?

Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845366 Många har gjort det men få har gjort det enligt rekommendation.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Hodal  
#845377
Tralsmo skrev:Att första gallringar tas för hårt är inte min bild.

Möjligen däremot att de tas för hårt i senare gallringar men framförallt att de petas i skog som är nära 20 meter eller alldeles för nära slutavverkning.

Pengabehov , rädsla för å avverkningsanmäla eller helt enkelt okunskap?

Grafen ett par sidor bak i tråden visade att det tas för mycket i tidig gallring och för lite i sen. Jag kan instämma i att det tas hårt i förstagallringarna, men sedan gallras det ofta inte mer i norra halvan av Sverige där jag traskar omkring, så jag har inte några egna observationer av sena gallringar.

Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Tralsmo  
#845408
Hodal skrev:
Tralsmo skrev:Att första gallringar tas för hårt är inte min bild.

Möjligen däremot att de tas för hårt i senare gallringar men framförallt att de petas i skog som är nära 20 meter eller alldeles för nära slutavverkning.

Pengabehov , rädsla för å avverkningsanmäla eller helt enkelt okunskap?

Grafen ett par sidor bak i tråden visade att det tas för mycket i tidig gallring och för lite i sen. Jag kan instämma i att det tas hårt i förstagallringarna, men sedan gallras det ofta inte mer i norra halvan av Sverige där jag traskar omkring, så jag har inte några egna observationer av sena gallringar.



Njaaa, ja nämner ju bara min uppfattning om va ja sett där vi håller till å kör.

Sett i de hela stämmer säkert andra åsikter här på forumet.

Vill bara förtydliga mig att när de gäller första gallring så är de enligt min mening inte katastrofalt om en tidig första gallring blir lite för hård.
Värre då me en sen första gallring.
Skaderisken ökar ju betydligt me en sen gallring.


Nåt som irriterar mig ibland är att vi som kör me bredare stickvägsgående maskiner ibland får fortsätta å gallret efter bestånds gående som gjort första gallring.
Blir inte bra å hugga om vägarna igen å ofta är dom då olämpligt lagda för större maskiner.

Nån gång har de även hänt att virket plötsligt ska ut i motstående riktning än va stickvägarna är huggna för från början beroende på nygjord timmerbilsväg.

Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845420 Är det ett stort problem med nya vägar i andra gallring? Jag som vinschgallrar får ju inte alls samma vägnät som kan behövas för andra gallring med traditionell metod.

Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Tralsmo  
#845422
Mangan skrev:Är det ett stort problem med nya vägar i andra gallring? Jag som vinschgallrar får ju inte alls samma vägnät som kan behövas för andra gallring med traditionell metod.


Nää, de kan ja inte påstå men de känns ju lite olustigt å behöver hugga väck onödigt mycke i korsningarna bara för att nån inte tänkt igenom konsekvenserna från början.
Sen kan de ju föralldel va så att man gjort de å accepterar följderna de vet ju inte ja.

Riktiga trimmerbilsvägar har ju diskuterats här på forumet å ja tillhör ju dom som tycker de är väl värt sina pengar å sitt utrymme i skogen att få ett hyfsat vägnät me korta skotningsavstånd. Å gångavstånd för röjning

Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Tralsmo  
#845423
Mangan skrev:Är det ett stort problem med nya vägar i andra gallring? Jag som vinschgallrar får ju inte alls samma vägnät som kan behövas för andra gallring med traditionell metod.



Nu missuppfattade ja nog din fråga

Ja uppfattar nog inte att det du gör i din skog ställer till några problem.

På min ursprungliga fastighet hadde ju farsan gjort som du å de har vi inte haft några problem me att ställa vägar för 4,5m bredd.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Lars Lundqvist SLU  
#845433 Det kan ju vara bra att komma ihåg att i ett slutavverkningsbestånd med 600 st/ha är medelavståndet mellan träden drygt 4 m. Så det borde inte vara så svårt att få plats med stickvägar på 4,5-5 m bredd

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Ove Lindberg  
#845482 Det du säger här Lars är det många som förordar stora maskiner i förstagallring borde fundera på. Förmodligen har dom inte ens varit med att utföra en eventuell nästa gallring ca 20 till 25 år senare.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Lars Lundqvist SLU  
#845483 Eftersom det i princip är stickvägsavstånd mellan träden när det är dags för slutavverkning finns det ingen anledning att försöka ha smala stickvägar från början som sen måste breddas. Mängden träd spelar roll, men inte exakt hur de står.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845484
Ove Lindberg skrev:Det du säger här Lars är det många som förordar stora maskiner i förstagallring borde fundera på. Förmodligen har dom inte ens varit med att utföra en eventuell nästa gallring ca 20 till 25 år senare.

Används mindre maskin i 1a gallring så används den även i 2a gallring. Används stickvägsgående i 1a gallring så används den även i 2a gallring. Man gör alltså sitt val vid 1a gallringen.

Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

maltex  
#845486 Dom vägar som görs i 1a gallring bör vara så breda att dom funkar i den 2a utan breddning, oavsett maskintyp. Ska det breddasvägar blir det fort för glest.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845519
Lars Lundqvist SLU skrev:Eftersom det i princip är stickvägsavstånd mellan träden när det är dags för slutavverkning finns det ingen anledning att försöka ha smala stickvägar från början som sen måste breddas. Mängden träd spelar roll, men inte exakt hur de står.

Var det du eller Hannuröj som skrev om något försök i Finland, att dra isär vägarna och lämna en ogallrad remsa i mitten, som körs vid nästa gallring istället. Verkar ju lite klurigt tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).