Gallring

GALLRINGSNETTO?

156 inlägg 40581 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: GALLRINGSNETTO?

alias  
jannee skrev:Under mina styvt 50 år som skogsägare har jag 1 (EN) gång betalt för en flyttning.
Oftast är jag ute i så god tid att entreprenören kan ta mitt när han ändå ska passera, visst ibland kan man då få vänta "några" månader, exakt samma när det gäller markberedning.
Däremot har jag ALLTID fått betala för flyttning av grävmaskinen till objektet när jag skulle bygga ut skogsbilvägarna.
Har där gällt att boka in grävmaskinen när den varit i närheten eller haft mindre med bokningar.

Nja, det du rimligen kan veta är huruvida du har fått flyttkostnaden särredovisad eller ej.

MVH
Alias

Malwa Combi i 5:e generationen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864353Så ser entreprenörernas uppgör olika ut. Storaenso hade ett tag så att flytt skulle ingå i den uppgjorda prislistan. På objekt under 300 m3 fick de debitera flytten extra. Hjula ska man aldrig göra om det inte är så att alla transportörer är upptagna.

jannee  
#864356Det är virkesinköparen som få stå för flyttkostnaden.
I kontraktet anges avverkninskostnaden/fub
Vad sedan entreprenören får i ersättning är inte mitt problem 😀
Å andra sidan får man också vänta på "sin" tur.
Sågverken har tydligen så goda marginaler så detta förfarande har aldrig varit några diskussioner om.

#864358Och du tror att flytten inte är inräknad i det pris som virkesköparen presenterar för dig? Nu är det väl inga jättepengar per kubik vi talar om ifall det är någotlunda stora poster.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864360Sydved 2017:
$matches[2]

Södra 2009:
1733604361_skaermbild_fran_2024-12-07_21-43-31.jpg

De två gallringarna jag haft utförda än så länge. Var 1:a gallring bägge tror jag, och det stämmer med hur mycket kostnaden är jämfört med intäkterna.

Tralsmo  
alias skrev:
Här tror jag Södra räknar på ca 3500 kr för flytt av skördare+skotare.

MVH
Alias

Känsligt ämne de här.

Innan vi blev me södra hadde vi lite styvt 3500kr som du nämner alias.

Enligt södra är de tvärstopp me så horibla priser på flytt har vi blivit omtalade.

Nu får man ju som entreprenör se till helheten på överenskommelsen.
Sköter sig uppdragsgivaren me planering å vettiga objekt så får man ju igen pengarna i en annan ände.

Som entreprenör så bryr ja mig inte om va skogsägaren betalar. Viktigt är ju att vi som är entreprenör får ett vettigt avtal.

Edit: man får nog skilja på etablerings kostnad å flyttkostnad ochså

hfab  
Tralsmo skrev:
Känsligt ämne de här.

Enligt södra är de tvärstopp me så horibla priser på flytt har vi blivit omtalade.

Sköter sig uppdragsgivaren me planering å vettiga objekt så får man ju igen pengarna i en annan ände.

Som entreprenör så bryr ja mig inte om va skogsägaren betalar. Viktigt är ju att vi som är entreprenör får ett vettigt avtal.

Är det ni som entreprenör eller Södra som bekostar flytt?
Vad anser ni ingår i flytt respektive etablerings kostnad?

#864430Här i Värmland i vart fall så fakturerar åkaren uppdragsgivaren direkt. Om någon entreprenör förhandlat sig till etableringsersättning därutöver så har det gått oss förbi. Det blir enkel väg för varje objekt. Flytt därifrån belastar nästa objekt. Kan tänka mig att om virkesköparen gett fast pris och tagit hyfsad höjd så får flytten ingå. Ligger han på marginalen så debiterar han flytt för att inte få gnäll från nästa befälhavare. Tråden verkar spårat ur på maskinflyttning men i dagens prisrally så är det ändå inget att haka upp sig på och det har aldrig varit så billigt att flytta maskiner.

alias  
#864435Då det är den virkesköpande organisationen som är den enda parten som har en sportslig chans att styra över ruttplanering för entreprenören så bör det vara denna aktör som får stå för etableringskostnaden/flyttkostnaden.

Entreprenören utför de avverkningar som virkesköparen/avverkningsledaren lägger upp i ruttplaneringen och denne vill naturligtvis ha full kostnadstäckning för flytt/etablering och skogsägaren vet ju inte vilka andra virkesaffärer som virkesköparen har gjort och bör ju svårligen straffas ekonomiskt om virkesköparen tvingas till långa flyttar av avverkningsresurserna för att hedra sina åtaganden mot andra skogsägare och industrin.

Vad vinner virkesköparen mest på; att inte särredovisa någon flyttkostnad som skogsägaren kan irritera sig på (men sannolikt betalar via virkespriset eller avverkningskostnaden på timme eller m3fub), eller att redovisa en fast flyttkostnad på några tusenlappar som man kan argumentera, mot skogsägaren, bör slås ut på en större volym att avverka (incitament för att öka kontraktsvolymen)?

MVH
Alias

Tralsmo  
hfab skrev:
Tralsmo skrev:
Känsligt ämne de här.

Är det ni som entreprenör eller Södra som bekostar flytt?
Vad anser ni ingår i flytt respektive etablerings kostnad?

Vi får ju bekosta flytten själva å sen får vi ju en avtalad ersättning för de som är ett jämsöverpris.
Flyttersättning är alltid densamma oavsett 100m eller 3mil.
De där är ju så sabla hemligt så i detalj vågar man ju inte yttra sig i.

Etablerings kostnad har väl diskuterats här på forumet förut vill ja minnas.

Min uppfattning om etablerings kostnad är ju att där ingår ju även uppdragsgivarens tjänster för planering av objekt.
De där har ja inte koll på men flyttningskostnaden för oss som entreprenör är ju en ersättning för flytten från nuvarande objekt till nästa objekt (som skogsola påpekat) å där ingår ju upplägget i maskinerna å att man sätter sig in i hur jobbet skall utföras.

Vi är ju legitimerade från uppdragsgivaren å göra hela planeringen i objekten om inte de redan är gjort å de får vi ju naturligtvis debitera utöver. Ibland så har ju skogsägaren åsikter som behöver gås igenom i fält å de får vi ochså debitera.
Det anser ja är etablingskostnad. Sen va skogsägaren får betala lägger ju inte vi oss i.

Sen kan de ju va så att de av någon anledning skall göras nånting väldigt långt bort (fram å tillbaka) då får vi ju debitera utlägget på de men inte den tid vi själva får lägga ner.

#864437Som nämnts tidigare: På den tiden maskinerna skulle hjulas efter väg så skulle det planeras rutter. Numera är det mera väder och bärighet samt andra mer svårförståeliga skäl som avgör prioritets ordningen. När väl trailerbilen är på plats och maskinen är på så kan man gott kosta på en länge tur. Det blir marginellt dyrare.
Kan lägga till att det här "just in time" tänket avspeglar sig i flyttandet. Överskott på något sortiment kan göra att det hoppas över en huggning där maskinerna redan finns.

jannee  
#864444Här nere i sydost är avverkningar/fastighet ganska små men ligger oftast tätt, vilket i sin tur gör att det i de flesta fall hjulas mellan objekten.
Ytterst få dunderklumpsflyttar.
Vi har JGA, Vida, Sydved och Södra som är de största mottagarna av skogsråvaran och som konkurrerar med varandra när det gäller priser och "förmåner".

#864449Om vi någon gång hjular så tar vi timtid för det. Det blir inte gratis det heller.

jannee  
#864460Skogsola.
Du har 3 km till nästa skogsägare och nästa slutavverkning/gallring, tar du då ut en trailer för att flytta ?
Jag "tror" nämligen att snittavståndet mellan uppdragen här nere ligger i spannet 3 till 4 km, troligtvis kortare än längre.
Ännu kortare när det gäller markberedning.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864464Beror ju på detta med belagda vägar också

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).