Gallring

GALLRINGSNETTO?

156 inlägg 40581 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: GALLRINGSNETTO?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864249Första gallring kan man nog räkna med 150-200 kr i netto här i Södraland. Ca 450kr/fub i avv kostnad har jag hört.

Men någon som vet vad man kan räkna med i en andragallring? Om beståndet är någorlunda skött med hyfsad medelstam och redan gallrat/röjt en gång. Uttag ca 50 fub/ha.

Malwa Combi i 5:e generationen

Axl  
#864256Ja vad kan det ge? Om man räknar lite försiktigt så blir det 10000 kr i flytt, 250 kr i huggningskostnad och kan det bli 900 kr i virkesvärde?

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Axl skrev:Ja vad kan det ge? Om man räknar lite försiktigt så blir det 10000 kr i flytt, 250 kr i huggningskostnad och kan det bli 900 kr i virkesvärde?

Hög flyttkosnad väl? Har väl enbart när de kommer.

Tralsmo  
#864305Ja tänkte desamma.

En flytt kostnad på 10 000kr så räckte de ju gott å bara flytta.

Edit: stavfel

hfab  
#864312Saliga är de ovetande.

Här kostar en maskinflytt omkring 15000kr (skördare och skotare med långtrailer)
Ner mot Härjedalen säger dom kring 20000kr.

En Malwa kombi åker på lastväxlare, och den flyttar lååångt för 15000

#864314Jag fick betala ca 3000 kr för maskinflytt markberedning.

Tralsmo  
#864315En sak är ju va de kostar å en annan va uppdragsgivare (skogsägare) får betala.

Är de långt så betvivlar ja inte dina siffror hfab men de betyder ju inte att entreprenören kan debitera såna summor.

Härnere kan du nog lätt dra bort en nolla å då gnälls de ordentligt ändå.

Vi trailar ju mindre nu än förut. Oftast hjular vi på max nån mil men de beror ju lite på omständigheter.
Flyttarna är ofta korta å väl planerade om vädret inte spökar.

Men de här me den verkliga flyttkostnaden verkar ytterst få begripa sig på.
Tror de beror på att de är dom som ska betala å då får de inte vara dyyyrt.

jannee  
#864316Här nere i söder blir man frustrerad om flytten kostar mer än en tusenlapp max två.
Entreprenörerna lägger oftast upp så att avstånden mellan objekten blir så kort som det möjligtvis går, de hjular mellan objekten.
På det viset kan man ibland får vänta på sin tur 😀

Tralsmo  
#864317Just de här me flyttersättning kan man bli rätt irriterad på som entreprenör

En uppdragsgivare som har bra planering på rutten å hyfsat stora objekt så går de å hålla nere kostnaden.

Men när vädret chiter sig å man ska hit å dit å plocka kedjor av å på när man hjular är inte roligt eller ekonomiskt om de är mindre objekt.

För den som inte begriper så kan ja säga att band är lätt å plocka på å av. Kedjor är ett tungt chitgöra.

Tralsmo  
jannee skrev:Här nere i söder blir man frustrerad om flytten kostar mer än en tusenlapp max två.
Entreprenörerna lägger oftast upp så att avstånden mellan objekten blir så kort som det möjligtvis går, de hjular mellan objekten.
På det viset kan man ibland får vänta på sin tur 😀

2 tusenlappar skulle täcka kostnaden för oss i dom flesta fall men de hänger på objekt storlek å längd på flyttningen.
När vi trailar maskin så kostar de 2,5 tusenlapp i snitt per maskin. Alltså 5000 för skotare å skördare å då har vi inte räknat med förlorad arbetskostnad för personal.

Näää, ja klagar faktiskt inte för de är rätt hyfsad ordning från vår uppdragsgivare.

alias  
Mangan skrev:Första gallring kan man nog räkna med 150-200 kr i netto här i Södraland. Ca 450kr/fub i avv kostnad har jag hört.

Men någon som vet vad man kan räkna med i en andragallring? Om beståndet är någorlunda skött med hyfsad medelstam och redan gallrat/röjt en gång. Uttag ca 50 fub/ha.

Kan det vara rimligt att räkna på att skördaren kostar runt 150 kr/m3fub (1500 kr/h / (100 träd/h × 0,1 m3fub/träd)) och att skotningen kostar 80- 100 kr/m3fub beroende på avstånd och antal sortiment = runt 250 kr/m3fub?

Massavedspriset ligger väl på 750-800 kr/m3fub, så med lite kubb-/klentimmerutfall så bör medelintäkten öka.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8643301200 / tim kostar vår trailer och det blir sällan under två timmar per flytt och sällan över 2,5. 2400-3000 per maskin alltså. Skulle man få betalt för ståtid på maskinerna bleve det ju dyrare. Men när trailern är där och maskin är lastad så kostar det obetydligt mer att åka någon mil extra.

#864333Vad gäller nettot till skogsägaren så är det ju priser som skogsägaren får betala som är intresserant. Skall bli spännande å se vad det blir nu på avverkningen, om de specar det separat.

alias  
Mangan skrev:Vad gäller nettot till skogsägaren så är det ju priser som skogsägaren får betala som är intresserant. Skall bli spännande å se vad det blir nu på avverkningen, om de specar det separat.

Här tror jag Södra räknar på ca 3500 kr för flytt av skördare+skotare.

MVH
Alias

jannee  
#864345Under mina styvt 50 år som skogsägare har jag 1 (EN) gång betalt för en flyttning.
Oftast är jag ute i så god tid att entreprenören kan ta mitt när han ändå ska passera, visst ibland kan man då få vänta "några" månader, exakt samma när det gäller markberedning.
Däremot har jag ALLTID fått betala för flyttning av grävmaskinen till objektet när jag skulle bygga ut skogsbilvägarna.
Har där gällt att boka in grävmaskinen när den varit i närheten eller haft mindre med bokningar.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).