Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 235470 visningar 61 följer Svara, dela mm...  
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Bonnapajken  
#408896Tack för en fantastisk mässa med ett mycket intressant upplägg!
Det ända jag saknade var timkostnaden för de olika maskinerna, en lägre kapacitet borde i vissa fall kunna vägas upp av en lägre driftskostnad? :smile:

Malwa Combi i 5:e generationen

kungsis  
#408898Fasiken, för snål för att ha egen skrivare (tröttnade när det gamla bara jävlades), grannens har gått sönder och klockan närmar sig kl. 22 :sad: . Nåja, det får väl gå som det går.
Vi ses i morgon :smile:

Med vänlig hälsning
Kungsis

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#408900Hej,
Tack Bonnapajen!
Ingen fara Kungsis, bara kom hit, du kan fylla i ditt användarnamn på en lapp i entrén, det gäller f.ö även gäster/ej medlemmar!

Välkomna imorgon!

TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Tråden om gallringsdagarna 2016

Mowi850  
#408901Hur kunde jag missa att den stog inne i beståndet:? Syn att jag har fullt upp imorgon annars hade jag nog åkt en sväng till:D

Användarvisningsbild

Aayden  
#408906Det var en riktigt bra mässa , en stor eloge till alla som jobbat med den.
Det värsta är väl att man snart blir 460 tkr fattigare efter mässan :lol:

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408910Fokus på gallring http://www.skogsaktuellt.se/artikel/517 ... lring.html
/Niklas

Användarvisningsbild

molnia  
#408913I morgon kommer jag och min flickvän. :-BD
Ni får vara snälla mot henne, då hon inte är införstådd med skönheten och glädjen av att bruka skogen (ännu :wink: ).

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408914Premiär för Gallringsdagarna http://www.atl.nu/skog/premiar-for-gallringsdagarna/
/Niklas

uffejohan  
#408915Tack Fredrik och Torbjörn för ett fantastiskt trevligt evenemang. Kul att få ett ansikte på bl.a. Erre och Sebmacahan.....Bra med alla beståndsdata för oss skogsnördar och ett lättöverskådligt format på det hela. För mig blev det rätt uppenbart när jag jämförde de olika cellerna att jag inte vill ha några stora gallringsskördare på mina marker. Stora maskiner har säkert sitt berättigande och är ekonomiska i rätt sammanhang, men i en förstagallring vill jag nog hylla småskaligheten, i varje fall ur estetisk synpunkt.
Jag tyckte också det var kul att provsåga med Hva's nya SpeedCut-kedja. Förutsatt att det var kedjor direkt från produktionen, var det förvånansvärt stor skillnad att såga med den jämfört med Oregonkedjan.

uffejohan  
#408923Menar förståss Husqvarnas X-Cut.... Fast den borde heta SpeedCut eftersom den skar snabbare utan tendens till de hugg man annars kan få ibland.... Blir till att köpa i fortsättningen och lära sig fila med nya vinklar.

Robertberg  
#408931Vågar nog påstå att nu är vi sista i säng! Jag och seb hamnade i en stundtals livlig debatt som handlade om gallring, hur man gjorde för 40 år sen och har hur man borde göra idag.

Användarvisningsbild

molnia  
molnia skrev:I morgon kommer jag och min flickvän. :-BD
Ni får vara snälla mot henne, då hon inte är införstådd med skönheten och glädjen av att bruka skogen (ännu :wink: ).

Tyvärr fått förhinder. . :sad:

Fredrik  
#408943Nej, vad synd Molnia! Hade varit trevligt att träffas igen men det kommer fler chanser!

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#408946Morronrapport...

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408955Strax framme.

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).