Gallring

Anlita skördare - skota själv? 1:a gallring

41 inlägg 24240 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Anlita skördare - skota själv? 1:a gallring

hayabusa 08  
#892397Jag gjorde nåt liknade själv förra vintern. Både gallring och slutavverkning.
Skördare som högg och jag skotade ut själv. Det blev ca 700 fub i gallringen, 1200 fub avverkning och lite över 100 fub hoss grannen
Så ungefär 2 000 m3 totalt. Jag har en bra skogstraktor, en rejäl vagn, grindarea 3,5 m2 8 meters kran.
Så det går att skota själv, men gallringen tar tid, jag har fördelen att ha ett jobb där schemat gör att på en 4 veckorsperiod så jobbar jag 12 dagar

Ska du köra på kvällar o helger så tror jag det tar hela vintern och du får inga fridagar alls att räkna med.
Jag räknade inte timmarna det tog att skota ut allt men jag är fullt medveten att det hade vart bättre ekonomiskt att leja bort även skotningen,
men det var otroligt roligt att köra i egna gallringar som man en gång planterat själv. Mkt roligt…

Jag tänker göra samma sak denna säsongen som börjar snart. Lite mindre gallring blir det och nog samma i avverkning. En stor skillnad blir att jag tar tjänstledigt fån jobbet i 3 månader😏 Att det gör mig till en ännu större ekonomisk idiot det skiter jag i..
Att få köra i sin egen skog, med en traktor som man själv har renoverat o byggt som man vil ha och i detta fall en ny vagn som man specat själv, nå det är livet tycker jag

Malwa Combi i 5:e generationen

Axl  
#892402Bara man inte försöker lura sig själv eller någon annan att det är en jättebra affär så är det väl toppen att göra det man mår bra av. Vad kostar det inte att spela golf eller köpa en stor båt?

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#892427Nu ska man ju inte skälla på entreprenörerna för dom har ju bolagen som bestämmer.Men det här att det inte lönar sej att jobba som självverksam tror inte jag är helt självklart.Om man tittar på nettot vid slutaverkning i ett maskingallrat bestånd utan fälld mellanzon som körts med typ 1270 / 911 / 931 så blir inte nettot speciellt bra.Lägger man sen till att det huggs mycket massaved istället för timmer i själva gallringen blir kalkylen ännu sämre.Sen har vi ju problemet med körskador på rötter vår / sommar samt ökad mängd barkborre pga grönris.Detta pratas det tyst om.Lägger man in detta i kalkylen så blir lönsamheten annorlunda som själverksam.Många glömmer bort att man driver ett företag när man har skog och lämnar glatt bort "nycklarna ".
Mvh JEK

jannee  
#892432Man kan räkna tills f*n tar en.
Det finns många kända men även okända parametrar att ta hänsyn till.
Dock måste det ändå vara upp till var och en att avgöra vilket som känns bäst.
Det som känns bäst behöver för den sakens skull inte vara det mest ekonomiska.
Måste du avstå lönearbete och allt vad det totalt innebär kan det nog vara svårt att rent ekonomiskt räkna ihop det.
Har du däremot mer eller mindre obegränsad tid att tillgå ställer det sig i en helt annan dager.
Har du tillgång till rätt maskin kan också avgöra mycket.
Proffs som gör en avverkning/gallring vid RÄTT tidpunkt lär nog inte ställa till med något negativt.
Dessutom är proffs oftast minst lika duktiga som du på att göra just rätt avvägning när det gäller en ren gallring.

Skogsöga  
#892625Skotade 150 fub efter Malwa förra året. Verktyget verkar stämma mycket bra, även om jag inte bokförde varje timme så hamnade det precis på vad jag uppskattade det till efter att konsulterat dagboken. Tog ca 45 timmar. Skotningen med Malwan hade blivit ganska dyr och eftersom jag har grejerna stående, så är marginalkostnaden försumbar. Den stora vinsten ser jag i att kunna hålla vägarna smalare än 3m som är det beräknade slutförbandet i beståndet. målet är 1000-1100 stam/ha till slutavverkning. G28-30.

Användarvisningsbild

GustavJ  
#892659Hos mig är en faktor vädret. Som vintrarna är nu så kan det antingen bli väldigt blött att köra eller så kommer snö som gör det svårt att se virket. Ska du köra så mycket så blir det lång tid innan virket är utkört så jag skulle dela upp det på flera år. Det är väldigt roligt att köra själv så har du möjlighet och tycker det är roligt så tycker jag du ska göra det.

Användarvisningsbild

Skogstraktorn  
#892705Skotade 170m3fub efter en Malwa 560 förra året. Körde ett par lass när jag hade tid och när vädret var bra dvs ingen stress eller panikkörning, allt var utkört efter ca 2 månader utan körskador. Funkar för mig då jag har ett skiftjobb och därmed är hemma själv en del när resten av familjen jobbar eller är i skolan.
Hade jag bara varit hemma Lördag och Söndag tror jag inte sambon varit nöjd ifall jag spenderade helgerna körandes i skogen. Men det där är ju så olika hur man har det hemmavid. Jag bor även på stället så kan enkelt smita iväg och köra nått lass innan eller efter jobbet.

Det var första gången vi provade detta konceptet och ser det som mycket lyckat, kommer köra samma upplägg denna vinter också.
Nu vet jag inte hur mycket tid du har men 25ha låter väldigt mycket, kanske ska dela upp det på ett par år?

Har du saker att köra med och tiden så är det väl bara att testa är min åsikt, sen ska man skita i vad andra tycker. Folk har en förmåga att lägga sig i när man gör något som inte är "som vanligt".
Man ska inte sticka under stolen med att det är en väldigt rolig fritidssyssla.

Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
#893247Tog in en H8 när den ändå skulle göra något litet jobb på grannskiftet och körde sen ut själv med Avestavagn.
Nu var det inga stora volymer utan runt 50 kubik men blev väldigt bra då man fick minimala körskador samt perfekta vägar inför framtida gallring🌲

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893256Har alltid jobbat så. Men jag har haft riktiga skotare.

Användarvisningsbild

henrik_1  
#893383Har du möjlighet så hade det nog varit bra att dela upp det på 2-3 gånger. Det låter lite mycket att ta allt på en gång.
Man får ju räkna med att det kan krångla lite också, grejer som går sönder man kanske kör fast osv. Särskilt om det börjar bli övermäktigt o stressigt.
Men sen är ju frågan, blir det dyrare att ta dit en skördare mer än en gång?

Jag har som grund ide att försöka göra så mycket som möjligt själv med mina små maskiner. Alstor o minigrävare även plantering o röjning men visst det tar mycket tid men det är kul o håller ner kostnader.
Sen hur mycket jag håller i kostnaderna på att ha egen miniskotare de kan man väl diskutera, dyr i inköp men gör ett fantastiskt jobb och är riktigt kul att köra och det blir fina gallringar utan breda vägar.
Jobbar visserligen heltid men på 4 dagars schema så jag har ju en extra dag hemma i veckan som det kan bli lite gjort på.

Lycka till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#893391Hur mycket skog har du och hur ser gallringsbehovet ut? Jag ser ju en fördel i att ha jämnt flyt i verksamheten. För att sprida risker med stormar och prisvariationer och ha jämnt kassaflöde och arbetsbelastning. Jag hade 250 hektar gallring som jag spred ut över 20 år. Med uppehåll när priserna var som sämst.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).