Skördare som högg och jag skotade ut själv. Det blev ca 700 fub i gallringen, 1200 fub avverkning och lite över 100 fub hoss grannen
Så ungefär 2 000 m3 totalt. Jag har en bra skogstraktor, en rejäl vagn, grindarea 3,5 m2 8 meters kran.
Så det går att skota själv, men gallringen tar tid, jag har fördelen att ha ett jobb där schemat gör att på en 4 veckorsperiod så jobbar jag 12 dagar
Ska du köra på kvällar o helger så tror jag det tar hela vintern och du får inga fridagar alls att räkna med.
Jag räknade inte timmarna det tog att skota ut allt men jag är fullt medveten att det hade vart bättre ekonomiskt att leja bort även skotningen,
men det var otroligt roligt att köra i egna gallringar som man en gång planterat själv. Mkt roligt…
Jag tänker göra samma sak denna säsongen som börjar snart. Lite mindre gallring blir det och nog samma i avverkning. En stor skillnad blir att jag tar tjänstledigt fån jobbet i 3 månader😏 Att det gör mig till en ännu större ekonomisk idiot det skiter jag i..
Att få köra i sin egen skog, med en traktor som man själv har renoverat o byggt som man vil ha och i detta fall en ny vagn som man specat själv, nå det är livet tycker jag
Bättre att vara på hal is o ha det glatt, än att gå i lera o sörja