Gallring

Anlita skördare - skota själv? 1:a gallring

41 inlägg 24090 visningar 13 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om möjligheten och utmaningarna med att själv utföra gallring och skotning i egen skog, särskilt på en yta runt 25 hektar. Deltagarna delar erfarenheter kring tidsåtgång, maskinval och terrängens betydelse för arbetsinsatsen. Flera påpekar att det är en stor arbetsinsats att göra detta på kvällar och helger, och att det kan vara svårt att hinna med.

Några deltagare lyfter fram nöjet och tillfredsställelsen i att arbeta i sin egen skog, medan andra påminner om att ekonomin ofta inte går ihop och att det kan vara mer kostnadseffektivt att anlita entreprenör. Diskussionen berör också tekniska aspekter som kranlängd, lastarea och skotningsstrategier, samt hur man kan dela upp arbetet i etapper för att minska belastningen.

Vissa uttrycker att det är viktigt att inte lura sig själv om lönsamheten, medan andra menar att tid och glädje i arbetet också är viktiga faktorer. En del delar med sig av egna erfarenheter av att köra både små och större maskiner, och hur de planerat sina arbetsperioder. Sammanfattningsvis finns en bred enighet om att det är möjligt men tidskrävande att göra gallring och skotning själv, och att det ofta kräver god planering och realistiska förväntningar.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Saklig och erfarenhetsbaserad med inslag av humor
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-09-02 15:34 | data: 1)
Malwa

Anlita skördare - skota själv? 1:a gallring

Elmhult  
#891494Gör någon det? Har en bra traktor med driven vagn. Ca 25ha förstagallring. Kanske för mycket för att göra det själv?

TS
Malwa Combi i 5:e generationen
Användarvisningsbild

Re: Anlita skördare - skota själv? 1:a gallring

Torbjörn Johnsen  
#891496Det beror väl framför allt på hur din tid och dina dagar ser ut? Har du heltidsjobb och ska köra det på helger och ledig tid blir det nog tufft. Kan du däremot sätta av lite sammanhängande tid några veckor så kan det ju vara ett trevligt jobb i egen skog när du ändå har grejerna.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#891497Ja, det är en utmaning tror jag. Det kan väl bli en total på runt 1000 m3fub och om man antar att lastarean på vagnen är 3,3 m2 så borde det bli en 135 lass för dig.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#891498Med tanke på att man har investerad i skogsvagnen ska man nog köra också. 💪
Mycket berående av avståndet och terrängen hur lång tid skotningen tar men massavirket behövs inte vara helt färskt, eller.

Alternativt utföra gallringen i två-tre delar, kanske blir lagom stor då?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#891499Anekdot kanske men när jag körde H8 så fick jag låna hem den en helg för att köra årsveden hos morsan och farsan. Körde en söndag i lite olika bestånd. Farsan var med i hytten och var drivande i att "det går vi igenom lätt också". Blev ca. 70 m3fub tror jag. Några månader senare(!) var skotningen klar och farsan var helt säker - detta gör vi aldrig om! 🙃

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89150025ha är mycket på kvällar och helger. 5-10ha känns fullt rimligt så dela upp den på ett par-tre vintrar om du vill köra själv.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#891501Jag både hugger och kör själv med små maskiner. Men så har jag ju en mer sammanhängande tid när jag sysslar med det. Ganska precis 1000 fub från vinterns gallringar. 272 timmar totalt med Kranman 960 så det är inte gjort på enstaka helger inte.

Elmhult  
#891502Det lär ju realistiskt bara bli nån timme efter jobbet på veckorna och sen på helgerna.

Det är en RDM12 med 6,5m kran. Weimer. Kanske blir lite väl mastigt. 🫣

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#891503Fick gallrat knappt 1 ha på vägkant i vinter med en H8, skotat med en Gremo 950. Skördare 1 dag, skotare knappt 1 dag. 58 m³ fub. Är det stickvägsgåendeeller beståndsgående? Har traktor twintrac? Det är ju att smidigt kunna backa som är skotare fördel.

Elmhult  
bengt.a skrev:Fick gallrat knappt 1 ha på vägkant i vinter med en H8, skotat med en Gremo 950. Skördare 1 dag, skotare knappt 1 dag. 58 m³ fub. Är det stickvägsgåendeeller beståndsgående? Har traktor twintrac? Det är ju att smidigt kunna backa som är skotare fördel.

Angående skördare är ju önskan att den är liten så man kan matcha hjulspåren. Sen vill man ju helst ha lite på pluskontot efteråt.
Ja den har twintrac. 🙂

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#891508Lastarea 2,5m². Enligt Fredriks uträkning ca 180 lass.
Om ett lass tar en halvtimme (tar det en halvtimme?) så är det 90 timmar. Strax över 2 arbetsveckor.
Allt beror som skrivits ovan hur dina dagar ser ut.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#891509Jag skulle tro att ett lass i snitt tar en dryg timma. Det var annars väldigt kul att denna tråd kom upp. I våras satt jag med ett verktyg som tar upp detta och tanken var att vem som helst enkelt skulle kunna räkna själva på det. Jag hann aldrig klart men har nu färdigställt en första beta-version som alla kan testa.

Testa direkt här: skogsfakta/skotningskalkyl.php

Kommentera gärna om verktyget här i tråden.

Elmhult  
#891510Terrängen kan vara svår på sina ställen. Jag röjde där för några år sedan och svor en hel del. Men det hade varit mycket trevligt om man kunde göra det själv. Så man får en uppfattning av hur det ser ut. Kanske till och med köpa en mindre beståndsgående, begagnad, skördare och göra allt själv. Alternativt nåt man kan sätta på min befintliga traktor/vagn. Så slipper man stressa. Man kan alltid fundera.

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#891511är terrängen fin så kanske

men skotningen är nog rätt billig att leja egentligen..

Elmhult  
Camaro1969 skrev:är terrängen fin så kanske

men skotningen är nog rätt billig att leja egentligen..

Det är nog mest för mitt eget nöje och intresse av markerna. Skönt komma iväg ut i skogen och lyssna på bra musik etc.

TS
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).