jannee skrev:Ser du skogshare inga fördelar medan nedan ?
Att plantera väldigt glest för att tillsammans med röjningar åstadkomma dessa förband, tror jag slutligen är alltför riskabelt med tanke på ofrånkomliga plantavgångar. Vad bör vara ett absolut minimum - 1.500 - 1.800 plantor per hektar?
Själv kör jag numera just med den metoden.
Hoppas eller räknar kallt med att björken kompenserar de avgångar som självklart blir.
Jag TROR att rotsystemet blir bättre utvecklat om plantorna redan från start får en annan möjlighet att utveckla sig.
Blandskog (björk och gran) "tror" jag blir mindre känsligt för torkan, minskar riskerna för barkborren, blir mer stormfast.
I en monokultur verkar det som träden "litar" på varandra. blir det någon störning så blir oftast runtomkringväxande också drabbade (insektsangrepp - vind - torka).
Själv tror jag att skogen mår bäst om man rör den så lite som möjligt.
Detta med gallringar i monokulturer är verkligen riskabelt - hur lätt är det inte att påföljden blir en massa stormskador.
Själv gjort några låggallringar i självföryngrad äldre skog, men då endast tagit bort det smånna och det som stod för tätt - inga negativa effekter, men kanske ändå inte någon direkt ökad tillväxt, i alla fall inte längdmässigt.
EN nackdel med glest planterat är att det kommer mycket mer rase.
Nu vet man inte framtida pris på olika sortiment, ej heller framtida avverkningskostnader.
Som det just nu är går en 1:a gallring lätt ihop sig = lönsamt ekonomiskt, men för endast några år tillbaka fick man vara glad om man slapp lägga till.
Tror att göra som Vedproducent gör kan vara helt rätt men då på marker med hög bonitet.
@jannee, har absolut inget emot blandskog med barr/löv - tvärtom! - förutsatt en godtagbar rumslig och andelsmässig fördelning mellan dem med tanke på deras så olika optimala omloppstid (se mitt svar ovan till @alias den 1/11) och delvis i det korta perspektivet den svaga avsättningen för lövtimmer. De växtmässiga fördelar som du framhåller med blandskog av i första hand gran och björk håller jag givetvis med dig om till 100%.