Gallring

Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

49 inlägg 26186 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Skogstraktorn  
#746466
Erikpeter skrev:
Skogstraktorn skrev:Är det en A75 du kör med? Funkar det bra? Inte lätt i nosen?
Hur ofta byter du från Hypro till vagn?
Fina grejer, jag fortsätter dock harva med motorsågen. Jag är forfarande ung och rask:)
Men vem vet en dag i framtiden kanske man står där med en Hypro om inte trädkramarna förbjudit oss att bruka skogen:)


Jajemän det är en A75. Tycker det harmonierar bra ihop. Nu har ju jag i stort sett bara lördagarna att köra på, så har huggt ihop några lass sen har jag bytt och kört ut det. Vill inte ha för mycket liggandes i skogen.
Tar mig ca 10-15 minuter att växla mellan dom.
Ung och rask är ju jag fortfarande också(31år)
Men är skillnad på vad man hinner hugga med hypron och man slipper slita så på kroppen 👍


Jag är bara 28, har tvingat mig till att vara tjänsteledig på fredagarna under vinterhalvåret så man får gjort något i skogen. Inte lätt för mig att få det att funka annars med småbarn, sambo och stort jaktintresse:)

Kör också en A75 och det är helt klart intressant med hyprokonceptet, små skogsmaskiner verkar ju stå sig synnerligen bra i pris med.
Och tur är ju det för virkespriserna är ju inte mycket att hänga i granen.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

generationsskifte  
#746488
Skogstraktorn skrev:
Erikpeter skrev:
Skogstraktorn skrev:Är det en A75 du kör med? Funkar det bra? Inte lätt i nosen?
Hur ofta byter du från Hypro till vagn?
Fina grejer, jag fortsätter dock harva med motorsågen. Jag är forfarande ung och rask:)
Men vem vet en dag i framtiden kanske man står där med en Hypro om inte trädkramarna förbjudit oss att bruka skogen:)


Jajemän det är en A75. Tycker det harmonierar bra ihop. Nu har ju jag i stort sett bara lördagarna att köra på, så har huggt ihop några lass sen har jag bytt och kört ut det. Vill inte ha för mycket liggandes i skogen.
Tar mig ca 10-15 minuter att växla mellan dom.
Ung och rask är ju jag fortfarande också(31år)
Men är skillnad på vad man hinner hugga med hypron och man slipper slita så på kroppen 👍


Jag är bara 28, har tvingat mig till att vara tjänsteledig på fredagarna under vinterhalvåret så man får gjort något i skogen. Inte lätt för mig att få det att funka annars med småbarn, sambo och stort jaktintresse:)


Har med börjat fundera på att ta tjänstledigt. Är 31 och mitt inne i en omfattande renovering av huset, vindfällen och barkborreangrepp som stressar en, samtidigt har man röjningar och gallringar som man helst velat lägga tiden på. Uppe på det en liten på 1,5 år och dagar ifrån att en till tittar ut.

För 20 månader sedan bodde man mitt i stan och hade massor med tid för nöjen och soffan, den tiden är förbi kan jag lugnt säga 🤣

Problemet är lönsamheten, det kostar mig för mycket men man kan hoppas att med åren så ska det arbetet man gör i skogen löna sig.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

svampbob  
#746494 Ja det är Ebberöds bank att ta tjänstledigt för att sköta egen skog. Nu i vinter jobbar jag 75 till 80% för att försöka hinna med skogen.
Jag håller på med en klen första gallring. Jag kollade kapaciteten. Jag högg en kväll efter middagen och skotade en kväll. Rätt exakt 10 fub hugget och 10 skotat så det blir 5 fub/kväll. Tveksamt att det ens täcker maskinkostnaden men jag får en väldigt fin gallring.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

hlb  
#746496 Sedan mår du bra av motionen och inte minst av att se vad du har gjort, nu och många år framöver.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Camaro1969  
#746508 Jag tar ledigt från jobbet med, 2 dagar i veckan på höstarna och sköter skogen.

ingen har väl ångrat att man varit för lite tid på jobbet när man ligger på dödsbädden sägs det,
och jag har inget behov att jobba å skatta en massa.

tycker man det är kul i skogen så är det ju mer ett nöje som kommer ge pengar på sikt.

tycker man inte det är kul att va i skogen är det nog bättre att vara på något jobb

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#748184 Dessa vindfällen!! Tar aldrig slut. Fått pausa gallring lite nu så jag blir färdig med vindfällerna. Med OS i lurarna så gick det rätt bra👍
Vägen som grävdes förra året blev bra. Slapp ju gå så långt till träden allafall😂 får nog satsa på tall när det här har avverkats. Är ett blandbestånd idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

svampbob  
#748186
hlb skrev:Sedan mår du bra av motionen och inte minst av att se vad du har gjort, nu och många år framöver.


Det är lite med motion när jag bara sitter i maskinen.
Här är en bild från idag när jag fick lite motion. Slingerstråket hade kommit så långt ifrån basvägen så att jag inte nådde det. Fick plumsa i snön och slita fram stockarna en meter.
När jag hugger på kvällarna är det inte alltid så lätt att se var jag har basvägen.

Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

hfab  
#748232 Skotar du ut virket från basvägen innan du hugger slingret?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

svampbob  
#748246
hfab skrev:Skotar du ut virket från basvägen innan du hugger slingret?


Nej men ibland så är det svårt att se basvägen från slingen åtminstone när det är mörkt. I morgon blir det huggning i dagsljus.

Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

hfab  
#748260 Fäll ut några träd från basvägen, och låt ligga tills du kommer på slinger slaget.
Eller så lejer du in mig som pilot

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

svampbob  
#748370
hfab skrev:Fäll ut några träd från basvägen, och låt ligga tills du kommer på slinger slaget.
Eller så lejer du in mig som pilot


Nu är vi i fel tråd och skriver igen.
Det gick bra idag förutom att såglådan ständigt ville sätta igen av blötsnön som imorse föll på kallsnön.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Camaro1969  
#748663
hlb skrev:Lovade, för länge sedan en liten film med enepinnen, Detta är bilder, men jag tycker de är tydliga.


enepinne, antar det är en som träslag då :)

här uppe är enen bara små busk.

vilket trädslag skulle lämpa sig att använda till en norrländsk enepinne, björk?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Bax  
#748664 Undertryckt gran skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#751258 Nu har det varit lite motgångar i skogen. Först en kolv och slang på mohedan och igår när det gick som bäst blev det punktering på traktorn👎 Vad tror folket, går det att laga?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

hlb  
#751260 Att folk som gallrar så fint ska drabbas av punkteringar är inte rättvist.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).