Gallring
Min första gallring och leveransvirke

lör 03 dec 2022, 15:43#781750Tackar!!
Blev less på min gamla Stihl ms 170 så köpte en 201 istället. Och vilken skillnad!! Går ju dubbelt så fort nu 😀
Blev less på min gamla Stihl ms 170 så köpte en 201 istället. Och vilken skillnad!! Går ju dubbelt så fort nu 😀
TS
fre 16 dec 2022, 15:59#784485Jahopp, förr eller senare händer det väl… fick upp den med hjälp av vinschen
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
lör 17 dec 2022, 07:11#784590
Så är det! Tycker det är vanskligt med ramstyrningen när man kör utan lass…
bengt.a skrev:Finns två sorter som kör i skogen. Dels de har vält med kärran, samt de som inte har vält kärran. Inte än åtminstone.
TS
lör 17 dec 2022, 07:18#784591Man måste välta två ggr innan man lärt sig, gör man det en tredje gång börjar man bli lite väl nonchalant.
Är det något som går sönder första gången blir det nog ej heller fler ggr, ungefär samma som att köra ned sig, har man fått lasta av mer eller mindre hela lassat ser man senare till att inte lasta för mycket
Är det något som går sönder första gången blir det nog ej heller fler ggr, ungefär samma som att köra ned sig, har man fått lasta av mer eller mindre hela lassat ser man senare till att inte lasta för mycket
sön 18 dec 2022, 09:55#784797
Vätskefyll hjulen så blir det lugnare. Dessutom trevligare att backa dit man vill i snö, då kärran har lätt för att bara kana egen väg.
Persimongreger skrev:bengt.a skrev:Finns två sorter som kör i skogen. Dels de har vält med kärran, samt de som inte har vält kärran. Inte än åtminstone.
Vätskefyll hjulen så blir det lugnare. Dessutom trevligare att backa dit man vill i snö, då kärran har lätt för att bara kana egen väg.
sön 18 dec 2022, 17:01#784846
Jag har funderat på detta. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Är det saltlösning eller glykol?
bengt.a skrev:Persimongreger skrev:bengt.a skrev:Finns två sorter som kör i skogen. Dels de har vält med kärran, samt de som inte har vält kärran. Inte än åtminstone.
Jag har funderat på detta. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig. Är det saltlösning eller glykol?
TS
sön 18 dec 2022, 17:34#784849En däckverkstad som säljer å reparerar skogsmaskinsdäck kan hjälpa dig att fylla däcken med saltvatten.
silva Illuminatio Mea
tis 20 dec 2022, 19:07#785185Vad händer om det skulle vara något topp som är mindre än 5cm under bark? Brukar mäta om jag är osäker men kanske har kommit med någon i vältan…
TS
tis 20 dec 2022, 19:23#785195Om 'stocken' är minst 5cm under bark vid minimilängd, dvs 2,7m, så räknas bara den delen som är under 5cm bort från volymern. Dvs i storleksordningen under en krona eller så försvinner...
Om du skickar med så tunt att den inte är 5cm ens vid 2,7m, så räknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du får ha fel (dia, kvist, klyka, etc).
Så några få bitar som är för klena spelar ingen roll.
Så har jag fattat det.
Om du skickar med så tunt att den inte är 5cm ens vid 2,7m, så räknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du får ha fel (dia, kvist, klyka, etc).
Så har jag fattat det.
Senast redigerad av Mangan ons 21 dec 2022, 10:47, redigerad totalt 1 gång.
Självvald väg i egen skog
tis 20 dec 2022, 20:17#785209Beror på vart veden ska levereras.Värö har 3cm som minsta mått. Kolla i Biometriska mätregler för mottagaren.
ons 21 dec 2022, 06:13#785242
Tack Mangan! Låter logiskt 👍
Mangan skrev:Om 'stocken' är minst 5cm under bark vid minimilängd, dvs 2,7m, så räknas bara den delen som är under 5cm bort från volymern. Dvs i storleksordningen under en krona eller så försvinner...
Om du skickar med så tunt att den inte är 5cm ens vid 2,7m, så räknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du får ha fel (volym, kvist, etc).
Så har jag fattat det.
Tack Mangan! Låter logiskt 👍
TS
ons 21 dec 2022, 06:15#785243
Under 3 är ingen risk. Men nån millimeter för lite har jag nog någon enstaka 🙃
ÅsaNisse skrev:Beror på vart veden ska levereras.Värö har 3cm som minsta mått. Kolla i Biometriska mätregler för mottagaren.
Under 3 är ingen risk. Men nån millimeter för lite har jag nog någon enstaka 🙃
TS
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).