Gallring

Min första gallring och leveransvirke

206 inlĂ€gg 38229 visningar 22 följer Svara, dela mm...   

Re: Min första gallring och leveransvirke

Amatörhuggare 62  
#781743 Riktigt Grannt 👍 đŸŒČ đŸŒČ đŸŒČ đŸŒČ đŸŒČ

Malwa
AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger  
#781750 Tackar!!
Blev less pĂ„ min gamla Stihl ms 170 sĂ„ köpte en 201 istĂ€llet. Och vilken skillnad!! GĂ„r ju dubbelt sĂ„ fort nu 😀

TS
AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger  
#784485 Jahopp, förr eller senare hĂ€nder det vĂ€l
 fick upp den med hjĂ€lp av vinschen
1671202751_b0fe3048-4e98-439e-9c1f-59d391f0546a.jpeg

TS
AnvÀndarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#784583 Finns tvÄ sorter som kör i skogen. Dels de som har vÀlt med kÀrran, samt de som inte har vÀlt kÀrran. Inte Àn Ätminstone.
Senast redigerad av bengt.a sön 18 dec 2022, 09:53, redigerad totalt 1 gÄng.

AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger  
bengt.a skrev:Finns tvÄ sorter som kör i skogen. Dels de har vÀlt med kÀrran, samt de som inte har vÀlt kÀrran. Inte Àn Ätminstone.

SĂ„ Ă€r det! Tycker det Ă€r vanskligt med ramstyrningen nĂ€r man kör utan lass

TS

jannee  
#784591 Man mÄste vÀlta tvÄ ggr innan man lÀrt sig, gör man det en tredje gÄng börjar man bli lite vÀl nonchalant. :grin:
Är det nĂ„got som gĂ„r sönder första gĂ„ngen blir det nog ej heller fler ggr, ungefĂ€r samma som att köra ned sig, har man fĂ„tt lasta av mer eller mindre hela lassat ser man senare till att inte lasta för mycket :oops:

AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger skrev:
bengt.a skrev:Finns tvÄ sorter som kör i skogen. Dels de har vÀlt med kÀrran, samt de som inte har vÀlt kÀrran. Inte Àn Ätminstone.

VÀtskefyll hjulen sÄ blir det lugnare. Dessutom trevligare att backa dit man vill i snö, dÄ kÀrran har lÀtt för att bara kana egen vÀg.

AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger  
bengt.a skrev:
Persimongreger skrev:

VÀtskefyll hjulen sÄ blir det lugnare. Dessutom trevligare att backa dit man vill i snö, dÄ kÀrran har lÀtt för att bara kana egen vÀg.

Jag har funderat pĂ„ detta. Vet inte riktigt vart jag ska vĂ€nda mig. Är det saltlösning eller glykol?

TS
AnvÀndarvisningsbild

ÄngagĂ€rdet  
#784849 En dÀckverkstad som sÀljer Ä reparerar skogsmaskinsdÀck kan hjÀlpa dig att fylla dÀcken med saltvatten.

AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger  
#785185 Vad hÀnder om det skulle vara nÄgot topp som Àr mindre Àn 5cm under bark? Brukar mÀta om jag Àr osÀker men kanske har kommit med nÄgon i vÀltan

TS

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#785195 Om 'stocken' Àr minst 5cm under bark vid minimilÀngd, dvs 2,7m, sÄ rÀknas bara den delen som Àr under 5cm bort frÄn volymern. Dvs i storleksordningen under en krona eller sÄ försvinner...

Om du skickar med sÄ tunt att den inte Àr 5cm ens vid 2,7m, sÄ rÀknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du fÄr ha fel (dia, kvist, klyka, etc).

SÄ nÄgra fÄ bitar som Àr för klena spelar ingen roll.

SĂ„ har jag fattat det.
Senast redigerad av Mangan ons 21 dec 2022, 10:47, redigerad totalt 1 gÄng.

ÅsaNisse  
#785209 Beror pÄ vart veden ska levereras.VÀrö har 3cm som minsta mÄtt. Kolla i Biometriska mÀtregler för mottagaren.

AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger  
Mangan skrev:Om 'stocken' Àr minst 5cm under bark vid minimilÀngd, dvs 2,7m, sÄ rÀknas bara den delen som Àr under 5cm bort frÄn volymern. Dvs i storleksordningen under en krona eller sÄ försvinner...

Om du skickar med sÄ tunt att den inte Àr 5cm ens vid 2,7m, sÄ rÀknas volymen av 'stocken' med i de max 10 volymsprocent av traven du fÄr ha fel (volym, kvist, etc).

SÄ nÄgra fÄ bitar som Àr för klena spelar ingen roll.

SĂ„ har jag fattat det.

Tack Mangan! LĂ„ter logiskt 👍

TS
AnvÀndarvisningsbild

Persimongreger  
ÅsaNisse skrev:Beror pĂ„ vart veden ska levereras.VĂ€rö har 3cm som minsta mĂ„tt. Kolla i Biometriska mĂ€tregler för mottagaren.

Under 3 Ă€r ingen risk. Men nĂ„n millimeter för lite har jag nog nĂ„gon enstaka 🙃

TS
AnvÀndarvisningsbild

ÅsaNisse skrev:Beror pĂ„ vart veden ska levereras.VĂ€rö har 3cm som minsta mĂ„tt. Kolla i Biometriska mĂ€tregler för mottagaren.

Man vet inte vem mottagare Àr alla gÄnger

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).