SKOGSFORUM ARTIKEL 

Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 294016 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

T Landström  
#506332 Frågan är ju hur nettot blir på den blädningen?
Funkar ju om man är helt självverksam...men annars blir nog sämre netto än när "fibermaffian" varit framme....

Malwa
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
saekb skrev:Skogsstyrelsen
Publicerades den 28 mars 2018
I filmen visas hur man använder häst för att köra ut virket som avverkats i en blädningshuggning.

... fast det är ingen fullskiktad skog så det är bara en vanlig höggallring. Ingen blädning.

isteskog  
#506343 Plöckhuggning skulle jag kalla det!

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#506352 Nej, finns inget som heter så. Gallring.
”Beståndsvårdande utglesning under tillvaratagande av virke”

isteskog  
#506373 Plöckhuggninga jag sett efter den gamla generationen härikring var inte direkt beståndsvårdande .... :wink: Fast tillvaratagande av virket stämmer iaf! Bondblädning kallades det också! :wink:

Bosse1  
#506377 Alla som har fel är med koldioxidens vänner [-x :wink: :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#506379 Och hur avgör du objektivt om en gallring är beståndsvårdande eller inte?
Så länge skogen efteråt är tätare än 10§-kurvan i Skogsvårdslagen så är gallringen rent juridiskt ”beståndsvårdande”.

”Bondblädningar” var oftast bara gallring de också.

isteskog  
#506444 Knappast beståndsvårdande att hugga ur det grova fina timret och lämna ett sämre bestånd till framtiden. Paragraf 10 var det aldrig någon fara med för uttaget var ganska lågt. Alla blädningar är väl gallringar .....

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#506446 Alla blädningar är gallringar, men alla gallringar är inte blädningar.

Om man avverkar de grövre träden så är det höggallring, oavsett om de har bättre eller sämre kvalitet än de som står kvar.

isteskog  
#506462 Och till slut så hamnar man i den gröna lögnen, inget nytt under solen med andra ord! :wink:

Användarvisningsbild

ulf 1  
#506469 den gröna lögnen är den vi just nu bevittnar vid varje kalhuggning och varje påstående om att våra skogar har ett nettoupptag av kol, vilket givetvis är en stor lögn .. att vi beskriver skövlingar av flerskiktade skogar som gröna lögner är ju bara hittepå av industri och politik för att döva sitt samvete för vad man nu gjort och gör med våra skogar .. skövling är alltid skövling vare sig det är kalhuggning eller för stort uttag ur flerskiktade skogar .. när den första heltäckande taxeringen av ett större skogsinnehav gjordes så sent som 1914, på det som idag är sveaskogs marker i lycksele kommun (hette kungliga domänstyrelsen då) så var 85% av alla skogar flerskitade med massor av 200 och äldre tallar, det var så långt ifrån gröna lögner man kan komma, och faktiskt på pricken samma beskrivning av denna skog som linne gjorde när han nästan 200 år tidigare gjorde sin norrlansresa ... att vi har kvar kalhyggesbruket 2018 är bara en stor skam .. kalhyggesbruket borde ha varit en liten parentes i historien som vi snabbt skulle glömma och låtsas som den aldrig hänt .. och sen mellberg, så är inte en skogsväg ett kalhygge .. jag tar ut min skog med traktor, och det är väl bra att vi utnyttjar framsteg på ett klokt sätt, häst i all ära, (jag har faktiskt varit hovslagare) men den står jag över i mitt skogsbruk ..

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
isteskog skrev:Och till slut så hamnar man i den gröna lögnen, inget nytt under solen med andra ord! :wink:

Nej, absolut inte. Höggallring leder inte med automatik till nåt slags gröna lögner oavsett om skogen är enskiktad eller fullskiktad. Det som ledde till det man kallade gröna lögner var alldeles för hårda gallringar. Gles skog producerar dåligt, så enkelt är det. Ibland kommer det igång en ordentlig föryngring under en kraftigt utglesad skog, men inte alltid. Ibland tar det flera decennier innan det börjar hända nånting.

Begreppet "grön lögn" kom sig av att det ofta såg ganska grönt ut i restbestånden eftersom det fanns en del träd och beståndsföryngring kvar, men tillväxten var låg. Man hade ju erfarenhet av hur det satte fart på hyggen och väntade sig normalt att det skulle hända samma sak i de sönderhuggna restskogarna, men det gjorde det inte. Ibland använde man begreppet "kamouflerat hygge" för att tydliggöra hur glest det var. .

Men höggallring fungerar. Att det sen ökar risken för skador är en helt annan sak.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#506487 Tar man in en skördare på sina marker Ulf 1, då blir det ett kalhygge, även om du vill kalla det något annat. :-bd

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mellberg skrev:Tar man in en skördare på sina marker Ulf 1, då blir det ett kalhygge, även om du vill kalla det något annat. :-bd

Typ föryngringsyta? :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

ulf 1  
1523176622_basvaegen_fint_grantimmer_s.jpg
ja då var avverkningarna klara för i år, mycket fint timmer blev det när jag fick välja vägen över min mark själv, och i sista stund, för ingen kan väl vara så korkad att man förstör kvalitetsvirke med att ta ner det senare på året, och givetvis inga kalhyggen på min mark .. den kunskap som en gång fanns om hur vi ska bedriva skogsbruk är som bortblåst i dagens skogssverige och det märkliga är att inte ens forskarna gör någon koppling till vad som är rätt och fel skogsbruk längre ... om man tittar på bilden där basvägen nu går (som givetvis risats), så kan man få sig några nyttiga lärdomar, grannens tråkiga kalhygge har jag utnyttjat maximalt genom att göra den 300 meter långa vägen 10 meter bred, och till största delen gränsande mot hygget och utnyttja det som bondskogarnas öppna betesmarker en gång i tiden skapade ljus och liv i skogsbrynen .. här kan jag nu skapa mina flerskiktade grupper med skogsbrynet som utgångspunkt, (det här är en annan fastighet än den jag talat om förut) 120 kubik varav hälften grov nästan kvistfri gran, många var +45 i brösthöjd, vilka kanon golv det blir, 1000 kr för en kvadratmeter, så borde ge uppåt 20 000 per kubik, vi får se .. om ni tittar på granstockarna så är barken grå, ett säkert tecken på mogen granskog .. att dom växt upp på näringsfattig mark och i en tät skog, gör att kvaliten är så bra den kan bli, inte mycket kvist här inte .. nu fick jag ut detta gratis för att banverket behövde vägen för att komma åt att ledningssäkra, så omkostnaderna blev noll, mycket att såga upp, men finns det något roligare än att fylla sina lador, med sina egna råvaror .. nordiska museet och ra skrev en liten skrift för 35 år sen, "var virket bättre förr" där redovisade man svar från gamla skogsbrukare som hade gjorts 1928, i slutorden skriver man så här "Problemen med träkvaliteten i dagens byggande gör det motiverat att närmare studera den gamla kunskapen . De delar av virkeshanteringen, som förr ansågs kvalitetsfrämjande, bör analyseras. Det traditionella kunnandet om hur man väljer trä, när och hur man fäller och torkar det har utvecklats under mycket lång tid. Just nu befinner vi oss i en period då denna kunskap ställts åt sidan. Förr eller senare måste vi återknyta till de äldre metoderna för att utvinna en god virkesråvara." .. ja visst är det så, man skäms när man talar med "skogsmänniskor" nu för tiden, så mycket floskler, okunskap och dumheter finns nog inte i någon annan näring ...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).