Gallring

GALLRINGSNETTO?

156 inlägg 41337 visningar 17 följer Svara, dela mm...  
Malwa

Re: GALLRINGSNETTO?

Tralsmo  
#864587Vad mig anbelangar så tycker ja nog debatten är ganska relevant i sammanhanget även om flyttkostnaden är en piss i havet för de mesta.

Malwa Combi i 5:e generationen

hfab  
Mangan skrev:Och detta har med gallringsnetto att göra...?

I allra högsta grad!
Samtliga kostnader, även de som inte redovisa på ett transparent sätt. Påverkar ditt netto på gallringen/avverkningen.
Det är ditt virke som ska finansiera alla kostnader.

Re: GALLRINGSNETTO?m3

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864589Om vi går tillbaka till trådstarten så kan kalkylen på en förstagallring se ut så här ut så här med dagens priser: Räknat på 300 m3f
Intäkter 250 m3 massaved 700kr 175 000
40m3 klentimmer 900kr 36 000
10m3 normaltimmmer 1300 13 000
Summa intäkter 224000 kr

Kostnader Huggning 300 220kr 66000
Skotning 300 80kr 24000
Flytt 2 maskiner 6000
Summa kostnader 96000

Netto 128 000 delat på 300 kubik blir det 426 kr kubiken. Ett kolossalt lyft jämfört med för några år sedan eller när tråden startades.

Redigering: För den som absolut inte vill se flyttkostnaden så går det att plussa kubikprisen med en tia per maskin istället om det känns bättre.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864590Jag begriper inte varför ni vill bryta ut just flyttkostnaden. Varför inte bryta ut administration, diesel, timpeng för förare lika gärna. Är det för att det är så synligt och lättbegripligt, ungefär som färg på cykelställ?

Spelar ingen kula för skogsägaren, allt kostar.

Och jag är fortfarande nyfiken på netto för andragallring. Kanske starta en ny tråd för det, borde kalla den flyttkostnad... 🙃

#864594Andragallring är svårare att ge ett generellt svar på. Är det en timmerställning som ska glesas ut ytterligare? Eller är det en tidig gallring där någon varit inne och huggit ved? Även om massapriserna har rusat så är det fortfarande timmerandelen som styr nettot.

#864603Jo, misstänkte det. Kan ju se ut nästan hur som helst. 🤔 Försöker uppskatta lite framtida inkomster, det är inte lätt! Tycker förresten din 1:a gallring var billig, hört kostnader på en bit över 400:-/fub.

#864604Förutsätter givetvis att alla skogsforumister har väl röjda ungskogar och ser till att bygga bilväg dit. Annnars så finns det skräckexempel. I FB gruppen "Vi som är skogsmaskinförare" får man se bilder så man undrar hur de kan ge sig till att befatta sig med det överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tralsmo skrev:
alias skrev:@Tralsmo m.fl.:
Har era normalstora skotare varit registrerade som tung terrängvagn eller något annat - i.s.f. vad?

MVH
Alias

Ja kollade i reg beviset å min komatsu 845 är 2880 bred, 18500kg tjänstevikt å 32ton totalvikt.
Regad som terängvagn å nåt om tung står de inte.

Skördarna är inte reggade alls.

Edit: ja ögnade igenom länken som hastigast som du skickat med alias.
Å det handlar ju om tung terängvagn men vilka bestämmelse som gäller får man nog läsa noggrannare å eventuellt diskutera med en jurist.
Ja vet ingen allafall som hjular på nåt särskilt tillstånd.

Går skördare som motorredskap, iom att de inte har lastutrymme.

Användarvisningsbild

Mangan skrev:Jag begriper inte varför ni vill bryta ut just flyttkostnaden. Varför inte bryta ut administration, diesel, timpeng för förare lika gärna. Är det för att det är så synligt och lättbegripligt, ungefär som färg på cykelställ?

Spelar ingen kula för skogsägaren, allt kostar.

Och jag är fortfarande nyfiken på netto för andragallring. Kanske starta en ny tråd för det, borde kalla den flyttkostnad... 🙃

Finns ju de som tror att de lyckas förhandla bort flytten

Tralsmo  
bengt.a skrev:
Tralsmo skrev:
alias skrev:@Tralsmo m.fl.:
Har era normalstora skotare varit registrerade som tung terrängvagn eller något annat - i.s.f. vad?

MVH
Alias

Ja kollade i reg beviset å min komatsu 845 är 2880 bred, 18500kg tjänstevikt å 32ton totalvikt.
Regad som terängvagn å nåt om tung står de inte.

Skördarna är inte reggade alls.

Edit: ja ögnade igenom länken som hastigast som du skickat med alias.
Å det handlar ju om tung terängvagn men vilka bestämmelse som gäller får man nog läsa noggrannare å eventuellt diskutera med en jurist.
Ja vet ingen allafall som hjular på nåt särskilt tillstånd.

Går skördare som motorredskap, iom att de inte har lastutrymme.

Inte en aning. Har aldrig spånat i det.

Men ingen av mina traktorgrävare har heller varit reggade.
Kan tänka mig att de hör ihop med om de sitter nån form av processagregat på maskinen.

jannee  
#864653Bengt.a
Visst går det att förhandla bort flyttkostnad.
När man har gjort sin överenskommelse med virkesinköparen, då gällande priser och kostnader och under vilken tidsperiod avverkningen skall genomföras + kontraktet påskrivet brukar virkesinköparen bara nämna så där lite i förbigående :
- Ja sedan tillkommer självklart flyttkostnad, ska försöka göra flytten så kort som möjligt.
- Då förklarar jag klart och koncist att det är något du själv få stå för, inte mitt problem hur du får hit dina avverkningsmaskiner 😀

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864657En annan erfarenhet i detta är de gallring ar jag gör via mitt företag. Där får kunden aldrig ett netto, det kostar. I bästa fall får de tillbaka 75% av kostnaden men oftast 50%.
Ja, vi får jobb. Är bokad framåt april redan.
Största uppdraget nu är 50 Ha.

Så vill bara berätta för er att det har skett, och sker, en stor förändring bland skogsägarna. "Netto nu" byts mot "volym sen" och en skog utan skotardiken.

Så ha gott hop för framtiden, vi är på väg med full fart in i en helt ny skogskötselmodell. Utan EU-regler eller Skogsstyrelsen inblandning. Utan för att skogsägaren vill det. Den privata alltså. Storbolagen har en resa kvar.

Det ser väldigt lovande ut för den självverksamma skogsägaren med självförtroende. Nu kommer det andra typer av maskiner och metoder som gör det möjligt att få det precis som Jag vill. Även om jag inte orkar/kan göra allt fysiskt själv.

Okej, långt pratigt inlägg, men kände ett behov att uppdatera alla dysterkvistar om hur mycket bra som händer nu!

#864661Om volym sen och avsaknad av skotardiken är målet, så är "ingen åtgärd" ett bra alternativ.

Men det finns säkert några som vill ha det på det viset. 👍

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Om volym sen och avsaknad av skotardiken är målet, så är "ingen åtgärd" ett bra alternativ.

Men det finns säkert några som vill ha det på det viset. 👍

Nej det är inte målet "Mangan". Målet är en välskött skog med många naturvärden kvar.
Det är redan visat att dagens gallrings modell inte fungerar, det blir för lite volym kvar. Södra har vad jag förstår redan ändrat sitt sätt att förstagallring. Så det här är inga skogsägare som inte har lönsamheten med, men de är långsiktiga.
Samma skogsägare vill också att vi röjer, men där vi tänker RASE i första hand, enkelt för skördaren är underordnat.

(Sen en mer personlig reflektion, är det samma Mangan som var pionjären på forumet för små enkla maskiner och linkranar? Du låg ju helt rätt i tanken även om maskinvalet kanske var lite väl ålderdomligt.)

Användarvisningsbild

jannee skrev:Bengt.a
Visst går det att förhandla bort flyttkostnad.
När man har gjort sin överenskommelse med virkesinköparen, då gällande priser och kostnader och under vilken tidsperiod avverkningen skall genomföras + kontraktet påskrivet brukar virkesinköparen bara nämna så där lite i förbigående :
- Ja sedan tillkommer självklart flyttkostnad, ska försöka göra flytten så kort som möjligt.
- Då förklarar jag klart och koncist att det är något du själv få stå för, inte mitt problem hur du får hit dina avverkningsmaskiner 😀

Du åker på flyttkostnaden någon annanstans, är nog utstuderat hur det görs. Men nånstans ska ditt virke betala för att de kommer och gör uppdraget.

Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).