Vedproducent skrev:HannuRöj skrev:En sak till om omloppstid.
Räntan på virkesförrådet från 60 till 100 år överstiger ganska ofta tillväxtprocenten.
Från 0 till 60 år är värdet låg men tillväxtprocenten hög. Samt värdestillväxt, massa till timmer, sker i yngre åldern.
Om det ska räcknas annorlunda i södra Sverige vet jag inte, men här ses skogsbruket inte lönsamt med långa omloppstider.
Ja man kan ju räkna på räntan eller avkastning i kronor per år och hektar. Personligen har jag lite svårt med räntan för då skulle man aldrig köpt skog i första läget. Eller hur resonerar ekonomerna när fastighetspriserna i södra Sverige är 140 000 kr hektaret? Blir mycket mager avkastning, Men vi har klarat oss bra historiskt ändå.
Men en äldre skog har väldigt mycket högre avkastning i kr per år och hektar jämfört med all skog fram tills dess. Att avverka den för tidigt sänker såväl avkastningen i kr per hektar och också produktionen sett över omloppstiden, Men det finns olika sätt att räkna och det kan vara lika rätt att räkna på båda sätten. Avverkade ju själv fin skog för två år sen. Nu har ju räntan gått ner lite men första året på skogskontot motsvarade räntan 12000 kr hektaret. Samtidigt som en ny generation skog började växa. Så visst är det en aspekt man ska tänka på i dom allra värdefullaste bestånden, Därför tycker jag också det känns mer riktigt att hålla på tallen som i regel håller lägre värde per hektar jämfört med dom bästa granboniteterna.
Ja det kan vara olika betoningar på räckningar utan att en är bättre än annan. 😀
Har läst någonstans tyska skogsbolagen räckar inte heller räntan på virkesförrådet, utan det är tillväxt per hektar.
Vi har boda arvs- och gåvoskatt på skogs- och jorbruksfastigheter i Finland. Generationskifte sker oftast vid köp på lägsta skattefri pris vilket är 75% av skattevärkets tabellvärdet. Jämfört mot försäljning på fri marknad, prisnivån är ca hälften. Genom åren kan inköpspriset financieras ganska långt med skattefria avverkninginkomsterna. (60% om jag nu minns rätt.)
Delvis därför kommer räntan på virkesförråd konkretiskt fram vid varje tillfälle. Också staten, skogsbolagen mf använder ränta på sina räckningar.
Hannu
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"
"Pappa trivs i skogen, verkstaden och pannrummet"