SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny laserteknik

85 inlägg 20671 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

HannuRöj  
#845524
bengt.a skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Eftersom det i princip är stickvägsavstånd mellan träden när det är dags för slutavverkning finns det ingen anledning att försöka ha smala stickvägar från början som sen måste breddas. Mängden träd spelar roll, men inte exakt hur de står.

Var det du eller Hannuröj som skrev om något försök i Finland, att dra isär vägarna och lämna en ogallrad remsa i mitten, som körs vid nästa gallring istället. Verkar ju lite klurigt tycker jag.

Ja, det var jag. 😀 Var i trådet diskuderade vi detta minns jag nu inte.
Jag tror på metodet, och har faktiskt kört det av misstag i mesta ställen i våran skogar.
Då jag skotade med samma traktor som jag huggade, var jag tvungen att lämna ogallrade remsor pga virkeshögor vid stickvägarna hindrade flytta maskinen in i beståndet. 😉 Åren går fort, så många såna småslänter fick växa ogallrat 'för länge', så uttaget kunde riktas till de vid nästa gallring. Jag är ganska övertygat det blev boda mer kubiker och bättre skog till sist, jämfört mot att allt hade gallrat färdigt på en gång.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845526 Ja, som du nämner så blir det högar, och kanske lite hårdare taget närmast väg, så när ogallrad remsa körs så kan det vid förra stickvägar lämnas ogallrat andra gången.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Lars Lundqvist SLU  
#845529 Det är testat vid blädningsbruk, där man första gången bara kör varannan stickväg för att på så sätt kunna bläda lite mellan vägarna och därigenom få grövre medelstam i uttaget. Nästa gång hugger man resten av vägarna och blädar mellan vägarna från de första vägarna.

Att göra så vid vanlig gallring påverkar medelstammen väldigt lite om det är ett någorlunda välröjt bestånd

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Sjögård 4  
#845532 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 ons 05 jun 2024, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845533
Sjögård 4 skrev:Ingen som funderat på att planera sina granåkrar (om terrängen är lämplig) för stickvägar redan vid markberedning och plantering?
Man slipper onödiga plantor, färre stubbar som körs över gång på gång med risk för svampangrepp och den extra tillväxten och stabilitet kantträden får utmed stickvägarna kommer med från början om röjningen sköts. Praktiskt och ekonomiskt förkastligt?

Tvillingarna Eriksson i Hyssna förespråkar det. Har själv så i en 50 årig åkerplantering.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Lars Lundqvist SLU  
#845534 Om man använder dagens markfuktighetskartor och förutsätter att det kommer att användas samma typ av teknik om 40 år som idag kan absolut göra det, och låta naturen stå för föryngring i de blivande stickvägarna som säkerhetsåtgärd om tekniken skulle ändras.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

Sjögård 4  
#845535 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 ons 05 jun 2024, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

alias  
#845536
Sjögård 4 skrev:Ingen som funderat på att planera sina granåkrar (om terrängen är lämplig) för stickvägar redan vid markberedning och plantering?
Man slipper onödiga plantor, färre stubbar som körs över gång på gång med risk för svampangrepp och den extra tillväxten och stabilitet kantträden får utmed stickvägarna kommer med från början om röjningen sköts. Praktiskt och ekonomiskt förkastligt?


Har övervägt och förkastat iden.

Motiv:
-Svårt att veta maskinstorlek och stickvägsavstånd om 25+ år.
-Sannolikt grovgrenigare kantträd med lägre ansatt grönkrongräns, vilket borde göra sikten sämre för skördarföraren att göra ett bra stamval.
-Rotsystem och ris och toppar från vägträden bidrar till armering av stickvägarna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845554
Sjögård 4 skrev:
bengt.a skrev:
Sjögård 4 skrev:Ingen som funderat på att planera sina granåkrar (om terrängen är lämplig) för stickvägar redan vid markberedning och plantering?
Man slipper onödiga plantor, färre stubbar som körs över gång på gång med risk för svampangrepp och den extra tillväxten och stabilitet kantträden får utmed stickvägarna kommer med från början om röjningen sköts. Praktiskt och ekonomiskt förkastligt?

Tvillingarna Eriksson i Hyssna förespråkar det. Har själv så i en 50 årig åkerplantering.


Ok, är stickvägarna planerade för stora maskiner eller gallring med traktor och kärra?

Jag har planteringar och ungskog men planerar ju att sköta gallringarna själv. Var dock lite jobba att snitsla innan markberedning.

Bara för traktor. När det ska in något större så blir det inte vägar kvar, men lägger nog vägar direkt vid föryngringen.

Användarvisningsbild

Re: NFA - Minskade gallringsuttag med hjälp av ny lasertekni

HannuRöj  
#845565
Lars Lundqvist SLU skrev:Det är testat vid blädningsbruk, där man första gången bara kör varannan stickväg för att på så sätt kunna bläda lite mellan vägarna och därigenom få grövre medelstam i uttaget. Nästa gång hugger man resten av vägarna och blädar mellan vägarna från de första vägarna.

Att göra så vid vanlig gallring påverkar medelstammen väldigt lite om det är ett någorlunda välröjt bestånd

De var nog allt annat än välröjda och väl odlade. Tror presis det var anledningen till att jag fick köpa dessa gårdarna.

Skulle nog inte underskatta påverkan i välsköta bestånden heller. Låg uttag i procent, kan samtidigt vara hög i kubik per stickvägmeter.

😀 Mina välsköta ungskogar är inte ännu i gallringsfasen, men om det är jag som gallrar, kommer jag att gallra i remsor där också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).