Gallring

Gallringsplan

3 inlägg 2164 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsplan

Vinkelvolten  
#844927 Har noterat att verktyget gallringsplan försvunnit från skogskunskap på grund av tekniska problem. Jag har efterlyst återkoppling på vad detta beror på och om det finns något nytt alternativ på gång. Någon fler än jag som använder verktyget eller har tips på andra verktyg med samma funktion förutom gallringsmallarna?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsplan

Torbjörn Johnsen  
#844950 Jag har noterat samma sak och saknar också Gallringsplan som var ett intressant och användbart verktyg. Så jag ställde frågan till Mats Hannertz som tidigare har jobbat med Skogskunskap.se. Så här svarade han mig:

Det är tre program som är släckta: Gallringsplan, Röjningsanalys och Flis av flis. Anledningen är tydligen en säkerhetsrisk med koden nu när Skogforsk har uppdaterat sin Windowsplattform. Det verkar inte finnas några direkta planer för att programmera om verktygen, och dessutom sägs det att funktionerna inte är tillräckligt anpassade för ”moderna” skogar med mer löv.

Det kan till viss del vara en prioriteringsfråga för Skogforsk, och att det kan löna sig om de får ordentligt med påtryckningar utifrån. Om det är en ekonomisk fråga (som det troligen är) borde det gå att ragga pengar om intresset är tillräckligt stort. Så stöt gärna på - vi är många som vill ha tillbaka verktygen.

Grundprogrammet för Gallringsplan är ju Ingvar, och det är också borttaget för nedladdning från hemsidan.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsplan

Vinkelvolten  
#845000 Onekligen väldigt trist. Man får kanske ta saken i egna händer och utveckla ett eget verktyg men synd om koden redan finns. Tyckte det var ett användbart verktyg.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).