Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801631 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

erik  
#535347 Igår fick jag äntligen tid att testa sågen lite i vinterns gallringsprojekt. Blev bara fem träd, för jag var i skogen för att göra annat, men det gav verkligen mersmak. Kommer bli fint det här.

Som det ser ut kommer virket ligga ett tag ute i skogen, skotning kommer ske först i februari/mars. Är det något jag bör tänka på förutom att försöka få upp virket från marken? Har sett varianter där virket ligger "korslagt" i rotändarna eller att en pinne ligger i botten på tvären, gärna på två stubbar för lite höjd, med resten av pinnarna i bredd över. Bägge metoder har gemensamt att toppänden ligger i backen men resten kommer upp en bit.

Hur tänker ni kring randbarkning? Jag har inte bestämt om jag ska försöka få ihop en hög med massa (blir nog lövmassa då), eller om jag nöjer mig med att göra ved av vinterns huggning.

Skickar också med bild på en björk- och en granstubbe. Alla björkstubbarna såg ut så, är det mörka röta? Och i granstubben, massor av röta va?

Kul var det att vara ute i alla fall och jag ser fram emot när det blir dags att ta en hel dag med sågen i skogen.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

JensSkoog  
#535372 Björken är inte illa, man granen dugar bara till hemved, enligt mig.
Skulle nog randbarka åtminstone björken och lägga korsvis upp från marken
om det ska ligga några månader. Blir ofta länger än man planerade och björken
blir snabbt sur skitved om man inte gör det så.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

jannee  
#535460 Det du avverkar nu kan ligga i flera månader utan att något händer.
Lägg det i sådana högar att det senare blir LÄTT att lasta upp.
Gran med röta i kan säljas som barrmassaved.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#535907 Fortsatte med asparna. Mjukstartade med lite klenare. När det var dags för dom större. Så gick jag från sidan o tittade. Velade lite om stamvalet. Kvittade egentligen vilka man tog. Bestämmer mig för en. När jag står vid stammen o tittar upp i kronorna. Så ändrar jag mig o tar det lättare alternativet. :smile:
Men då får man ändå in en fullträff. :roll:
1543335051_20181127_084355.jpg
Försöker rulla av den med hjälp av brytjärnet.
1543335053_20181127_091941.jpg
Men den sitter ordentligt. Så jag kallar på förstärkning. Farsan får ta med sig vajerkranen när han ändå ska vakta vägen.
1543335042_20181127_092221.jpg
Behövs inte mycket drag i sida förrän den trillar ner.
1543335046_20181127_081436.jpg
1543335053_20181127_112441.jpg
Plockar lite på andra sidan om vägen. Får se om jag tar lite mer. Men då behöver träden vincshas. Får va rädd om lyktstolpen. Då behöver vi vara nån till. Skulle vara bra för björkarna o granarna som kommer underifrån.
1543335054_20181127_112359.jpg
1543335054_20181127_112509.jpg
1543335054_20181127_112551.jpg

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

macho  
#536639
Blivande snickare skrev:Praktiskt med inbyggt relaskop, en äkta skogsman ut i fingerspetsarna! :d

Så långt har jag inte gått...
Jag accepterar att jag glömt det hemma :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

molnia  
#536766 Blev inge jakt igår till min stora glädje så jag o far åkte till skogen med var sin såg. Letade främst torrträn på en bergshöjd. Men vi har varit väldigt lite på denna höjd som vi kallar för solhöjden. Minns inte sist vi gallrade här men vet om att en vagn välte för en 20-25 år sedan så far har varit där vet jag. När vi väl var där o tog torra o dåliga granar o tallar så blev det mer o mer att vi gallrade bort granarna till förmån för tallen som trivs bättre här. Härlig dag i skogen. Var alldeles för länge sedan så det var härligt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#537255 Har iaf blivit lite björkved.

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Palakangas  
#537257 @halvproffs, nu kan björkarna skjuta skott mitt i vintern 🤗

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

plax  
#537261 Tycker det ser ut som han utrustar mågen för en vargavinter :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#537264
Palakangas skrev:halvproffs, nu kan björkarna skjuta skott mitt i vintern 🤗

Ja nog skulle det behövas mer kyla annars blir det väl så.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Erre  
#537273
plax skrev:Tycker det ser ut som han utrustar mågen för en vargavinter :mrgreen:

Tror han sitter och vaktar sina fina björkvältor från klåfingriga typer. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

uffejohan  
#537274 @halvproffs, varför har du ställt geväret mot den trave som är ägnad måg o dotter?

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

halvproffs  
#537276 Jo, det är så här. Hygget intill som jag visat på bilder på i en annan tråd som är betad av både älg o rådjur brukar jag smyga upp till med bössan i högsta hugg men djuren finns bara där när jag är obeväpnad. :((
Ställde sen bössan mot stödan när jag tog fotot i avskäckande syfte för tjuvar. :d

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#537318 Starkt jobbat proffset :-bd
Du leder över mig :roll:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

tallen100  
#537332
halvproffs skrev:Jo, det är så här. Hygget intill som jag visat på bilder på i en annan tråd som är betad av både älg o rådjur brukar jag smyga upp till med bössan i högsta hugg men djuren finns bara där när jag är obeväpnad. :((
Ställde sen bössan mot stödan när jag tog fotot i avskäckande syfte för tjuvar. :d

Tror du hoppas på att björken ska skjuta skott :d

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).