sön 21 jul 2024, 11:08#850470
Mitt skifte är på 243 ha som består av 192 ha produktiv skogsmark välaronderat och vackert med egen sjö och eget berg samt 2 myrar. den mesta arealen är på huvudskiftet, och drygt 20 ha på utskriftet 4 km grusväg längre bort men bägge skiften har samma bäck med hyggligt stort vattenflöde som rinner genom.
Den övervägande delen är ungskog då merparten av arealen köpte jag till av min enda rågranne Sveaskog år 2009.
Ca 2/3 av skogen är barrskog ganska väl fördelat på tall, gran, contorta. och sedan ca 1/3 lövskog huvudsakligen glasbjörk med mindre inslag av sälg och asp. Totalt 28992 m3 sk. Inriktningen har varit trakthyggesbruk, men från min del och tidigare min fars sida även skönhetsvärlden och naturvärlden kring sjö och vattendrag.
Jag har röjt och avverkat manuellt större delen av rågångarna kring skiftet som är ca 3,5 -4,5 meter breda kronrågångar. Utsättningen på det tillköpta gjordes av Lantmäteriet.
Jag har en önskan om att äntligen kanske lyckas få rönnupslag att kunna bilda stammar, men det har varit stört omöjligt tidigare på grund av stor älgstam. Men då älgarna till sist fick konkurrens förutom Av jägare även av växande björnstam som passade på att förse sig med kalvkött så har nu älgstammen reducerats. Jag är uppfostrad till att anse rönnen som närmast ett heligt träd. Och önskar få se deras röda höstlöv och bär sätta färg på tillvaron under hösten.
Jag har skött all röjning själv, men lejt skogsbolag för gallring och avverkning plantering samt skotning. Har även egen traktor med KTS huggarvagn med winch numera, men tyvärr kraftigt reducerad egen ork pga av hälsoskäl.
Jag har sedan barndomen blivit väl introducerad i förutsättningarna med kunskap inom skogsnäringen. Jobbat inom plywood industri samt vidareutbildning 3 år träteknisk linje gren båtbyggare i Storebro Vimmerby kommun. Har även varit verksam med eget båtbyggeri och varvsverksamhet främst reparationer.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680