tor 01 jun 2023, 20:35#802616
LasseA skrev:Ok, då har inte lantmäteriet samma åsikt i frågan, det har upprättats ett antal servitut för bla infart yill tomt via stamfastigheten genom lantmäteriet,
jag fick även frågan av dom om jag ville har ersättning för intrånget eller om det var utan kostnad.
Det är ju egendomligt att dom inte vet om att jag inte får skriva servitut.
Men det verkar ju inte komma några svar i ämnet så vill en moderator stänga tråden är det ok för mig, jag har ingen lust att försvara vad lantmäteriet gör.
Det du beskriver i ditt första inlägg är inte ett servitut utan en nyttjanderätt. Om du uttryckligen är förbjuden att upplåta nyttjanderätt så kan du inte runda det genom att skriva servitut på avtalet när det igentligen är en nyttjanderätt.
Det finns en hel del formkrav på ett servitut och de är inte uppfyllda i detta fallet.
Du får ursäkta men tålamodet för att uppenbart trixa med regelverk är låg.
Du vill veta värdet på en otillåten upplåtelse och det har du fått. Värdet är noll kronor eftersom avtalet inte är lagligt. Pactum turpe brukar jurister kalla det och ett sådant avtal är inte värt pappret det är skrivet på.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor