fre 30 okt 2020, 15:04#676748
Hörrni, jag måste bara tacka för alla era svar! Hjälpsamt och härlig inställning! 👍 🙂
Som ni förstår är jag helt grön - jag tror att jag missuppfattat detta med att äga skog. Men behöver alltså inte betala en skatt för att äga själva skogen, ungefär som att man behöver betala skatt för att man äger en bil? Det var detta jag trodde.
Så om jag köper skog för 1 000 000 SEK så betalar jag 15 000 SEK i stämpelavgift för lagfart och sen är det frid och fröjd. Säljer jag virke för 10 000 SEK och köper en motorsåg för 10 000 SEK är det plus minus noll i teorin?
Nästa fundering jag har har gäller Naturvårdsavtal, kanske fel ämne för den här tråden men slänger in det här.
Skogsfastigheten på 25 ha jag kollar på har ett Naturvårdsavtal (pga skyddsvärd natur) på 50 år för ett område om ca 20 ha. Kvarvarande avtalstid är 25 år. Det innebär att jag inte får avverka denna skog. Men innebär det att de kvarvarande 25 åren på avtalet har ett värde som jag på något sätt kan nyttja mig av. Eller kan skogsstyrelsen ta skyddsvärd skog i besittning utan att skogsägaren kompenseras?