mån 03 sep 2018, 18:29#523648Hur säker är arealen som står på köpekontrakt m.m. har en fastighet som är på 99ha enligt lantmäteriet. Om jag mäter själv med GPS ( & det är gjort ). Så hamnar jag på 108ha. Hur säker kan man vara på arealen?????
Skogsfastigheter
Areal
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 03 sep 2018, 18:39#523651Outrett vatten är det första jag kommer och tänka på! Annars ska det inte kunna bli fel i areamätning så länge gränserna ligger där de ska.
tis 04 sep 2018, 07:02#523730jag skulle nog lita mer på lantmäteriet än gpsen.
men sen är nog inte lantmäteriet 100%
men sen är nog inte lantmäteriet 100%
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
tis 04 sep 2018, 07:49#523735Taxerad areal och verklig areal är ofta olika. Tror att GPS stämmer rätt bra med verkligheten gentemot gamla mätmetoder från förr..
tis 04 sep 2018, 17:16#523790Det är utmarkerade gränser från lantmäteriförrättningen när gränsen skapades som gäller. När det gäller kartmaterial så är det den från motsvarande lantmäteriförrättning som gäller. Alltså inte dagens fastighetskartor såvida inte gränsen är av nyare modell och inmätt med moderna verktyg. Att mäta in gränsstenar exakt går inte med en vanlig enkel GPS. Men det blir möjligen närmare sanningen.
nelson skrev:Taxerad areal och verklig areal är ofta olika. Tror att GPS stämmer rätt bra med verkligheten gentemot gamla mätmetoder från förr..
tis 04 sep 2018, 17:54#523796
Jag tror tvärtom
Går man runt sitt skifte med GPS varje dag i en månad så tror jag att man får ganska stor variation på arealen, iallafall om det är lite storlek på skiftet. Jag har märkt att ibland när jag bandar tex en kantzon mot bäck och loggar det med handdatorn så kan linjerna korsa varandra trots att jag har hållt mig på en sida i taget, dessutom med lite marginal iom kantzonen. Speciellt om det går nån timme emellan och man befinner sig i lite högre skog.
nelson skrev:Taxerad areal och verklig areal är ofta olika. Tror att GPS stämmer rätt bra med verkligheten gentemot gamla mätmetoder från förr..
Jag tror tvärtom
Går man runt sitt skifte med GPS varje dag i en månad så tror jag att man får ganska stor variation på arealen, iallafall om det är lite storlek på skiftet. Jag har märkt att ibland när jag bandar tex en kantzon mot bäck och loggar det med handdatorn så kan linjerna korsa varandra trots att jag har hållt mig på en sida i taget, dessutom med lite marginal iom kantzonen. Speciellt om det går nån timme emellan och man befinner sig i lite högre skog.
Jomenvisst...
ons 05 sep 2018, 07:05#523861
så tror jag med =)
0,5 meter osäkerhet ger stor areal om rågången är 10km lång
Mettämies skrev:nelson skrev:Taxerad areal och verklig areal är ofta olika. Tror att GPS stämmer rätt bra med verkligheten gentemot gamla mätmetoder från förr..
Jag tror tvärtom![]()
så tror jag med =)
0,5 meter osäkerhet ger stor areal om rågången är 10km lång
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).