tis 20 feb 2018, 15:00#499250Funderar på att stycka av ett skifte på min fastighet och sälja det. Var hittar jag exakt areal för ett visst skifte? Får bara fram totala storlek på hela min fastighet som består av flera skiften.
Skogsfastigheter
Exakt areal på ett skifte
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 20 feb 2018, 15:22#499253Lantmäteriet lär väl sköta avstyckningen och då om inte förr lär du få reda på skiftets exakta storlek, om du nu får tillstånd att göra en avstyckning.
Bäst och lättast (billigast) är om skiftet har en egen fastighetsbeteckning.
tis 20 feb 2018, 15:23#499254Kolla "Mina sidor" hos Skogsstyrelsen. Där tror jag att du hittar det du söker. 🙂
tis 20 feb 2018, 19:48#499301
Hur då?
Jag vet att det gick för några år sedan, men numera får jag bara upp totalarealen på den fastighet som man klickar på (samtliga fastighetens skiften markeras i kartan).
MVH
Alias
Niking skrev:Kolla på Hitta.se, så kan du få arealen på en enskild bit av fastigheten.
/Niklas
Hur då?
Jag vet att det gick för några år sedan, men numera får jag bara upp totalarealen på den fastighet som man klickar på (samtliga fastighetens skiften markeras i kartan).
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 20 feb 2018, 20:42#499312
Om du har ägofiguren delat på flera bitar, kan du klicka på var bit och få arealen på varje bit. Har du allt i samma skifte, funkar det ej.
/Niklas
alias skrev:Niking skrev:Kolla på Hitta.se, så kan du få arealen på en enskild bit av fastigheten.
/Niklas
Hur då?
MVH
Alias
Om du har ägofiguren delat på flera bitar, kan du klicka på var bit och få arealen på varje bit. Har du allt i samma skifte, funkar det ej.
/Niklas
/Niklas
ons 21 feb 2018, 07:58#499376
Så är det för mig också.
Har du däremot olika fastighetsbeteckningar på dina skiften så bör det ju gå.
alias skrev:Jag vet att det gick för några år sedan, men numera får jag bara upp totalarealen på den fastighet som man klickar på (samtliga fastighetens skiften markeras i kartan).
Så är det för mig också.
Har du däremot olika fastighetsbeteckningar på dina skiften så bör det ju gå.
ons 21 feb 2018, 09:00#499383Testade nu på skogsstyrelsens "mina sidor" och Bank ID.
En förutsättning för få rätt yta är att det finns hörn eller liknade på skiftets karta.
Visserligen går det bra att mäta avstånd och sen notera alla avstånd och föra cursen på samma sätt vid ytmätningen.
Men närmare än 1 decimal per ha kommer jag inte, tex 4.1 ha.
Det går ju att räkna ut manuellt på en fyrhörning med längden på alla sidor och en diagonal.
En förutsättning för få rätt yta är att det finns hörn eller liknade på skiftets karta.
Visserligen går det bra att mäta avstånd och sen notera alla avstånd och föra cursen på samma sätt vid ytmätningen.
Det går ju att räkna ut manuellt på en fyrhörning med längden på alla sidor och en diagonal.
ons 21 feb 2018, 09:09#499384
Om du väljer "Identifiera" och klickar på skiftet, får du inte en ruta uppe till höger med bla. areal på skiftet du klickat på? Då behöver du inte mäta manuellt.
axwell skrev:Testade nu på skogsstyrelsens "mina sidor" och Bank ID.
Om du väljer "Identifiera" och klickar på skiftet, får du inte en ruta uppe till höger med bla. areal på skiftet du klickat på? Då behöver du inte mäta manuellt.
ons 21 feb 2018, 11:24#499406
Det förutsätter ju att det är ett helt skifte det gäller ?
Huggar Herman skrev:Om du väljer "Identifiera" och klickar på skiftet, får du inte en ruta uppe till höger med bla. areal på skiftet du klickat på? Då behöver du inte mäta manuellt.
Det förutsätter ju att det är ett helt skifte det gäller ?
ons 21 feb 2018, 11:29#499407Ja absolut, men det var så jag tolkade TS fråga.
ons 21 feb 2018, 12:41#499413
Har skiftet en egen fastighetsbeteckning behövs ingen avstyckning...
jannee skrev:Lantmäteriet lär väl sköta avstyckningen och då om inte förr lär du få reda på skiftets exakta storlek, om du nu får tillstånd att göra en avstyckning.
Har skiftet en egen fastighetsbeteckning behövs ingen avstyckning...
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
ons 21 feb 2018, 21:57#499495Går det inte att avtala ett pris baserat på en förmodad areal med köparen men samtidigt skriva att om den slutliga avstyckningen får en annan storlek så ska priset justeras linjärt eller liknande?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).