tor 21 aug 2008, 19:53#33700Hittade följande fastighet i Kronoberg, strax norr om Växjö. Den är på 53 Ha och har 6700 m3sk. 56 % i huggningsklass S1, 6 % i huggningsklass S2. Taxeringsvärde 2 Msek. Vad tror ni den är värd och hur mycket hade ni lagt på den ? ?
Se:
http://common.capitex.se/common/capitex/misc/popup.aspx?ActivePage=/common/capitex/usercontrols/objbesk/objektbesk.ascx&OBJGUID=3HRJTKVNGSBTACK5&OBJTYPE=CMLantbruk&skin=MhusetVaxjo&objds=CAPITEXSS_LOKAL
Följdfrågor är om man slanta in 25 % och låna resten skulle man kunna få någon avkastning på detta på en 10 års period eller blir det bara utgifter ? Misstänker att jag lejer ut det mesta jobbet, kanske dra in lite pengar på lite dansk jakt:)
Skogsfastigheter
Köpa eller inte köpa
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 21 aug 2008, 21:14#33716Enligt begränsningsregeln (50 % av skogsmarken måste vara äldre än 20 år om arealen är större än 50 ha) får du avverka 14 ha till kommande 10 år vilket ger cirka 3000 m3 a´ uppskattningsvis 500 kronor netto. 1,5 miljoner får du då in. En del skall beskattas.
Tror priset hamnar runt 2,5 miljoner.
Du får inte ut några pengar netto under kommande 10 år. Däremot borde tillväxten ge mer än räntekostnaden på sikt.
Tror priset hamnar runt 2,5 miljoner.
Du får inte ut några pengar netto under kommande 10 år. Däremot borde tillväxten ge mer än räntekostnaden på sikt.
Skogsmark skall producera maximalt så att så mycket CO2 som möjligt binds
fre 22 aug 2008, 05:38#33728
Precis, har du en fastighet med äldre skog sedan tidigare så är det inget problem.
Mangan skrev:Jasi, grannarna har oftast inga sådana begränsningar, särskilt som det var ett ganska liten fastighet, jag tror inte det påverkar slutpriset. Kanske påverkar unganäs ekonomi först´ås.
Precis, har du en fastighet med äldre skog sedan tidigare så är det inget problem.
fre 22 aug 2008, 05:41#33729
På sikt är det lönsamt. Efterfrågan på skogsråvara kommer att stiga.
LRF-konsult är nog bättre än Södra att hjälpa dig.
unganäs skrev:Finns det någon professional som man kan gå igenom sin ekonomi och göra en bedömning om det under vissa antagande är lönsamnt eller ej att köpa en skogsfastighet ? Sodra ?
På sikt är det lönsamt. Efterfrågan på skogsråvara kommer att stiga.
LRF-konsult är nog bättre än Södra att hjälpa dig.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).