Eftersom en del av vårt uthus och ett vedskjul står på ofri grund (det var inte så noga förr...) så har jag och fastighetsgrannen pratat om att flytta på gränsen för att undvika eventuella framtida bekymmer. Detta innebär att tre nya punkter måste sättas ut då vi måste ta hänsyn till en byggnad på grannfastigheten, eller snarare grannfastigheterna, då denna byggnad är placerad över två fastigheter (dock med samma ägare).
I samband med detta har vi även för avsikt att göra ett markbyte på ett annat ställe där grannen äger ett par smala fastigheter (som tidigare har varit väg) genom min mark. För att kompensera grannens markförlust så har jag erbjudit ett byte med en mindre skogsfastighet där vi också är grannar och vi verkar vara överens att detta är en rimlig lösning.
Sammanfattningsvis så ska tre punkter sättas ut, mark överföras till mig från fyra av grannens fastigheter samt att min granne övertar en fastighet från mig som kompensation.
Nu har jag fått ett erbjudande om ett fast pris för detta från Lantmäteriet och dom vill ha 35000:- för detta...

Kan detta anses vara rimligt? Och kan det löna sig att be dom göra detta på timpris i stället?