tor 07 jul 2022, 12:39#763203Har följt diskussionen med intresse då jag aldrig hade vågat göra den satsningen själv och förmodligen inte lyckats övertyga vare sig hustrun eller banken att det vore lämpligt.
De man konkurrerar med vid ett skogsköp är normalt i besittning av ett stort kapital som inte kräver någon förräntning utan nöjer sig med att fastigheten stiger i värde.
Tycker det känns att spänna bågen väl hårt med så lite eget kapital i finansieringen. Med en riktigt hög lön från en tjänsteinkomst eller ännu hellre ett väldigt lönsamt småföretag som kan bära finansieringen i många år så blir ju kalkylen helt annorlunda. Och naturligtvis om man redan äger en lågbelånad skogsfastighet med bra skog
När jag köpte min skog var det fullt möjligt att slutavverka och amortera första året.
Det är idag i princip ointressant eftersom fastigheten sjunker mer i värde än vad avverkningen ger.
Men att vara beroende av gallringar för att betala ränta, försäkring , underhåll och normala skötselåtgärder i skogen-
det vore nog att stresstesta sig själv onödigt mycket.
Till det kommer ju risken för granbarkborre , snytbagge, viltskador och föralldel artskyddsinventerare som kan lägga en död hand över den avverkningsfärdiga skogen.
Men vill du och lyckas övertyga banken om det kloka i affären så lycka till.
Man brukar ju säga att skogligt kunniga människor kommer aldrig till affär för de lyckas aldrig få ihop kalkylen .
Vi andra bara köper ..😉
Senast redigerad av Sjögården tor 07 jul 2022, 22:49, redigerad totalt 1 gång.