tor 23 okt 2008, 20:18#38349Jag fick höra av han som hjälper mig med ekonomin att pantbrev skulle vara avdragsgilla i näring. Nu har jag inte dubbelcheckat, men han brukar veta vad han pratar om. Jag har själv lagt det under "Övriga externa kostnader".
Skogskonto är väl tveksamt, expansionfond och periodiseringsfond funkar annars väl så bra.
Och som nisse säger, upprätta riktigt bokslut. Så får du dra av upp till 10.000:- direkt också (annasr 5.000:-).
Skogsfastigheter
Vad tror ni?

sön 26 okt 2008, 11:15#38713
Du har rätt om pantbrev Nisse. Det är avdragsgillt.
Jasi skrev:Du kan ha rätt Nisse. Har du någon info som bestyrker din åsikt?
Det är bra om det är som du skriver.
Du har rätt om pantbrev Nisse. Det är avdragsgillt.
Skogsmark skall producera maximalt så att så mycket CO2 som möjligt binds
tis 28 okt 2008, 15:08#38918Jag såg en mäklare som skrev att man kan fondera överskottet från en avverkning, det som blir över efter skogsavdraget, och använda det till att amortera och betala ränta på fastigheten. Stämmer det? Inte räknas räntor och amorteringar på en skogsfastighet som kostnader i min näringsverksamhet?
TS
tis 28 okt 2008, 20:18#38949
Du kan använda periodiseringsfond som är en obeskattad reserv. Skall beskattas då du återför den. Skall återföras efter fem år.
Du kan använda expansionsfond som är en beskattad reserv. Du betalar 26% i skatt. Då den återförs får du tillbaka expansionsfondsskatten.
Så du kan fondera pengar men det får skattekonsekvenser.
Nordsgården skrev:Jag såg en mäklare som skrev att man kan fondera överskottet från en avverkning, det som blir över efter skogsavdraget, och använda det till att amortera och betala ränta på fastigheten. Stämmer det? Inte räknas räntor och amorteringar på en skogsfastighet som kostnader i min näringsverksamhet?
Du kan använda periodiseringsfond som är en obeskattad reserv. Skall beskattas då du återför den. Skall återföras efter fem år.
Du kan använda expansionsfond som är en beskattad reserv. Du betalar 26% i skatt. Då den återförs får du tillbaka expansionsfondsskatten.
Så du kan fondera pengar men det får skattekonsekvenser.
Skogsmark skall producera maximalt så att så mycket CO2 som möjligt binds
ons 29 okt 2008, 14:31#39001Betalningsplan och skogskonto är varianter på samma tema.
Räntor är givetvis en kostnad om lånet ligger i näring.Amortering är ingen kostnad,utan görs med fritt eget kapital dvs efter skatt.
Läs på lite,det är inte så krångligt som det låter.
/Nisse
Räntor är givetvis en kostnad om lånet ligger i näring.Amortering är ingen kostnad,utan görs med fritt eget kapital dvs efter skatt.
Läs på lite,det är inte så krångligt som det låter.
/Nisse

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).