sön 17 nov 2024, 00:44#862119
Jag driver 4,5 hektar hyggesfritt självverksamt plus att jag plockar ut vindfällen och annan gratisved ur andras skog med Massey-Ferguson 165 och vajerkran och 6 tons Gisebokärra med fällbara stakar. Allt enligt 1970-talsstandard. Omfattningen på driften motsvarar gissningsvis att driva 15-20 hektar självverksamt eftersom större delen av huggandet sker i andras skog.
Du skulle med andra ord klara dina 8 hektar galant med motsvarande utrustning.
Min uppfattning är att jag arbetar ungefär dubbelt så effektivt med den utrustningen som jag ser andra arbeta med ATV. Undantaget de allra största och proffsigaste och dyraste ATVgrejorna som jag inte har sett någon köra med här i trakten och därför inte kan jämföra med.
Totala kostnaden för hela mitt ekipage torde vara ungefär hälften av vad ett halvbra ATV ekipage kostar.
Dessutom kör jag litet på förtjänst på byggen ibland med traktorn sommartid när den inte går i skogen. Det låter förmodligen vansinnigt att köra på förtjänst på byggen med en över 50 år gammal traktor men det är ofta som man på renoveringar behöver en maskin att lyfta med vars viktigaste egenskap är att den är så billig att äga så man har råd att ha den stående redo när den behövs. Jag brukar skriva kördagbok och ta 25 euro i timmen traktorhyra av arbetsgivaren utöver lönen för de timmarna traktorn går på bygget.
Och så är det ju den samma traktorn som driver vedklyvaren hemma och fraktar stockar hemifrån 12 km till sågen som en bekant har och sågat virke 12 km hem igen. Förutom att den är lyfthjälp hemma. Jag kopplar loss frontlastaren från traktorn till vintern för det går ju inte att köra i skogen med det åbäket hängande frampå.
Den stora förtjänsten på ett litet skogsbruk kommer från ved och virke för eget bruk som man inte behöver köpa för dyra pengar. På det kan man tjäna grova pengar som man ju aldrig ser men som känns fint i hushållskassan. "Gratis" värme och virke sparar in betydande penningsutgifter. Försäljning av virke eller annat från ett så litet skogsbruk är att betrakta som biinkomstens biinkomster och är strängt taget kaffepengar.