Zetterström skrev:Jag ser i ungskogarna i mina områden att när lövet har övertaget ökar det toppskottsbetet. Jag får för mig att knopparna på tallen blir inte lika grova och det verkar som älgen hellre äter klena knoppar än grova.
Sedan har jag sätt väldigt finna å stammtäta tallföryngringar totalförstörda vintern efter man röjt ut beståndet till produktionsförbandat men då har trädhöjden i bestånden varit ca 3m. Man har alltså inte väntat in "älgsäkerhöjd" vid 5m.
Men i debatten med ÄBIN så får man inte reda på vart kravet på betesnivån grundar sig i. Verkar vara en siffra som är helt tagen i luften..
Zetterström skrev:Jag önskar att man kunde berätta vad som ligger till grund för målet på 7/10 tallar oskadade vid 5m höjd när kravet på tallandelen i ÄBIN-beståndet ska överskrida 10%.
Varför gäller inte målet Tallföryngringar med över 70 % tallandel? Om målet är kvalitet i slutändan så får man förklara vad kvalitet betyder också. För om man går i en skog som är planterad och är skött enligt skolboken.
busholle skrev:Zetterström skrev:Jag önskar att man kunde berätta vad som ligger till grund för målet på 7/10 tallar oskadade vid 5m höjd när kravet på tallandelen i ÄBIN-beståndet ska överskrida 10%.
Varför gäller inte målet Tallföryngringar med över 70 % tallandel? Om målet är kvalitet i slutändan så får man förklara vad kvalitet betyder också. För om man går i en skog som är planterad och är skött enligt skolboken.
Det finns gott och blandat i ÄBIN. 7 av 10 oskadade är ett högst lämpligt mått om det gäller normala föryngringar där det står 1500-1800 tall per ha, det motsvarar då 1050 till 1260 oskadade och det är ett bra utgångsläge för att gallra fram ett kommande bra bestånd. Utgår man från 500 stammar tall så är 7 av 10 på tok för lågt mål, utgår man från 10000-12000 självföryngrat ren tall så kan man tillåta sig långt mer skador.
7 av 10 måttet tycker jag annars är det viktigaste måttet, klarar man det så är läget rätt ok. Måttet på färska skador säger rätt lite om vilken skog som står kvar till gallringsålder.
alias skrev:busholle skrev:Zetterström skrev:Jag önskar att man kunde berätta vad som ligger till grund för målet på 7/10 tallar oskadade vid 5m höjd när kravet på tallandelen i ÄBIN-beståndet ska överskrida 10%.
Det finns gott och blandat i ÄBIN. 7 av 10 oskadade är ett högst lämpligt mått om det gäller normala föryngringar där det står 1500-1800 tall per ha, det motsvarar då 1050 till 1260 oskadade och det är ett bra utgångsläge för att gallra fram ett kommande bra bestånd. Utgår man från 500 stammar tall så är 7 av 10 på tok för lågt mål, utgår man från 10000-12000 självföryngrat ren tall så kan man tillåta sig långt mer skador.
7 av 10 måttet tycker jag annars är det viktigaste måttet, klarar man det så är läget rätt ok. Måttet på färska skador säger rätt lite om vilken skog som står kvar till gallringsålder.
Om man tänker att ÄBIN mäter skador på plantor mellan 1-4 m höjd så tänker jag att på bra marker så är det inte orimligt att räkna med ca 0,5 m/år i höjdtillväxt, vilket skulle motsvara att det tar plantan runt 6 år att passera betesfönstret som mäts. 5%/år × 6 år = 30 % ackumulerat
100 % - 30 % = 70 %.
MVH
Alias
Älgfoderodlare skrev:Jag har ju genom att just bibehålla / öka andelen lövinslag, utan att vare sig röja eller minska antalet Tallplantor vid plantering fram till betessäker höjd.
busholle skrev:alias skrev:busholle skrev:Zetterström skrev:Jag önskar att man kunde berätta vad som ligger till grund för målet på 7/10 tallar oskadade vid 5m höjd när kravet på tallandelen i ÄBIN-beståndet ska överskrida 10%.
Om man tänker att ÄBIN mäter skador på plantor mellan 1-4 m höjd så tänker jag att på bra marker så är det inte orimligt att räkna med ca 0,5 m/år i höjdtillväxt, vilket skulle motsvara att det tar plantan runt 6 år att passera betesfönstret som mäts. 5%/år × 6 år = 30 % ackumulerat
100 % - 30 % = 70 %.
MVH
Alias
Jo det är säkert så man tänkt men vi ligger kring 7 av 10 oskadat i vårt område men årsskadorna har legat på 10-15%. Om det är samma 10-15% som betas vart år så ackumuleras inte skadorna så som teorin säger.
I övrigt håller jag helt med dig.
Zetterström skrev:Älgfoderodlare skrev:Jag har ju genom att just bibehålla / öka andelen lövinslag, utan att vare sig röja eller minska antalet Tallplantor vid plantering fram till betessäker höjd.
Röjer du inget i beståndet innan betessäker höjd?
Jag är inget emot att det är lövarter i beståndet så här håller jag med dig helt och hållet och att låta träden trängas är jag också med dig att de gynnar höjdtillväxten.
Men vad tycker du om att lövträd övertoppar tallarna?