Skogsmiljö och Trädlära

Smältande havsis orsakar mer snöbrott i Sverige?

6 inlägg 1415 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Smältande havsis orsakar mer snöbrott i Sverige?

Fredrik Reuter  
#847447 Forskare på bland annat Göteborgs Universitet har i nypublicerad forskning funnit samband mellan smältande havsis i Arktis och ökad nederbörd vintertid i bland annat Skandinavien. Risken ökar nu enligt forskningen att vi vintertid kommer få mer nederbörd. I höglänt terräng och speciellt i norra Sverige ökar risken för extremsnöfall. Detta kan i sin tur öka risken för snöbrott på skog. Men ökad nederbörd i form av regn kan också ändra tillståndet i skogen, ibland till det positiva men ibland också till det negativa.

Allt eftersom klimatförändringarna får isen att smälta i allt högre takt så blir luftfuktigheten högre och detta skapar i sin tur mer nederbörd. Forskarna har nu kunnat belägga att istäcken motsvarande 5 miljoner hektar smälter årligen vid Arktis. Ökningen av nederbörd i Sverige (med omnejd) beror på flera faktorer. När havsisen i Arktis smälter, avdunstar mer vatten från de isfria havsområdena. Detta gör att mer fukt kommer in i atmosfären, vilket leder till mer regn och snö. Ändrade vädermönster och vindar påverkar också, vilket kan föra den extra fuktigheten söderut till Sverige. Eftersom Sverige ligger nära Arktis påverkas vi mer direkt av dessa förändringar, vilket leder till ökad nederbörd, särskilt under vintern.

Forskningen som nu publicerats i Nature fokuserar på vintermånaderna av flera skäl. För det första är det under dessa kalla säsonger (oktober-mars) som de största förändringarna i havsisutbredning och avdunstning från de arktiska marginalhaven (AMS) observeras. Under denna period är avdunstningen särskilt påverkningsbar av minskad havsis, vilket leder till ökad luftfuktighet och därmed mer nederbörd i form av snö och regn. Det är också under vintermånaderna som förändringarna i atmosfäriska cirkulationsmönster, såsom jetströmmar och andra väderfenomen, har störst inverkan på nederbördsmönstren i norra hemisfären.

Forskningen tar alltså inte upp hur smältande havsis påverkar nederbörden på sommaren. Konsensus verkar dock fortfarande råda att vi får allt mer varierade och extrema väderförhållanden. Vad tror du om detta, är det något att ta höjd för? Ökade snöbrott, försämrade drivningsförhållanden?

TS

Re: Smältande havsis orsakar mer snöbrott i Sverige?

jannee  
#847460 Du med flera skulle nog sett Vetenskapens Värld som gick på tv igår.
Det är nämligen många som läst satellitbilder och bildat sig en uppfattning.
Sanningen är dock den att ingen EGENTLIGEN vet ett skit vad som är på väg att hända.
En del spår att havsnivån kommer att stiga ca 70 cm då här i Norden, men sanningen var dock den att spådomen kunde lika gärna slå åt andra hållet eller det dubbla = antingen blir det plus minus noll eller 1,5 meter.
INGEN vet vad som egentligen är på gång, men många spekulationer finns det.
Det har aldrig snöat så mycket som det gör nu för tiden på Arktis men å andra sidan har ej heller solen någon gång lyst så starkt på Arktis.
Ta det ut varandra eller ?????
Googlar man så säger en del att ismängden ökar på Antarktis medan andra påstår att den minskar.
M.a.o. du kan få det svar du efterfrågar.

https://svenska.yle.fi/a/7-1310745

https://klimatsans.com/2023/03/29/antar ... -vaxer-an/

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#847479 Forskningen ovan gällde Arktis och inte Antarktis. Stigande havsnivåer var inte heller med. Det som var intressant var att forskningen sett att nederbörden ökar i närområdet, alltså där Sverige ingår. Och problemställningen var mer vad vi kan tänka på om vi får mer snö och mer extrema snöfall i främst norra Sverige ur ett skogligt perspektiv.

Det tyckte jag var intressant att diskutera vidare i. Vill du diskutera Antarktis och havsnivåer så kan det också vara spännande men starta då en egen tråd.

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#847480 Flytta eller ta bort inlägget men det drog igång hos mig med is som is men på Grönland och TV igår.

Tråkig sammanfattande kommentatorskommentar igår på SVT i programmet om Grönlandsisen.
Det lumpna tricket att anspela på känslor från döda ting tårtades vi alla med i några av slutorden.

"Det är som att isen försöker säga någonting till oss". Rösten från en mjuk kvinnoröst.

Det hade möjligen varit ok på 1950-talet för då hade alla skrattat åt poesin i ett vetanskapligt sammanhang: Men idag när vi obildats av oräkneligt dribbel med betygsskalor och läroplansutgåvor är det tyvärr många röstberättigade som fullt ut tror på spöken eller bär foliehatt. Så Vetenskapens Värld bör byta namn till "Vetenskap, en Nyttig Politisk Idiot".

"Det är som att isen försöker säga någonting till oss"
Där övergick en redogörelse om vetenskaplig forskning i Vetenskapens värld till en påverkanskampanj eller åtminstone uppfyllde den det beslutade Dagliga "klimatinslaget". Det ska ju vara en sk klimatnyhet i Public Service varje dag.
Inget fel med det tycker jag egentligen, om det vore annat än att sprida klimatångest som var målsättningen. Och blandat uttalat eller outtalat är alltid boten mot klimatångesten att rösta på MP.

Det byggs väg vänsterut, sten vid sten, ända från dagisåldern för att skapa en grund där "alla" går med på vad-som-helst i politisk väg som sker i klimatpanikens namn. Oavsett vilka lik man kliver över, samhällsomstörtningar som drivs eller om det är betydelselöst eller ekonomiskt/ tekniskt vanvett.

Som skogsägare ser man hur mycket av opinionen som drivs känslomässigt, så det ska man vara vaksam på.

Användarvisningsbild

rokon  
Orsa skrev:Flytta eller ta bort inlägget men det drog igång hos mig med is som is men på Grönland och TV igår.

Tråkig sammanfattande kommentatorskommentar igår på SVT i programmet om Grönlandsisen.
Det lumpna tricket att anspela på känslor från döda ting tårtades vi alla med i några av slutorden.

"Det är som att isen försöker säga någonting till oss". Rösten från en mjuk kvinnoröst.

Det hade möjligen varit ok på 1950-talet för då hade alla skrattat åt poesin i ett vetanskapligt sammanhang: Men idag när vi obildats av oräkneligt dribbel med betygsskalor och läroplansutgåvor är det tyvärr många röstberättigade som fullt ut tror på spöken eller bär foliehatt. Så Vetenskapens Värld bör byta namn till "Vetenskap, en Nyttig Politisk Idiot".

"Det är som att isen försöker säga någonting till oss"
Där övergick en redogörelse om vetenskaplig forskning i Vetenskapens värld till en påverkanskampanj eller åtminstone uppfyllde den det beslutade Dagliga "klimatinslaget". Det ska ju vara en sk klimatnyhet i Public Service varje dag.
Inget fel med det tycker jag egentligen, om det vore annat än att sprida klimatångest som var målsättningen. Och blandat uttalat eller outtalat är alltid boten mot klimatångesten att rösta på MP.

Det byggs väg vänsterut, sten vid sten, ända från dagisåldern för att skapa en grund där "alla" går med på vad-som-helst i politisk väg som sker i klimatpanikens namn. Oavsett vilka lik man kliver över, samhällsomstörtningar som drivs eller om det är betydelselöst eller ekonomiskt/ tekniskt vanvett.

Som skogsägare ser man hur mycket av opinionen som drivs känslomässigt, så det ska man vara vaksam på.

Mycket sanning i det du skrev Orsa!
Själv har jag helt uteslutit TV i mitt hem ända sedan jag flyttade hemifrån när jag var 20 år. TV är ett starkt indoktrineringsmedel kryddat med underhållning.
Men som sagt de destabiliserande krafter som skyr logik och mätbar kunskap går tvärs igenom hela samhällskroppen sedan 1968, när allt skulle kastas över ända.

jannee  
#847490 Synd Fredrik att du inte såg hela programmet, för då hade du utryckt dig lita annorlunda. 😀
För övrigt är det klimatförändringen som påverkar snöbrotten inte någon dj**la havsis.
Vad sedan klimatförändringen beror på kan som Fredrik är kvick på att säga tas helst upp i en annan tråd 😀

Lite off, jag hade själv en massa snöbrott vintern 70/71 och då hade ingen havsis smält, ja för då hade den inte funnits idag 😀
För övrigt har ALDRIG förr eller senare haft så omfattande skador.
Gran i 40/50 års ålder i blandskog som topparna var avbrutna 4 till 6 meter ned.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).