Skogsmiljö och Trädlära

Priset på biologisk mångfald?

9 inlägg 2956 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Priset på biologisk mångfald?

skogshare  
#827628 Ur dagens DN:

Skogsstyrelsen: Svenskarna redo betala mer för att skydda skogen
Svenska folket är beredda att betala åtminstone dubbelt så mycket för att bevara skogens livsmiljöer. Det konstaterar Skogsstyrelsen i en ny rapport – som försöker sätta ett pris på biologisk mångfald. Men metoden får kritik av skogsforskare.

Läs hela artikeln här: https://www.dn.se/sverige/skogsstyrelse ... da-skogen/

Ja, vad är egentligen priset på och den faktiska kostnaden för bevarande och och tillskapande av biologisk mångfald inom såväl skyddsområden som produktionsskogsbruket?

TS

Re: Priset på biologisk mångfald?

hfab  
#827634 Det Tina Nilsson menar är att svenska folket, precis som hon själv. Är beredda att låta NÅGON ANNAN betala dubbelt så mycket för att bevara biologisk mångfald.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#827638 Troligtvis så finns det någon form av betalningsvilja hos i alla fall en del av det svenska folket. Men denna rapport kommer nog få en del kritik är jag rädd. Den baseras på 15 år gamla studier och enbart 2 st svenska. Rapporten använder sig också av nationalekonomiska teorier och antaganden som blandas med schablonvärden.

Mer intressant kan vara den följande diskussionen: underförstått så kan det komma en skatt i framtiden som försörjer skydd av biologisk mångfald i skog. Hur ska en sådan skatt tas fram?

Här är rapporten: https://via.tt.se/files/415163/3408401/39824/sv

r93  
#827655 Som skrivet innan så är det någon annan som ska betala!

Skydda skogen har väl en del grupper som försöker få in pengar till att köpa och bevara skogsmark.

Om tusen personer tycker skogen är viktigare än netflix så kan dom organisera sig och lägga en hundring i månaden, 100´000 i månaden kan du betala av en rejäl areal skog för!

Problemet är att alla bor på olika platser i landet & det är ju just "deras" skogar där dom bor & promenerar som behöver skyddas.

Samma fenomen som de som ojat sig vid dieselpumpen, "nä det här är för billigt, jag betalar gärna för högre reduktionsplikt" ja gör det, ta handtaget som det står HV100 på?
Men ingen reporter gav det tipset?

Vi får börja med att avveckla allemansrätten, efter det går det att tjäna pengar på "skogsturism" istället för timmer.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827726 Jag är glad att HVO100 gått ner, betalde som mest 32 kr/l. 🙃

r93  
Mangan skrev:Jag är glad att HVO100 gått ner, betalde som mest 32 kr/l. 🙃

Är dåligt påläst, så jag fick googla, den kostar ju numera runt 22 kronor???

Det är väl jättebra! Varför har detta inte varit på nyheterna att nu är det mycket billigare att köra fossilfritt???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827741 Bra för vi som kör HVO i maskinerna också.

hfab  
hfab skrev:Det Tina Nilsson menar är att svenska folket, precis som hon själv. Är beredda att låta NÅGON ANNAN betala dubbelt så mycket för att bevara biologisk mångfald.

Hur var det nu?
Finns det någon som vill betala?
$matches[2]

Användarvisningsbild

svampbob  
#836553 Har det här varit uppe tidigare?
Tur att jag går hårt åt björken i min egen skog och satsar på barr.
Hur går det om vi förlorar all björk i Sverige? I den jämförelsen är granbarkborrens härjningar försumbara.

https://forest.fi/article/study-bronze- ... /#1d3a22e1

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).