Skogsmiljö och Trädlära

Skador av tamboskap

10 inlägg 2667 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Skador av tamboskap

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827274 Tre tjurar löper amok i Halland.

Jasså, vi skall ha mer skogsbete i det här landet. 😉

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... i-halmstad

TS

Re: Skador av tamboskap

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827279 Det är få förunnat att kunna ha djur på rymmen i fyra år innan myndigheter reagerar.

Sällsynt vältajmat då Wapnö såldes häromdagen. Kul överraskning för de nya ägarna.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827292 Intressant att de lyckades överleva på granbark.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827295 De har knappast bara ätit granbark, granbarken representerar snarare det mer värdefulla de förstört.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#827314 Strunt samma vad de ätit. De har klarat sig. Inte så länge sen som djurskyddsinpektörer hävdade att nötdjur skulle tvärdö av frost och svält utanför en ladugård.

Användarvisningsbild

Hodal  
#827656 I östra Härjedalen är det några bönder som har köttdjur på skogsbete sommartid, och de skadar absolut ingenting i skogen så vitt jag har sett och hört. Det är rätt stora flockar, 50-60 och liknande, men det verkar gå bra. Det ser ut att bli mindre röjningsbehov på hyggen där de har betat, även om de inte äter uppväxt glasbjörk. Hallonriset försvinner däremot, det är en delikatess.

Alvarsson  
#827658 Har inte samma erfarenhet, djuren går och trampar på rötterna på träden med stor röta som följd.

Användarvisningsbild

Bax  
Hodal skrev:I östra Härjedalen är det några bönder som har köttdjur på skogsbete sommartid, och de skadar absolut ingenting i skogen så vitt jag har sett och hört. Det är rätt stora flockar, 50-60 och liknande, men det verkar gå bra. ...

Samma sker i centrala härjedalen. Det är inte så roligt att se 50 kor ligga och idissla på en 4-årig plantering. När man kommer dit veckan efter ligger de fortfarande där, men nu 200m bredvid förra platsen. Då kan man fundera vart de legat däremellan.

jannee  
#827734 Personligen tror jag det är en stor överdrift detta med att tamboskap skadar rötterna.
Visst kanske någon enstaka, å andra sidan tuggar de i sig gräs och sly, du kan säkert spara in minst en röjning.
Jag har inte haft mer röta där djuren gått på skogen än där aldrig någon tamboskap över huvud befunnit sig.
Sedan har en del "skogskunniga" haft den idén att plantera 2 till 2 500 plant/ha, om då tamboskapen går där och eventuellt trampar ned någon/några plantor är det bara bra.

aho  
#827743 Den lilla erfarenhet jag har från mina få hektar är att det beror helt på typen av mark och hur fuktigt det är.

Tunga köttdjur på mjuk mossmark i kombination med mycket regn så blir även grova ytligt liggande rötter söndertrampade
och träden dör. Träd på fast mark i samma hagar tar ingen skada.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).