Skogsmiljö och Trädlära

Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

10 inlägg 2606 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

Umea  
#814270 Hur fungerar säkerheten kring fågel-inventering i skogsmark ?

Kan vem som helst rapportera vad som helst ?

Finns det något kontrollsystem som säkerställer att det är korrekt det som rapporteras in ?

Va rädda om Er och ha en fin höst !

Hälsningar från Umeå



   TS
Avatar Fallback

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

maltex  
#814272 Vem som helst kan väl göra en observation och anmäla till artportalen. Ska det inventeras ska det väl göras efter en bestämd metodik för kvalitetssäkring, med kunskapskrav på dom som gör den. Annars blir det bara en observation.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

Sjögården  
#814356 Här möter min granne knärotsinventeraren alltid en upprörd talltita ,spillkråka eller entita på vägen till en anmäld avverkning.
Tror Skogsstyrelsen lugnat sig med stopp av avverkning på dessa fynd i Artportalen.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

p till p  
#821174 Vem är partisk skogsägaren eller fågelskådaren ?

Avatar Fallback

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821189 Att fågelinventera eller inte på bestånds- eller planeringsobjektsnivå för fågel kan man begrunda hur rättänkt det kan vara. För fåglar anser jag man får beakta en större trakt.

De som fågelskådar och har inställning för rewildering samt är mot skogsbruk använder förstås alla till buds stående medel för att påvisa hot ända ner på fågelindividnivå.

Observationer av enskilda fågelindivider/ revir vid en bedömning av en avverkningsanmälan bör man vara försiktig med att använda. Lika anser jag att man underskattar exvis tjäderns förmåga att byta/skapa nya spelplatser och överbetonar en spelplats skyddsvärde.
Dessa ”verktyg” för inskränkning vårdas naturligtvis ömt. Men att arbeta med dessa på beståndsnivå är egentligen något som ska ifrågasättas varje gång de används.
Upp och nedgångar i populationerna beror mestadels på naturliga variationer i väder och predation. Vindsnurrors hot mot exvis örn är nog mer att oroas över än titor avflyttning vid en avverkning.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

Hodal  
#821445 Det är få fågelarter som är så lokala att ett enskilt bestånd i normal produktionsskog är tillräcklig livsmiljö. Den nyss nämnda tjädern är ett bra exempel. Avverkar vi i en trakt allt utom själva spelplatsen kommer vi att utplåna livsmiljön för dem, och då finns det inga fåglar kvar som kan nyttja leken. Gör vi tvärtom, hugger platsen där de spelar, kommer de att vara precis lika många som tidigare, men spela någon annanstans.

Tjädern flyttar dessutom, åtminstone i norra Sverige, så tjäderbeståndet i sin helhet påverkas inte alls av en enskild avverkning. Just där vi avverkat kommer vi dock att vara utan tjäder tills skogen växt upp.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

Ove Lindberg  
#821487 Ett sätt att främja Tjäderns föryngringsreultat är att tillåta tuppskytte på våren under hönsveckan. Varför då undrar många experter? Jo då skjuter man en del dominanta stora tuppar som inte är fertila. Ungtuppar är bättre ibland.

Avatar Fallback

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821508 Tjädrarna äter ganska bra med barr i gallringsskogen också. Vet inte, men har fått för mig att tjädern helst tar natt i äldre tät skog.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet kring fågel-inventering i skogsmark

Hodal  
#821544
Ove Lindberg skrev:Ett sätt att främja Tjäderns föryngringsreultat är att tillåta tuppskytte på våren under hönsveckan. Varför då undrar många experter? Jo då skjuter man en del dominanta stora tuppar som inte är fertila. Ungtuppar är bättre ibland.

Det där med sterila tuppar är en gammal myt.

Användarvisningsbild

Re: Säkerhet krinhg fågel-inventering i skogsmark

Ove Lindberg  
#821554 Hur menar du då?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).