Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Hans

22 inlägg 4699 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stormen Hans

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808719 Läser att ett område vid Malå drabbats av stormen Hans.
Ca 20 000ha nedblåst. Någon här som bor i närheten?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

svampbob  
#808726
Röjkvist skrev:Läser att ett område vid Malå drabbats av stormen Hans.
Ca 20 000ha nedblåst. Någon här som bor i närheten?


Jag pratade med en Malåbo igår kväll och det ser hemskt ut. Som jag förstod henne så att det blivit gator i skogen så det låter som att tromber kan ha gått.

Jag har en kompis där uppe med 600 ha men det känns lite dumt att ringa och fråga.

Avatar Fallback

Re: Stormen Hans

Amatörhuggare 62  
#808767 På Rapport i går kväll, 19,30 sändningen.
Flygfilm över en del.
D låg alltihop, i gator.
Antingen en fallvind eller tromb. D var Gudrunvibbar, av reportaget. 😥

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

Rättselarn  
#808780 Har idag åkt vägen från Arvidsjaur till Malå. Har aldrig sett något liknande. Inte ett vindfälle förrän ca 12 km före Malå och sedan ett slagfält fram till samhället. Så fort jag kört igenom Malå fanns det inte något mer som fallit.
Stannade upp och fotade ett par gånger. Kunde väl överblicka 25-30 ha där allt låg ner, men "hygget" fortsatte förmodligen långt bortom vad jag kunde se.
De skogsägare som har hyggen och ungskog kan känna sig nöjda. Alla andra har ett gigantiskt arbete framför sig.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

skogshare  
#808884
Rättselarn skrev:Har idag åkt vägen från Arvidsjaur till Malå. Har aldrig sett något liknande. Inte ett vindfälle förrän ca 12 km före Malå och sedan ett slagfält fram till samhället. Så fort jag kört igenom Malå fanns det inte något mer som fallit.
Stannade upp och fotade ett par gånger. Kunde väl överblicka 25-30 ha där allt låg ner, men "hygget" fortsatte förmodligen långt bortom vad jag kunde se.
De skogsägare som har hyggen och ungskog kan känna sig nöjda. Alla andra har ett gigantiskt arbete framför sig.


Går det att dra några slutsatser om det t.ex. är för starka gallringar eller lokalt ovanligt mycket nederbörd med uppluckrade jordlager i kombination med starka vindar, som bidragit till det katastrofala utfallet. Eller är det helt enkelt, som @svampbob, skriver en kraftig men begränsad tromb som dragit fram. Var i landet kan vi i så fall förvänta oss sådana i framtiden?

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

Sjögården  
#808888 Liknande tromber kan komma lite var som helst men denna var extrem till storlek och omfattning.
Har varit med om ett par små men kraftiga under min tid där stora ekar lyfts med rot och allt, smedjor flyttat sig och höhässjor försvunnit till väders så visst har det förekommit.
Men spänningen mellan varmt och kallt lär bli vanligare och besvärligare framöver och att kunna förebygga skador av denna typen är lika omöjligt som de snöbrotten vi drabbas av på ostkusten när ostvinden hämtar upp blötsnö över östersjön.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808892 Man måste skilja på tromber och fallvindar. Enklast är ligger alla träd åt ett håll är det fallvind är det träd lite hur som helst är det tromb är det nedblåsta området mer än 100 brett är det fallvindar.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

Rättselarn  
#808907 Det måste vara fallvindar enligt Tåndemålas beskrivning. Jag har svårt att se att skogsbrukandet har någon del i det hela. Det som klarat sig utan skador är ungskog på max 5 meter. Allt som är högre ligger mer eller mindre på backen. Det gäller såväl gallringar som slutna slutavverkningsbestånd, gårdsbjörkar och till och med skogklädda myrar där det aldrig hämtats en vedpinne.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

Monark1954  
#809157 Klipper in tänkvärt från FB gruppen Självverksamma skogsägare.
" 5000 hektar skog blåste ut i Norsjö och Malå kommuner häromveckan!
Då tänker man att de skulle vara full aktivitet i skogen!?
Men nej, Skogsstyrelsen har valt att INTE bevilja några dispenser från 6-veckorsregeln!
Om åtta veckor börjar det snöa på dessa breddgrader och omöjliggör rationell upparbetning och losskapning av vindfällen, åtminstone blir kostnaden högre för enskilda skogsägare!
Samebyar kommer inte åt betesmarker, avbrutet virke förstörs och brandrisk nästa sommar då grusigt virke ska huggas blir avsevärd!
Jakt och friluftsliv blir begränsat om inte omöjligt i skadade områden!
Är detta klokt?"

https://www.facebook.com/groups/8444507 ... 805233518/

Avatar Fallback

Re: Stormen Hans

Bosse1  
#809165 Är det sant så ska det väl letas konstiga svampar och växter först 🙃 🥳

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

Elis76  
#809167
Monark1954 skrev:Klipper in tänkvärt från FB gruppen Självverksamma skogsägare.
" 5000 hektar skog blåste ut i Norsjö och Malå kommuner häromveckan!
Då tänker man att de skulle vara full aktivitet i skogen!?
Men nej, Skogsstyrelsen har valt att INTE bevilja några dispenser från 6-veckorsregeln!
Om åtta veckor börjar det snöa på dessa breddgrader och omöjliggör rationell upparbetning och losskapning av vindfällen, åtminstone blir kostnaden högre för enskilda skogsägare!
Samebyar kommer inte åt betesmarker, avbrutet virke förstörs och brandrisk nästa sommar då grusigt virke ska huggas blir avsevärd!
Jakt och friluftsliv blir begränsat om inte omöjligt i skadade områden!
Är detta klokt?"

https://www.facebook.com/groups/8444507 ... 805233518/


Mycket tveksamt att det börjar snöa om sex veckor. Den lilla snö som eventuellt skulle komma i oktober brukar smälta bort fort.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Hans

Rättselarn  
#809168 Irriterande med stelbenheten, men knappast något större problem. De stora bolagen behöver nog lite tid att styra över större resurser och med så mycket virke kommer det att ta år att bearbeta.
Om någon privatägare tjuvstartar för att rädda en del undan blånad så kommer det knappast att märkas. Förmodligen fotas hela området från flyg eller så används satellitdata. Nästa omgång för jämförelse sker tidigast nästa år. Hade det varit min skog så hade jag skickat in min anmälan och så startat direkt, risken för upptäckt och åtal är minimal.

Avatar Fallback

Re: Stormen Hans

Bosse1  
#809202 https://www.tv4.se/kritik-mot-sen-roejn ... aelld-skog

1692297123_ss.png


"– Ja, det kan vara så att skadan av att de ligger kvar är mindre än nyttan, för död ved är ju något som är viktigt för naturmiljön, säger Joel Reisek på Skogsstyrelsen. " WTF
Senast redigerad av Bosse1 tor 17 aug 2023, 20:32, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Stormen Hans

Amatörhuggare 62  
#809203 Å Fy Sjutton !
5000 hektar !
Då behöver man ju börja.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).