Skogsmiljö och Trädlära

Vilket väder ska det vara för att skogen ska växa bra .

3 inlägg 1412 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Vilket väder ska det vara för att skogen ska växa bra .

Sture Andersson  
#808531 Börja tänka på detta nu när det regnar varje dag och vi ser ingen sol, och kallt .
Att skogen inte mår bra när det inte regnar och det blir tort det vet ja ,men när växer den bäst .
Min egen fundering var att det inte växer bra nu när det är kalt och ingen sol ,det räcker inte med vatten, det måste vara varmt och sol med.
Nån med bra kunskap om detta.

TS

Re: Vilket väder ska det vara för att skogen ska växa bra .

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808535 Jag skulle tro att de inhemska träden är rätt lika de inhemska gräsen och då bör det vara mellan 10-20 grader och fuktigt utan dränkta rötter. Direkt sol är sällan en begränsning men färre ljusa timmar är det.

Användarvisningsbild

Re: Vilket väder ska det vara för att skogen ska växa bra .

Torbjörn Johnsen  
#808538 Temperaturerna under juli och början av augusti har säkert varit bra ur växtsynpunkt. Många dygn har haft ganska jämna temperaturer, även om inte dagarna nått full ”semestertemperatur”, med relativt varma nätter så nog har det vuxit bra i sommar. Det tycker jag syns på det mesta i form av bladverk och gräs mm

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).