Skogsmiljö och Trädlära

12000 kr/hektar/år för vatten...

59 inlägg 8246 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

12000 kr/hektar/år för vatten...

Fredrik Reuter  
#807687 EU-kommissionen kom i förra veckan med en så kallad riktlinje för hur skogsägare kan få betalt för ekosystemtjänster i framtiden. Jag har skummat riktlinjen som innehåller en del diskussionsvärt. Jag har sammanställt det hela i en artikel på iSkogen (länk längre ner här i inlägget).

Även om det inte verkar finnas något "spikat" i detta så är det intressant att se hur man inom EU-kommissionen ser på skogen. De har bland annat satt upp en tabell som visar på det ekonomiska värdena från en skog. Kanske något förvånande så finns skogens roll som vattenrenare och reservoar högst upp på listan. Omräknat till svenska kronor så har denna egenskap ett värde på 12620 kr per hektar och år. Den så kallade kolsänkan finns strax under med ett värde på drygt 10000 kr/hektar/år. Värdet av avverkade träd ligger på drygt 1000 kr för samma hektar och år.

Är det så att vi i Sverige (Norden kanske också?) har förbisett dessa värden som skogen ger? Är det i så fall då bra att EU-kommissionen nu försöker jobba med ett ramverk som ska kunna verifiera dessa värden, något som sedermera kan göra att ex. företag kan köpa detta värde av dig som skogsägare?

Här kan du läsa artikeln på iSkogen: https://iskogen.se/skog-eu-glesbygd/bet ... mtjanster/

TS
Användarvisningsbild

Re: 12000 kr/hektar/år för vatten...

Humlas  
#808219 Ja kommer detta att blir verkstad på riktigt så sitter vi skogsägare på ett guldägg!
Att få betalt och inte behöva avverka.

Intressant!

Användarvisningsbild

Sjögården  
#808222 Inte så länge sedan vi mätte stenmurar, åkerholmar, källor, solitärträd, brukningsvägar åt länstyrelsen och fick poäng av EU och några kronor per år betalt för att skulle slå gräset med trimmer o lie omkring dessa skyddsvärda objekt.
Fem år tog innan detta elände tog slut men då hade vi inventerat allt åt länsstyrelsen utan kostnad så nu kan vi inte flytta en sten på dessa odlingshinder utan att riskera åtal.
Lycka till säger jag…😉

Användarvisningsbild

Humlas  
#808797 Artikel i DN

EU-kommissionen vill att skogsägare ska få betalt för annat än att avverka.
Att skogen lagrar kol och hindrar översvämningar och jordskred bedöms vara mycket mer värt för samhället.
Men landsbygdsministern vill inte att EU lägger sig i.

https://www.dn.se/sverige/eu-kommission ... vamningar/

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808809 Om något verkar för bra för att vara sant så är det antagligen så. Gå inte i den fällan. Eventuell ersättning kommer att trappas ner men eventuellt avverkningsförbud kommer att bestå.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#808816 Skulle detta bli verklighet kommer en skogsvårdsavgift bli motprestationen. Dvs varje hektar skog får betala till de hektaren som skyddas eller sparas.
Att skattebetalarna skulle finansiera är för mig inte realistiskt, möjligen att stora utsläppskällor finansierar för att fortsätta kunna släppa ut växthusgaser.
Och då har vi en avgift på varje slutavverkning som ett brev på posten för den tid under hyggets tid där utsläppen är högre än inlagringen.
Bra att regeringen håller emot dessa experiment och istället värdesätter skogsproduktionens betydelse för samhällsekonomin.😉

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#808819 Inget av det där kommer att påverka världens allt mer ökade behov av skogsprodukter, Möjligen kan mera skogsindustri flyttas till Sydamerika eller Ryssland.

Användarvisningsbild

skogshare  
#808822 Jag tycker att EU-kommissionens värden på de olika ekosystemtjänsterna verkar helt gripna ur luften och skulle gärna vilja veta hur de räknats fram och av vem. Hur långt är EU-kommissionen beredd att gå för att trumfa igenom sin ytterst tvivelaktiga skogsstrategi? Nu behövs snarast en stabil vetenskaplig och öppet redovisad grund för den fortsatta debatten på detta område.

Alvarsson  
#808823 Jag tycker det är bra om vi skogsägare finge mer inkomst från vår skog. Nuvarande strategi som gett oss Europas lägsta virkespriser, vore väl inte farlig att ompröva?

Användarvisningsbild

skogshare  
Alvarsson skrev:Jag tycker det är bra om vi skogsägare finge mer inkomst från vår skog. Nuvarande strategi som gett oss Europas lägsta virkespriser, vore väl inte farlig att ompröva?

Givetvis ska skogsägare kunna få mer inkomst från sin skog då så är befogat. Men det måste ändå bygga på korrekta och hållbara förutsättningar. Så här långt tycker jag EU:s värdering av ekosystemtjänsterna mest påminner om ett luftslott där virkesintäkterna förvandlas till en detalj.

Användarvisningsbild

skogshare  
Fredrik Reuter skrev:EU-kommissionen kom i förra veckan med en så kallad riktlinje för hur skogsägare kan få betalt för ekosystemtjänster i framtiden. Jag har skummat riktlinjen som innehåller en del diskussionsvärt. /

Finns någon svensk översättning av sagda riktlinje, som jag förmodar överensstämmer med nedanstående EU-rapport som omnämns i Lisa Röstlunds artikel i DN (13/8)

"Det skogen ger samhället och planeten – ekosystemtjänsterna – beskrivs ofta som ovärderliga, eftersom de är förutsättningar för en betydande del av livet på jorden. Men nu har kommissionen tagit fram en rapport där de här tjänsterna uppskattas ekonomiskt, för att kunna utforma system där skogsägare får betalt för annat än bara produktion av virke."

jannee  
#808854 Kan jag arrendera ut min skogsmark för 12 000 kr/ha och år, skulle jag omgående göra detta - mer lättförtjänta pengar finns inte att uppbringa.
Undrar bara vem eller vilka som ska stå för den notan?
Måste finnas någon hake någonstans, för bra för att vara sant !
Tänk sedan vilken prisstegring det kommer att bli på skogsmark, 12 000 kr/ha förräntar ett HÖGT inköpspris

isteskog  
#808860 Är nog 10 000 (12 000) kronorsfrågan det! 😉

r93  
#808882 Janne, läs vad sjögården skriver!

Du arrenderar inte ut skogen, du säljer din rätt att bruka skogen, under en period, så det inte känns så dåligt, när perioden är slut så får du inga bidrag och du får heller inte bruka din skog.

Undrar hur många som hade tagit bidragen från eu för rösen, stenmurar etc om dom visste hur det skulle bli sen?

Jag hade inte gjort det, och precis som sagts innan, är något för bra för att vara sant så är det oftast det!

jannee  
#808889 Det kommer då inte alls att fungera som det gör med stödrätterna man en gång inhandlat.
Utan i princip tvärtom.
I ärlighetens namn begriper jag inget alls om det s.k. ide/förslag.
Finns det över huvud taget någon som konkret kan informera om hur det eventuellt kommer att fungera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).