Skogsmiljö och Trädlära

Sommaren 2023 kan bli som 2018

42 inlägg 7731 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sommaren 2023 kan bli som 2018

Fredrik Reuter  
#801558 Enligt långtidsprognoser så kan den kommande sommaren 2023 bli lika torr och varm som sommaren 2018. Det betyder ökade risker för både skogsbränder men också torkstress i vissa bestånd, ökade risker för insektsangrepp och minskad tillväxt. De flesta av oss minns sommaren 2018 med fasa. Det var både extremt varmt och extremt torrt och tyvärr visar nu alltså långtidsprognoser att denna sommar kan bli liknande.

Det är Sveriges Radio som rapporterar om detta idag. Enligt MSB som SR har pratat med så står de redo för ett ökat antal skogsbränder denna sommar. Vill du lyssna på inslaget så finns det här: https://sverigesradio.se/artikel/msb-va ... ogsbrander

Det här är såklart inga muntra nyheter för skogsägare och skogsbruket. Vet du mer så skriv gärna här i tråden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

tallen100  
#801567 Intressant, då de inte ens klarar att spå vad det blir för väder om en vecka, ibland inte ens två dagar framåt.

Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

machonisti  
#801568 Men tallen då, stor skillnad mellan att spå och en prognos! 😉

Avatar Fallback

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

tallen100  
#801570
machonisti skrev:Men tallen då, stor skillnad mellan att spå och en prognos! 😉

Brukar dom inte säga att prognosen för helgen är osäker..😎

Avatar Fallback

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

isteskog  
#801572 Om man spår en prognos då? ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

svampbob  
#801574 Extremväder är oerhört mycket vanligare i prognoserna än i verkligheten. Tio hundra gånger?

Jag läste just vad forskarna sa om senaste IPCC rapporten. Den sämsta någonsin var domen. Den allra första byggde mycket på vetenskap men nu är det i princip bara politik som styr och forskarna flyr.

Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Göt  
#801586 Kanske vi är lite bättre förberedda än du med ny brandförsvarsorgansiation i alla fall här i Dalarna och 4 svenska brandflyglan. Vi får hoppas att det inte blir en sådan sommar

Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Göt  
#801587
Göt skrev:Kanske vi är lite bättre förberedda än du med ny brandförsvarsorgansiation i alla fall här i Dalarna och 4 svenska brandflypglan. Vi får hoppas att det inte blir en sådan sommar

Avatar Fallback

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Axl  
#801592
svampbob skrev:Extremväder är oerhört mycket vanligare i prognoserna än i verkligheten. Tio hundra gånger?


Kollar man 10 dygns prognosen ska det ofta bli extremt väder i slutet, 40 grader kallt eller 150 mm regn. Brukar sluta med nollgradigt eller 1.5 mm regn.

Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

svampbob  
#801622
Axl skrev:
svampbob skrev:Extremväder är oerhört mycket vanligare i prognoserna än i verkligheten. Tio hundra gånger?


Kollar man 10 dygns prognosen ska det ofta bli extremt väder i slutet, 40 grader kallt eller 150 mm regn. Brukar sluta med nollgradigt eller 1.5 mm regn.[/quote

Och är prognosen 25 grader varmt någonstans på kartan så markeras det med eldröd färg på kartan.

Avatar Fallback

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801624 Den har man gått på några ggr. Prognosen visar -10 minus i 10 dagar, men så blir det ändå runt nollan och ingen bärighet...

Avatar Fallback

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Lindveden  
#801628 Ja läste nån artikel i någon dagstidning häromveckan o där hade dom intervjuat en meteorolog som tyckte att man skulle vänta med sin semester fram till augusti för då skulle den riktiga sommarvärmen komma. Meteorologen pratade på att det skulle bli en relativt normal juni månad men att juli-augusti skulle bli riktigt sommarvarm

Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Fredrik Reuter  
#803066 Nu börjar bönderna bli oroliga för årets skörd och det är eldningsförbud i i alla fall halva Sverige. Väderprognosen har inget regn i sikte. Just nu ser det inte bra ut.

Vi får hoppas på ett tvärt väderomkast och mängder med regn, annars är risken att det inte blir bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Sjögården  
#803073 Börjar bli…
Halv förstaskörd på vallarna, knappt några foderreserver i lager sedan 2022,betet slut i rappet, slaktanmälningarna ökar på, höstspannmålen planeras till nödgrovfoder och vårspannmålen kommer upp ojämnt o dåligt.
Läget mycket mer allvarligt än 2018 på östkusten i söder.
Visst kan det vända till regn i slutet av juni men tecknen tyder inte på det.
Granskog, barkborre och torkande plantor har jag inte ens försökt tänka på.
Ja,2023 blir enspännande utmaning för lantbruket.
Är bara åskådare f.n men tänker på alla som kämpar på.😉

Användarvisningsbild

Re: Sommaren 2023 kan bli som 2018

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#803074 Jag tror att vi får ge oss ut och dansa en regndans.... Så om ingen annan har något bättre förslag så föreslår jag att vi, hela Skogsforum, varje kväll kl 20 går ut och dansar en regndans, tids nog kommer det att hjälpa hoppas jag!

En inspirationsvideo....


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).