Skogsmiljö och Trädlära

Torkan 2018 drabbade även tallskogen

1 inlägg 1296 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torkan 2018 drabbade även tallskogen

Torbjörn Johnsen  
#797757 SLU i Alnarp skriver i sitt senaste nyhetsbrev om ett försök i 50-årig tallskog. Skogen uppvisade en onormal mängd gula barr under hösten 2021 och Södra tog kontakt med SLU som då la ut ett försök i beståndet. Borrkärnor visar att beståndet tappade tillväxt under torkåret 2018 men att tillväxten även var negativt påverkad 2019. Barrprover från kronorna analyserades för att se vilka olika svampar som kan tänkas orsaka ovanligt stor avgång av barr. Ett 30-tal olika svampar kunde identifieras. Teorin verkar vara att angrepp av normalt sett harmlösa svampar kan bli allvarligare om träden är nedsatta av torka. Försöken kommer att följas för att se hur beståndet och träden utvecklas.
Här hittar ni nyhetsbrevet från SLUs institution för sydsvensk skogsvetenskap:
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... r/tall.pdf

Här finns en tråd på Skogsforum om liknande problem:
Röda barr på tallar och döda tallar

En sak att ha med sig i minnet inför hösten är att tredjeårsbarren på alla tallar blir gula och faller av och det kan se ut som en omfattande skadebild. Efter torrsommaren 2018 har jag ofta sett att även andraårsbarren fallit av.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).