Skogsmiljö och Trädlära

Hur hindra barkborrarna från att sprida sig?

16 inlägg 5017 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Hur hindra barkborrarna från att sprida sig?

Torleif  
#789885 Här i trakten har det knappt funnits granbarkborrar förr men efter stormen Aila för tre vintrar sedan blev mycket vindfällen kvar i skogarna och samtidigt har klimatet spårat ur och stressar granarna så nu börjar man se dem här och var.

Jag hittade de första barkborrarna någonsin i vårt skifte i fjol somras. Det var i ett par kvarglömda stammar som jag i rena ilskan helbarkade med barkspade för att få ihjäl otyget.
Nu har jag hittat en timmergran som tydligen blev illa angripen och som nu är så gott som död.

Nu undrar jag hur jag skall få stopp på eländet innan det sprider sig. Att kalhugga är inget alternativ eftersom vi bara har litet på 4 hektar skog och är beroende av kontinuerlig tillgång på virke och ved för husbehov. Vårt skifte är relativt välstädat och vi tar vara på vindfällen och skadade träd samtidigt som vi lämnar enstaka torrgranar eftersom de lär behövas för att hålla insektlivet i ballans.

Förslag?

TS

Re: Hur hindra barkborrarna från att sprida sig?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789886 På så liten yta kan du inte göra mycket annat än att hålla järnkoll efter färska vindfällen. Får borren fäste så kan 4 hektar försvinna i ett nafs

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789887 Fångstvirke kan funka men det kräver samordning och fungerande transporter.

alias  
Skogsola skrev:Fångstvirke kan funka men det kräver samordning och fungerande transporter.

Jag vill minnas att erfarenheterna efter Gudrun och Per var att fångstvirket skulle ligga minst en trädlängd ut från närmsta skogsdunge för att inte feromonpåsarna skulle råka locka granbarkborrar till träden i det intilliggande beståndet.

På 4 ha som brukas hyggesfritt är det nog lite svårt att hitta lämpliga ställen att placera fångstvirket på.

Jag tror att det gäller att vara på tårna med "sök och plock".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#789915 😀 Jag har ställt fångstvirket i närheten av garanar och har inte märkt någon ökat tryck mot levande träd.
Har gjort detta varje vår var jag råkat gallra och barkborrestammen har minskat i närområden. Så visst har fångstvirke funkat enligt min erfarenhet.

Alias har bra point också. Efter storm åren är helt möjligt att färsk virke kan locka mer än ryms i virket så en del av honor är tvungen att välja ett levande trä.
I Torbjöns fallet är läget med barkborre stammen nära vanliga nivån. Ingen fara med fångstvirke.

Torleif  
#789933 Ungefär 70 meter söder om det påträffade angreppet har vi en liten trädesåker på 0,3 hektar. De 70 metrarna är mest björkskog. På trädesåkern skulle man kunna ha fångstvirke eller fällor på säkert avstånd. Om innanruttna tremeter granklabbar duger som fångstvirke så har jag redan huggit sådana.

Hur gör man?
Barkar man klabbarna eller hur får man ihjäl otyget när det har flyttat in i fångstvirket?

Sedan får jag väl försöka hugga bort skadade och sjuka granar som det finns en del av just kring borrangreppet.

TS

alias  
Torleif skrev:Ungefär 70 meter söder om det påträffade angreppet har vi en liten trädesåker på 0,3 hektar. De 70 metrarna är mest björkskog. På trädesåkern skulle man kunna ha fångstvirke eller fällor på säkert avstånd. Om innanruttna tremeter granklabbar duger som fångstvirke så har jag redan huggit sådana.

Hur gör man?
Barkar man klabbarna eller hur får man ihjäl otyget när det har flyttat in i fångstvirket?

Sedan får jag väl försöka hugga bort skadade och sjuka granar som det finns en del av just kring borrangreppet.

Det fångstvirke som användes här efter stormarna behandlades med insekticider.

Fritt ur minnet så tror jag att det var något Cypermetrin-baserat preparat - tror att man var tvungen att ha någon nivå på sprutcertifikat för att utföra behandlingen.

MVH
Alias

jannee  
#789940 Du kan fylla ryggsprutan med diesel, gå runt och bespruta marken där borrträd finns.
Har själv inte provat men hört att flera gör så, om det gör någon nytta eller ej framgår inte av den information jag delgivits.

alias  
jannee skrev:Du kan fylla ryggsprutan med diesel, gå runt och bespruta marken där borrträd finns.
Har själv inte provat men hört att flera gör så, om det gör någon nytta eller ej framgår inte av den information jag delgivits.

Läckage av drivmedel och oljor är nog något som de flesta, som har kört maskin, har råkat ut för vid något tillfälle - men att gå och skvätta diesel i naturen på vinst eller förlust skulle aldrig falla mig in, och ej heller att ge det rådet till någon annan!

MVH
Alias

Torleif  
#789950 Jag har inget sprutcertifikat och ingen lust att sprida dieselolja och strängt taget ingen lust att sprida insektgift om jag inte är tvungen.

Hjälper det att helbarka angripna stammar och fångvirke?
Skall fångvirket ligga i solen eller i skoggan? Nere i gräset eller uppe i luften?

TS

jannee  
#789954 Det bästa är nog ändå att lämna kvar de träd som borrarna angripet och lämnat.
Men allra viktigast är att man är på hugget och avverkar de träd som nyligen blivit angripna, m.a.o. innan de svärmar i April (om det är tillräckligt varmt) eller som vanligast senast Maj INNAN värmen slår till.
MEN, vilka är på hugget och gör så ?
Se också till att du har livskraftig skog som tål ett angrepp, gallra med tids är och vänta inte tills borren hittat dit, slutavverka skog som redan börjat stagnera i tillväxten eller redan har barrförluster.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#789956 Jag har ställt virket vid skogsvägen, jämna mellanrum 2-4 stycke lite grövre massabitar som jag strax efter svämningen har hemtat hem och kapat senare ved. Har den möjlighet för att det finns inga granskogar nära hemmet.

Barkborre väljer alltid färska men fällda träd om såna finns, för att levande träd har förmågan att bekämpa mot insekter. Ingen större betydellse var ligger fångstvirket.

Större mängder virke är väl orealistiskt tänka att barka manuellt. 😀 Dock räcker att man barkar översta halvan, men kapa och klyva ger samma resultat. Torkan dödar larvarna.

Torleif  
#789997 Om fångvirke bara handlar om ett halvdussin massabitar då kan jag gott helbarka dem när otyget har flyttat in. Samma sak om jag hittar något enstaka pågående angrepp. Så länge det handlar om 3-10 stockar är det inget problem att ta det med barkkniven eller barkspaden. Blir det många tiotals får jag köpa barkklinga till motorsågen.
Jag timrar ju en del och då brukar det bli en del barkning.

Just nu finns det en hel del som inte är livskraftigt men eftersom jag använder av det kontinuerligt har jag inte råd att hugga och sälja för då blir jag utan tillgång på specialvirke när jag behöver och då måste jag köpa ett skifte med gammal skog någon annanstans. Det har jag inte råd med.
Jag hugger kontinuerligt av det minst livskraftiga för just nu är andelen gamla träd som har stannat i växten för stor. De friska stockarna blir virke och de innanruttna blir ved.
Den som tror att virke alltid finns att köpa när man har sålt slut på det egna kan gå in till Beijers och fråga efter 5x8 tums granvirke med kvarsittande rotben till en båtköl. Eller helt vanliga 6 tums timmerblock i 8 meters längder. Eller två stycken 4 tum grova underväxta granar till ett par åror.
Därför skall det stående virkeslagret räddas till varje pris.

Hur vet man att barkborrarna har flyttat ut så att det angripna trädet skall lämnas kvar?

TS

alias  
Torleif skrev:Om fångvirke bara handlar om ett halvdussin massabitar då kan jag gott helbarka dem när otyget har flyttat in. Samma sak om jag hittar något enstaka pågående angrepp. Så länge det handlar om 3-10 stockar är det inget problem att ta det med barkkniven eller barkspaden. Blir det många tiotals får jag köpa barkklinga till motorsågen.
Jag timrar ju en del och då brukar det bli en del barkning.

Just nu finns det en hel del som inte är livskraftigt men eftersom jag använder av det kontinuerligt har jag inte råd att hugga och sälja för då blir jag utan tillgång på specialvirke när jag behöver och då måste jag köpa ett skifte med gammal skog någon annanstans. Det har jag inte råd med.
Jag hugger kontinuerligt av det minst livskraftiga för just nu är andelen gamla träd som har stannat i växten för stor. De friska stockarna blir virke och de innanruttna blir ved.
Den som tror att virke alltid finns att köpa när man har sålt slut på det egna kan gå in till Beijers och fråga efter 5x8 tums granvirke med kvarsittande rotben till en båtköl. Eller helt vanliga 6 tums timmerblock i 8 meters längder. Eller två stycken 4 tum grova underväxta granar till ett par åror.
Därför skall det stående virkeslagret räddas till varje pris.

Hur vet man att barkborrarna har flyttat ut så att det angripna trädet skall lämnas kvar?

Har barken släppt från stammen så är borrarna garanterat utflugna. Sitter barken mestadels kvar, men du hittar borrhål och borrmjöl så är det bara att ta en yxa eller kniv och skära bort lite av barken för att kolla om det fortfarande finns larver och/eller borrar under barken.

MVH
Alias

jannee  
#790016 Du bör ta i beaktande att när du nyttjar fångstvirke bör det vara ganska färskt vid utläggning strax innan svärmning och sedan forslas bort när svärmningen är över.
Men till vilken nytta ?
Man kanske får ett knappt hundratal hål/stock = 100 borrar, medans ett helt stående träd kan och bör klara av betydligt fler borrar innan det dör.
Man gör vad man kan och visst man tryggar sitt egna samvete, då betydligt bättre att låta de träd som håller på att förlora barken få stå kvar och vara till nytta för borrens fiender.
Ett sågverk i min närhet hade ett ganska stort upplag av virke, som ett brev på posten blev granskogen i sågens närhet borrangripen.
Förunderligt nog blev det angripna området förhållandevis begränsat och efter något år upphörde angreppen på omgivande skog.
Någon eller några angrep borrarna = naturen löste det själv.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).