ons 25 jan 2023, 20:26#789997
Om fångvirke bara handlar om ett halvdussin massabitar då kan jag gott helbarka dem när otyget har flyttat in. Samma sak om jag hittar något enstaka pågående angrepp. Så länge det handlar om 3-10 stockar är det inget problem att ta det med barkkniven eller barkspaden. Blir det många tiotals får jag köpa barkklinga till motorsågen.
Jag timrar ju en del och då brukar det bli en del barkning.
Just nu finns det en hel del som inte är livskraftigt men eftersom jag använder av det kontinuerligt har jag inte råd att hugga och sälja för då blir jag utan tillgång på specialvirke när jag behöver och då måste jag köpa ett skifte med gammal skog någon annanstans. Det har jag inte råd med.
Jag hugger kontinuerligt av det minst livskraftiga för just nu är andelen gamla träd som har stannat i växten för stor. De friska stockarna blir virke och de innanruttna blir ved.
Den som tror att virke alltid finns att köpa när man har sålt slut på det egna kan gå in till Beijers och fråga efter 5x8 tums granvirke med kvarsittande rotben till en båtköl. Eller helt vanliga 6 tums timmerblock i 8 meters längder. Eller två stycken 4 tum grova underväxta granar till ett par åror.
Därför skall det stående virkeslagret räddas till varje pris.
Hur vet man att barkborrarna har flyttat ut så att det angripna trädet skall lämnas kvar?