Skogsmiljö och Trädlära

Studentuppsats om inställning till våtmarker

26 inlägg 5012 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studentuppsats om inställning till våtmarker

danielstudent  
#788265 Hej!

Jag heter Daniel och håller på med min masteruppsats i Globala Studier vid Göteborgs Universitet. Jag har fått klartecken från admin Fredrik att söka efter respondenter till min uppsats här.

I min uppsats ska jag försöka undersöka vad det finns för olika inställningar och motivationer till att återställa eller skapa ny våtmark bland markägare på västkusten.

Jag ska genomföra lite mer djuplodande intervjuer med cirka 8-12 markägare, ungefär hälften skogsägare och hälften jordbruksmarksägare.

Jag har letat efter olika sätt att nå ut till markägare och hittade detta forum som har gett mig mycket intressant information och synpunkter som inte finns på andra ställen och tänkte att jag testar att se om det finns intresse och/eller tips här.

Så jag undrar helt enkelt om det finns skogsägare som bor vid eller i närheten av västkusten eller känner någon som gör det, som skulle kunna tänka sig att ställa upp på en intervju. Den tar max 1,5 timme att genomföra och görs via videomöte. Som respondent är du helt anonym om du vill det enligt forskningspraxis.

Jag kan även nås via mejl på gusdanibj@student.gu.se om ni inte vill ta kontakt här.

Om ni har frågor kring arbetet kan ni ställa dom här i forumet eller via min mejl också.

Jag tar tacksamt emot alla kontakter och tips!

Ha det gott!

//Hälsningar Daniel.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

skogshare  
#788271 Hoppas många av er vill ställa upp för den önskade intervjun. Det är onekligen ett oerhört angeläget ämnesområde!

Jag önskar dig lycka till, Daniel!

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

danielstudent  
#788274
skogshare skrev:Hoppas många av er vill ställa upp för den önskade intervjun. Det är onekligen ett oerhört angeläget ämnesområde!

Jag önskar dig lycka till, Daniel!


Stort tack för det!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Per-Elvis  
#789475 Hej. Vet inte om jag är i målgruppen. Har 8 hektar mark. Hälften skog och hälften äng. Inga ekonomiska incitament att äga detta mer än att det är kul med natur och att slippa nära grannar. Anlade en våtmark för några sedan. Hör av dig om du vill men jag är som sagt ingen som lever av skog eller jordbruk. Bor lite söder om Falkenberg

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

stackenas  
#789516 Hej Daniel,
Jag är i färd att anlägga en LONA-våtmark på fastigheten som ligger ca 6mil inåt landet från Varberg sett. Saknar godkännande för vattenverksamhet från Länsstyrelsen (lång handläggningstid) men räknar med att kunna bygga den i sommar.
Syftet med våtmarken är att gynna fågellivet samt buffra vatten i landskapet. Hojta till om det låter lämpligt.

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Badger  
#789555 Kan helt kort inflika att min inställning var positiv tills jag kontaktade länsstyrelsen. De var väldigt lite hjälpsamma. Fick inte kontakt med någon som ville hjälpa till med att förklara hur man skulle gå vidare och ansöka för ett sådant projekt. Det verkade bara intresserade av att gå och fika.

Ni här i tråden som lyckades få till det. Hur gick ni tillväga för att väcka Länsstyrelsens intresse?

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Per-Elvis  
#789558 I mitt fall var det Hushållningssällskapet i Halland som löste allt. Det gick väldigt snabbt. De efterlyste markägare som ville anlägga våtmarker. Jag nappade. De fixade i princip allt.

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Badger  
#789563
Per-Elvis skrev:I mitt fall var det Hushållningssällskapet i Halland som löste allt. Det gick väldigt snabbt. De efterlyste markägare som ville anlägga våtmarker. Jag nappade. De fixade i princip allt.


Intressant. Hur gick det till i praktiken? Hur mycket inflytande fick du över utformningen och placeringen av vattnet?

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Per-Elvis  
#789579 Det fanns inte så många val i det här fallet men jag upplever att samarbetet gick bra. Jag ångrar inget och de har experter på våtmarker, kontakt med duktiga grävare osv. Även tillståndsprocessen gick väldigt snabbt. De hade kontakt med rätt personer både på kommun och länsstyrelsen.

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Badger  
#789587 Så det fanns inte olika placeringar eller alternativ på hur stort vattnet skulle vara?

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Per-Elvis  
#789646 Nja. Placeringen var given pga inlopp och utlopp. Men storleken kunde ha varit lite mindre eller större. Det var meningen att den skulle ha blivit aningen större men det gick inte pga berg. Vi hade ju inte direkt nån egen plan för hur vi ville att det skulle se ut. Vi hade inte ens funderat över våtmark förrän de hörde av sig och sökte markägare som ville. Jag upplevde dem som mycket kunniga på alla moment.

Avatar Fallback

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Bosse1  
#789653 Får man nåt över förutom en blöt fläck, när konsulter, tjänstemän på länsstyrelse och kommun +matrial och entreprenörer fått sitt??

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

p till p  
#789660 Sedan va det vad som händer om diket torkar ut på sommaren .Någon skrev om myggor som kan sprida sjukdomar om det va sanning.

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Badger  
#789664
Bosse1 skrev:Får man nåt över förutom en blöt fläck, när konsulter, tjänstemän på länsstyrelse och kommun +matrial och entreprenörer fått sitt??



Lite drastiskt formulerat. Men undrar också. Skulle kunna tänka mig att omvandla ett halvt hektar impediment eller så, men det finns ju en viss farhåga att man blir fast i en utredning som slår fast att det ska vara mitt i en åker eller att man gör något vårmarksreservat av halva fastigheten. Så det går alldeles för långt och processen med utredningen inte går att stoppa om snöbollen är igång...

Användarvisningsbild

Re: Studentuppsats om inställning till våtmarker

Per-Elvis  
#789677 Vår våtmark är ca 0,5 hektar. Vi upplever inte mer mygg. Det var ju ett fuktigt område redan innan. Vattennivån varierar lite men det har inte ens varit nära att torka ut även om 2022 var ett väldigt torrt år. Men byggs det på fel ställe och på fel sätt så…

Mygg kommer mer i områden där det bildas tillfälliga vattenpölar. Där finns ju inga vattenlevande rovinsekter som äter upp larverna. En våtmark kan därmed minska på mygg, om den ersätter vattenpölar.

Det låter som att hushållningssällskapets expertis behövs.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).