Jag har en känsla av att det hemmasågade fortare får påväxt än köpe-virke. Jag tycker jag ser det när jag snickrar, och man står ute och kapar brädor och reglar. Blir de liggande lite i ur och skur tycker jag att de egna får påväxt tidigare. Eller är det bara slumpen?
För det ska väl vara den relativa fuktigheten på ytan som var värst, och det är ju lika, det är ju vädret som bestämmer.
Men de reglar jag snickrar med, som förblir omålade, men under tak, tex stommen i ett skjul, de håller sej fina.
Sedan har jag märkt att det även blir vit påväxt på egensågat som legat ute. Bifogar en bild, på resterna av en form jag byggde av egensågat.
Såg något liknande i en stenhög, där det legat även lite virkesspill. Och lite betong. Bifogar bild.
Detta vita tycker jag nog att jag sett mer på senare år. Anledningen till denna frågan är att jag blivit rädd för hussvamp, sedan jag läste något repotage om det.
Är det stor chans för hussvamp, när virkes-rester blir liggande utomhus?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto