Skogsmiljö och Trädlära

Stamma upp rönn?

5 inlägg 3107 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stamma upp rönn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760859 Har två vildsådda rönnar vid grinden som jag tänkte behålla som prydnadsträd. Funderar på att stamma upp dem, är flerstammiga nu. Vad säger panelen, förslag?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stamma upp rönn?

Torbjörn Johnsen  
#760863 Ganska typiskt för rönnar att dela sig och dela sig. Men det borde gå att kvista upp en bit för att få lite mera stam kan man tycka. Min erfarenhet av rönnar är att de ser ut som dina men jag vet inte vad som händer om man kvistar. Men det borde inte vara några problem.

I vårt lövskogsprojekt har vi planterat rönnar som har satt en våldsam fart i tillväxt redan från start. Dessa rönnar har än så länge en helt genomgående stam och jag tror att en del av dem i år passerar tre meters höjd efter tre växtsäsonger. Jag försöker ta reda på vad det är för proviniens/ursprung på dessa då den onekligen ser ut att vara intressant. Plantorna var odlade i Danmark men proviniensen okänd. Den växer än så länge snabbare än hybridlärken.

Tillbaka till ämnet...någon som har erfarenhet av arr stamkvista rönn? @Älgfoderodlare ?

Avatar Fallback

Re: Stamma upp rönn?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#760867 Inte med avsikt att utvärdera kvistning. Men tittar man på rönnarna kring gården som tuktats så verkar övervallning vara lika senfärdig som äppelträd och det blir röta. Tidig kvistning av småkvist kanske funkar. Eller såga och pensla linolja

Användarvisningsbild

Re: Stamma upp rönn?

HannuRöj  
#760882 😀 Jag stamkvistade rönn sist en timme sen..

Här är link till Älgfoderodlarens tråd;
Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Användarvisningsbild

Re: Stamma upp rönn?

Västgötamulle  
#818932 Jag har undersökt en hyfsat klen rönn (5 cm i Diameter) som blev barkgnagd för dtt par år sedan. Övervallningen är på denna bit ca 0,2 cm/år Från varje sida då. (Så 2 cm kvist övervallas på ca 5 år). Veden innanför barkgnaget har blivit missfärgad men 30 cm längre ner i stammen var den fin. Så jag antar att klenare stamkvistning tidigt kan ge fint timmer om det inte gör något att märgen fläckvis är missfärgad.

Observera att den övervallade veden rullas över såret så att det kommer bli en tapp som ger några år till innan det bildas kvistfritt virke. Utanför skadan är veden fin och missfärgningen är bara ytterst lokal

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).