Skogsmiljö och Trädlära

Skador på frötallar efter markberedning

87 inlägg 13731 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skador på frötallar efter markberedning

ThOnOr  
#683788 Vänder mig hit för att få lite råd om vad man kan kräva som ersättning för skador på frötallar, som uppkom efter markberedning. Tjänsten köptes in genom skogsbolag och de har varit ute och besiktigat skadorna och vi ska ses nästa vecka för att diskutera ersättning. Vad kan vara lämplig ersättning per träd? Ungefär 20-25 % av frötallarna har skador. Att arbetet är utfört under all kritik vet jag redan, så vi försöker hålla oss just till "ersättning" så man får lite kött på benen. Det är fler träd än de som är på bilderna men det ger väl ett hum om hur det ser ut.
1607028100_mb_1.jpg
1607028100_mb_2.jpg
1607028099_mb_3.jpg
1607028100_mb_4.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683793 Ser för jävligt ut. Var föraren nykter?

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

jannee  
#683797 "Tror" att föraren nyttjat dagens påfund - GPS.
Därefter snackat telefon, inte alls ovanligt bland en del.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Värmlänning  
#683806 Faan vad tråkigt!!

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#683813 Det var ett av de sämre utförda jobb jag sett..
Tråkigt för din del...
👎 👎

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

isteskog  
#683815 Ibland undrar man om begåvningsreserven sätts att köra markberedare..... Finns ett exempel på min sida också: En skogsbondes vardag

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#683817 Jag har ingen som helst erfarenhet i ämnet, men rent spontant skulle man ju vilja ha markberedningen gratis och ersättning av virkesvärdet på de skadade träden.

Sen om man är på det humöret kan man ju föreslå att dom installerar alkolås på maskinen.
Eller om det stämmer som jannee skriver, att dom slänger GPSen åt helvete och börjar hålla i ratten själva istället.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

nilsszzon  
#683829 Va smart och saklig , håll dig lugn.
Skadorna finns där och de kommer inte undan , de vill givetvis inte att detta sprids till grannar i närområdet vilket innebär noll jobb.
vad ville du ha för plantor på ytan? är det enbart tall eller du tänkt plantera gran?

har du tänkt plantera gran så hade jag tänkt ett upplägg i stil med

- Gratis markberedning
- ersättning för de skadade träden , du fäller dessa själv och kör ut om du har utrustning
- de får bekosta en del plantor eller plantering till dig våren 2021

alt. de bekostar skadade träden samt tar ner och kör ut dessa till väg och du får sälja själv dvs dubbel betalning. ( skippa snacket om plantor isf )

har ni skrivit in i avv.anmälan att där ska stå en del frötallar kvar efter huggningen med så bör entreprenören vara intresserad av att det sköts smidigt och enkelt och du blir nöjd

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#683838 Va tydlig med detta dock.
Att om inte det blir en snygg och bra överenskommelse så blir det polissak av detta.
Det är skadegörelse.

Entreprenören måste kunna svara för sig, hur detta kunde ske.
Bolaget måste kunna göra samma sak.
Blir det diskussion om ersättning eller ansvar, så gör klart din ståndpunkt.

Lämna hellre och låt alla får höra och se detta.
Tidningarna tycker detta är smaskigt, även miljörörelsen kan man ta nytta av i detta..

Klart att bolaget ska betala för att avverka skogen som är kvar, markberedningen, om man inte anser att jobbet är totalt uruselt utfört så att det bör göras om, då är det bättre att strunta i det och plantera ändå.
Men med högre krav på plantören.

Jag anser att bolaget ska betala.
Markberedningen.
Avverkningen och ut körningen av de skadade träden.
Högre Premier på virket.
Planten.

Då är det ungefär som det ska vara.
Kom ihåg att dessa firmor har sina försäkringar..
Så väldigt dyrt för dem blir det inte... Oavsett...

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Mellberg  
#683839 De flesta av tallarna kommer att läka och leva vidare och bör fungera hur bra som helst som frötallar. Sedan skall vi ha några evighetstallar också, några skall blåsa ikull och bli lågor 😎

Ser värre ut, än det är, helt enkelt. Blir säkert bra i slutändan.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Avslutat-02  
#683840
Mellberg skrev:De flesta av tallarna kommer att läka och leva vidare och bör fungera hur bra som helst som frötallar. Sedan skall vi ha några evighetstallar också, några skall blåsa ikull och bli lågor 😎

Ser värre ut, än det är, helt enkelt. Blir säkert bra i slutändan.


Skadorna på rotstockarna då?
Ska man ta att det blir nedklassade stockar?.
Nä nä..
Aldrig.. Inte när man anlitar för att få kompetens.. Inkompetens behöver man inte anlita för att få..

Man köper en tjänst och då ska tjänsten hålla sig till den kvalitet som man kommit överens om, inget annat.

Evighetsträd, träd ska blåsa omkull...
Vad har det med att en entreprenörs chaufför kört som en idiot att göra?
Har kört markberedare själv och kan inte förstå hur denna chaufför lyckats...

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

hfab  
#683859 Snillen spekulerar.
Har inte alla bolag krav i sina instruktioner att hänsyn ska lämnas vid fröträd?
Då jag markberedde skulle vi inte köra närmare än 5 m från frötall.

Jag misstänker att föraren är av östeuropeisk härkomst och gjort så gott han/hon kunnat. Felet är att bolaget inte sett till att förmedla instruktioner på rätt sätt.

Många av tallarna kommer förhoppningsvis att stå kvar tillräckligt länge för att bidra till en god frösådd. Men eftersom att rotsystemen är sönderkörda kommer de flesta att läga sig ganska snart.

Hade det varit mitt hygge så skulle jag kräva att bolaget avverkar träden kostnadsfritt INNAN plantering. Och köper dessa för högsta dagspris.
Sedan skulle de få så ytan kostnadsfritt.
Dessutom skulle jag "out'a" både bolagets och entreprenören.

Att resonera som Mellberg är en farlig väg att gå.
Vi måste alla hjälpas åt att göra rätt!
Det går inte att sopa fel och brister under mattan om vi ska bibehålla eller stärka förtroendet för svenskt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Mellberg  
#683869 Ibland blir det fel. Orsaken kan vi bara spekulera om. I detta fall verkar alla träden stå upp, jag ser inga nerkörda. Stamskadorna är störande för ögat, men de påverkar inte frötallarnas funktion, snarare tvärt om. Trädskador påskyndar normalt blomning och kottsättning.

Ofta blåser de finaste frötallarna omkull och där brukar de bli liggande oavsett om de har stamskador eller inte.

Enklast i detta fall är väl att hugga bort de mest skadade träden och att bolaget tar kostnaden för detta. 👍
Senast redigerad av Mellberg fre 04 dec 2020, 12:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skador på frötallar efter markberedning

hfab  
#683886 Klart att det kan bli fel ibland! Men att bara rycka på axlarna?

Jag ser själv en fördel i att det är lite stamskador då det precis som nämnts påskyndar blommning, och även brukar resultera i rikligare kottsättning.

Den stora skadan är att det är markberett så nära träden att rötter garanterat är skadade!

Sådär ska det inte se ut efter ett seriöst bolag.

Användarvisningsbild

Re: Skador på frötallar efter markberedning

Contårta  
#683902 Jag är lite mer som @Mellberg. Trådskaparen har ju ”slagläge” mot bolaget men samtidigt sker misstag och självklart ska bolaget stå för det. Att överutnyttja sitt slagläge är inte alltid bäst i längden.

Jag skulle nöja mig med att få fullbetalt för de skadade träden (utan drivningskostnad) och att de får stå kvar. Då kan du avverka dem och få betalt när det är dags. Anledningen till att man har fröträd är ju att få en ”billigare” föryngring och som flera har skrivit så måste inte skador bara vara dåligt. Så det enda du kan anmärka på är skador på trädens mantelytor och kanske att du tycker att det ser ”fult” ut.

Hur stor areal handlar det om?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).