Skogsmiljö och Trädlära

Ung tall med knepigt brott

10 inlägg 3388 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ung tall med knepigt brott

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533086 Hej,

Har ett 20-tal tallar vid sommarstugan som är i 10 årsåldern. Häromveckan hittade jag en som brutits tvärt av på mitten efter ett blåsväder :-(
Noterar: Ingen spjälkning eller flisor öht, ser ut som en brott vid röta. Brottet precis under ett grenvarv och tvärsnittet på stammen är rejält avsnört. Idéer om vad detta är?
MVH
Morgan



   TS
Avatar Fallback

Re: Ung tall med knepigt brott

olli  
#533087 Älgko med kalv?

Avatar Fallback

Re: Ung tall med knepigt brott

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533091 Det ser ut som du har en inväxt betesskada i den delen som brutits av.

Vill du försäkra dig om att det är så kan du ta fram fogsvansen och klyva den genom grenvarvet.

Användarvisningsbild

Re: Ung tall med knepigt brott

Brozzlaren  
#533124 Har du aspar i närheten kan det vara sviter av knäckesjuka. Jag gav älgen skulden tills jag fattade va det va.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Ung tall med knepigt brott

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533154 Knäckesjuka tror jag drabbar toppskotten? Barren gulnar och trillar av.
Törskate lite samma sak (men kan sitta i stammen), svampen stryper näringstillgången och det syns på barren.
På bilderna ser toppen helt frisk ut!

Användarvisningsbild

Re: Ung tall med knepigt brott

Torbjörn Johnsen  
#533159 Träden står ju fint på rad. Någon kanske har haft en tråd/lina virad runt stammarna i den där höjden som stängsel eller liknande? En tråd som då har strypt och missformat stammen och gjort den ömtålig? Det ser på några av bilderna ut som om det kommit ut kåda runt brottet innan? Borde då vara någon form av skada. Mekanisk, svamp eller?

Avatar Fallback

Re: Ung tall med knepigt brott

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533224 De dubbla grenvarven indikerar något. Jag är jättenyfiken, klyv den så får vi se.

Avatar Fallback

Re: Ung tall med knepigt brott

Värmlänning  
#533234
Torbjörn Johnsen skrev:Träden står ju fint på rad. Någon kanske har haft en tråd/lina virad runt stammarna i den där höjden som stängsel eller liknande? En tråd som då har strypt och missformat stammen och gjort den ömtålig? Det ser på några av bilderna ut som om det kommit ut kåda runt brottet innan? Borde då vara någon form av skada. Mekanisk, svamp eller?

Tror att du kan vara något på spåret

Användarvisningsbild

Re: Ung tall med knepigt brott

Mörkmården  
#533236 Kanske ett gammalt försommarbete på det späda årsskottet :-b . Då kan tallen skjuta ett flertal skott tätt ihop året efter.

Avatar Fallback

Re: Ung tall med knepigt brott

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#533638 Tack för förslagen! Det är jag själv som planterat dem så tvättlinor osv kan vi stryka som orsak. Skall kika på gamla bilder om det var ngn topp(betes)skada på trädet i den höjden. Har aldrig sett en älg i området på över 10 år!!!

MVH
Morgan

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).