ons 07 maj 2008, 00:49#28339Nu anfaller granbarkborren. Mycket höga fångster i fällorna http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1218667.svd
/Niklas
Skogsmiljö och Trädlära
Nu anfaller granbarkborren
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
ons 07 maj 2008, 05:27#28343Vindfällena jag högg i måndags var fulla med barkborrar, fult med nya borrhål i dem och spånhögar på backen....
tor 22 maj 2008, 05:12#29409Körde ut mitt vindfällevirke på gården som var hugget innan svärmningen.
Manuellhugget, ca 30m3fub
Hade tänkt ha det som fångstvirke.
Inte en barkborre i det
Iofs rätt skönt
Manuellhugget, ca 30m3fub
Hade tänkt ha det som fångstvirke.
Inte en barkborre i det
Iofs rätt skönt
ons 28 maj 2008, 23:38#297153 timmar efter att virket var avverkat så hade vi borspån på det idag.. känns inte som att det blir semester i sommar..
Rottne H14 Rottne F13s
tor 29 maj 2008, 20:43#29755Har några granar i ett skogsparti som har dött. Det verkar inte va den fruktade barkborren. Hål och gångar verkar större och endel verkar gått in i virket. Barken ramlar ej av, den blir bara stenhård och sitter fast. Vad kan det vara? Ska man bli nervös? Trädet gulnar ej heller barren bara faller av.
mån 28 maj 2018, 22:20#513351Ja, det gäller definitivt 2018 också. Rekordfångster i granbarkborrefällorna enligt Skogsstyrelsen.
https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... at-svarma/
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
– Är det mer än 10 000 barkborrar i en fälla per säsong bedöms risken som stor för angrepp på granskog. Nu har vi över 10 000 på bara en vecka på en del håll, så då får vi beteckna det som väldigt högt, säger Gunnar Isacsson.
– Det är viktigt att skogsägaren upparbetar höstens och vinterns färska granvindfällen och grövre snöbrott som vi haft gott om i mellersta och norra Sverige efter en snörik vinter. Gör man det nu och får ut det ur skogen inom tre till fyra veckor, följer både föräldrabaggarna och larverna med till industrin
https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... at-svarma/
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
tis 29 maj 2018, 14:20#51339612 000 borrar i en fälla.
Kalmar län.
Och när jag plantade, så blev tröjan.
Full m Snytbaggar.
Så Huvaligen, fy Sjutton.
Kalmar län.
Och när jag plantade, så blev tröjan.
Full m Snytbaggar.
Så Huvaligen, fy Sjutton.
tis 29 maj 2018, 21:13#513431Har idag inventerat lite från vinterns gallring och det förvånade mig att det var så mycket angrepp i klena toppar som ligger kvar i skogen, både det som ligger i vägarna och även toppar som upparbetats inne i virkeszonen. Jag har aldrig tidigare noterat detta i så klena dimensioner som är mindre än 50mm. Hittade borrmjöl i så klent som ca 30mm. Är detta vanligt?
tis 29 maj 2018, 21:41#513441
Kanske lika vanligt som detta majväder. Sett ovanligt mycket angrepp iår.
Blondin 750 skrev:Har idag inventerat lite från vinterns gallring och det förvånade mig att det var så mycket angrepp i klena toppar som ligger kvar i skogen, både det som ligger i vägarna och även toppar som upparbetats inne i virkeszonen. Jag har aldrig tidigare noterat detta i så klena dimensioner som är mindre än 50mm. Hittade borrmjöl i så klent som ca 30mm. Är detta vanligt?
Kanske lika vanligt som detta majväder. Sett ovanligt mycket angrepp iår.
//Henke månskensskogsbonde
tis 29 maj 2018, 21:58#513448Jag noterade även att lättja drabbat granbarkborren, de små gynnarna valde hålen från dubbarna i aggregatet istället för att borra egna ingångar. Systematiska högar av borrmjöl utmed en kvarglömd massavedsbit, fick lite känslan av kedjehusboende. 🙂

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).