sön 12 jan 2014, 06:33#257155gick i veckan förbi en tall på ca 100 år och ca4 meter upp såväxer en gran ur tallen, och jag funderar på om det går o ympa tall - gran, möjligheten finns ju även att ett granfrö rotat sig, enligt äldre folk häromkring så fanns den på 1930 talet. någon som sett något liknande?
Skogsmiljö och Trädlära
ca 100 årig tall med en granutväxt
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
sön 12 jan 2014, 10:43#257186Har oxå hört liknande historier.
Granen verkar ju kunna rota sig var som helst.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article11765396.ab
Granen verkar ju kunna rota sig var som helst.
http://www.aftonbladet.se/halsa/article11765396.ab
sön 12 jan 2014, 11:24#257195Jajemen, min jakthund hade konstig hosta i nästan ett år, en liten gran hade börjat växa i lungan på honom.
Tror den var cirka 10cm lång, detta är några år sedan men jag vet att dom satte upp den i en monter på läckeby djursjukhus, vet ej om den finns kvar.
Tror den var cirka 10cm lång, detta är några år sedan men jag vet att dom satte upp den i en monter på läckeby djursjukhus, vet ej om den finns kvar.
...
sön 12 jan 2014, 11:34#257201Här är en bild, tyvärr lite dålig kvalitet , grenen syns bra men barren är mkt otydliga, på med glasögonen
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
Re: ca 100 årig tall med en granutväxt
sön 12 jan 2014, 11:40#257205haha.. det ser ut som en grankvist på tallen! hur högt upp på stammen växer granen? ser nästan ut som att någon ympat in ett granskott i tallen
sön 12 jan 2014, 11:45#257206 Det är bara att klicka på bilden så syns barre väldigt bra..
brum brum skrev:Här är en bild, tyvärr lite dålig kvalitet , grenen syns bra men barren är mkt otydliga, på med glasögonen
sön 12 jan 2014, 13:31#257228Borrade några 12mm hol i blanka bärget där jag skulle plassera jarn til en trappa upp til sommarstugan. Tog sin tid innan jag gjorde jobbet, tre-fyra år, och da fann jag till min förvåning att det var smågraner i ett flertal av holen.
Jack of all trades, master of none!
sön 12 jan 2014, 18:37#257302Granen är ett "märkligt djur"
Mycket mer interessant enn folk flest anar. Den anpassar sig det mesta. Tog den här bilden i dag av en minigran jag fann på hygget i går, med kottar. Er under metern hög.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
sön 12 jan 2014, 20:40#257352Liknar man människans arvsmassa med en ask tändstickor, då blir vi tvungna att illustrera granens med en container..
sön 12 jan 2014, 21:12#257369
Den ser mycket fräsch ut där den står, men jag röjde där ett par år tilbaks och då var den innvuxet i klibbal och sälg!
Vedmaskin skrev::surp:Den sätter kott som om den håller på att dö. För att säkerställa avkomman
Den ser mycket fräsch ut där den står, men jag röjde där ett par år tilbaks och då var den innvuxet i klibbal och sälg!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).