Skada på träd vid dikesklippning

Svara  6 inlägg  4483 visn.  3 följer

Skada på träd vid dikesklippning

#178677 Vi bor längs en liten grusväg, och delar av vårt skogsbestånd finns utmed denna väg. Häromdagen var en utsänd från en åkerientreprenör som har kontrakt på vägskötseln, ute och röjde/klippte dikeskanter med kedjeröjare. I samband med denna körning så skadades en del trädstammar i enlighet med bilden nedan.

Är det bara att gilla läget, eller bör man bli ersatt för sådana skador? Hur illa är det för trädet?

Bild

TS
Selm 2019

Re: Skada på träd vid dikesklippning

parbring skrev:Vi bor längs en liten grusväg, och delar av vårt skogsbestånd finns utmed denna väg. Häromdagen var en utsänd från en åkerientreprenör som har kontrakt på vägskötseln, ute och röjde/klippte dikeskanter med kedjeröjare. I samband med denna körning så skadades en del trädstammar i enlighet med bilden nedan.

Är det bara att gilla läget, eller bör man bli ersatt för sådana skador? Hur illa är det för trädet?

Bild

Står träden för nära vägen så skulle dom ju vara borta innan. Nu vet jag inte om så var fallet men det finns ju regler för hur långt ifrån träden måste stå. I annat fall så är det ju lite vårdslöst.

#178682 Trädet står då ovanför diket, så ett antal meter från vägen är det då alla gånger.

TS

parbring skrev:Trädet står då ovanför diket, så ett antal meter från vägen är det då alla gånger.

Ok, ja du får väl höra dig för lite försiktigt med vägföreningen.

I vanliga fall är det 2 meter från vägkant och 4,6 meter högt (kvistning) som vägföreningen har rätt att fälla träd på. Men det kan också vara andra regler inskrivna i stadgarna. Så du gör nog klokast i att först verkligen kontrollera avstånden till skadorna och sen fråga lite försiktigt vad som gäller och i så fall hur skadorna skall regleras.

#179582 2m från vägkanten? Jag hade för mig att det var 2m ifrån dikesbotten. Ansvarig från trafikverket var ute och besiktade vår väg och påstod att det var två meter ifrån där diket bortre kant, från vägen sett. Men jag tror att han är ute och cyklar då han påstår det.

#179598 Kolla den här sidan 15

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... _vagar.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Stanna om man skada backspegeln? av Zixten - tor 08 dec 2011, 22:56
i Före och efter jobbet

12
17 svar
10650 läst
av Blivande snickare     
fre 16 dec 2011, 22:15
Vad är detta för skada, klassning? av Mangan - mån 13 jan 2014, 08:37
i Virkesmätning och Matrisfub
10 svar
7868 läst
av vastergarden     
ons 15 jan 2014, 22:34
Ekonomisk skada vid kraftledningslinje av Vedhuggaren - ons 20 dec 2017, 14:51
i Skogsfastigheter
2 svar
1783 läst
av Elias Granqvist     
ons 03 jan 2018, 11:59
Haveri/skada polaris av Kime - sön 11 mar 2018, 16:04
i ATV och UTV i skogen
10 svar
2759 läst
av Kime     
mån 16 apr 2018, 06:06
Ansvar skada ledning - vägsamfällighet eller markägare? av Hugin - lör 30 jun 2018, 20:10
i Skogsfastigheter

12
20 svar
4206 läst
av Elias Granqvist     
mån 23 jul 2018, 16:36