Skogsmiljö och Trädlära

Skada på träd vid dikesklippning

6 inlägg 6228 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skada på träd vid dikesklippning

parbring  
#178677 Vi bor längs en liten grusväg, och delar av vårt skogsbestånd finns utmed denna väg. Häromdagen var en utsänd från en åkerientreprenör som har kontrakt på vägskötseln, ute och röjde/klippte dikeskanter med kedjeröjare. I samband med denna körning så skadades en del trädstammar i enlighet med bilden nedan.

Är det bara att gilla läget, eller bör man bli ersatt för sådana skador? Hur illa är det för trädet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skada på träd vid dikesklippning

Vedproducent  
#178681
parbring skrev:Vi bor längs en liten grusväg, och delar av vårt skogsbestånd finns utmed denna väg. Häromdagen var en utsänd från en åkerientreprenör som har kontrakt på vägskötseln, ute och röjde/klippte dikeskanter med kedjeröjare. I samband med denna körning så skadades en del trädstammar i enlighet med bilden nedan.

Är det bara att gilla läget, eller bör man bli ersatt för sådana skador? Hur illa är det för trädet?



Står träden för nära vägen så skulle dom ju vara borta innan. Nu vet jag inte om så var fallet men det finns ju regler för hur långt ifrån träden måste stå. I annat fall så är det ju lite vårdslöst.

Avatar Fallback

Re: Skada på träd vid dikesklippning

parbring  
#178682 Trädet står då ovanför diket, så ett antal meter från vägen är det då alla gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skada på träd vid dikesklippning

Vedproducent  
#178699
parbring skrev:Trädet står då ovanför diket, så ett antal meter från vägen är det då alla gånger.

Ok, ja du får väl höra dig för lite försiktigt med vägföreningen.

I vanliga fall är det 2 meter från vägkant och 4,6 meter högt (kvistning) som vägföreningen har rätt att fälla träd på. Men det kan också vara andra regler inskrivna i stadgarna. Så du gör nog klokast i att först verkligen kontrollera avstånden till skadorna och sen fråga lite försiktigt vad som gäller och i så fall hur skadorna skall regleras.

Avatar Fallback

Re: Skada på träd vid dikesklippning

wrytter  
#179582 2m från vägkanten? Jag hade för mig att det var 2m ifrån dikesbotten. Ansvarig från trafikverket var ute och besiktade vår väg och påstod att det var två meter ifrån där diket bortre kant, från vägen sett. Men jag tror att han är ute och cyklar då han påstår det.

Avatar Fallback

Re: Skada på träd vid dikesklippning

ned  
#179598 Kolla den här sidan 15

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... _vagar.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).