typograpus skrev:r93 skrev:Intressant, jag har en vegan på jobbet och en i släkten, dom kommer bli glada när jag upplyser dom om att b12 är en ickefråga.
Edit: du missade en text från Livsmedelsverket
”För veganer är det därför mycket viktigt med tillskott på vitamin B12 eller tillräckliga mängder av berikade livsmedel. Även för lakto-ovo-vegetarianer kan intaget bli för lågt, trots att vitamin B12 finns i både mjölkprodukter och ägg.”
Antingen äter man fermenterade grönsaker, exv surkål, eller så behöver man ta en tablett var sjätte månad... Sen sparar man ju väldigt mycket pengar på att äta mer grönt också, så det är en fördel till.
Här är en text från vegomagasinet:
”Mikroorganismerna kan även bilda vitaminer, som till exempel vitamin K i surkål. Vissa bakterier kan bilda vitamin B12, men mängderna B12 som bildas i fermenterade livsmedel är väldigt små och oftast under detektionsnivån. Det går därför inte att använda fermenterade livsmedel som en pålitlig vitamin B12-källa.”
Att man behöver ta tillskott är fakta, fråga vilken seriös vegan som helst!
Men det räcker med orden ”snutta kospene” så förstår jag att du inte är seriös.
Vad är det för tablett som det räcker med att ta en var sjätte månad? Det låter som rent hittepå!!
Min sambo har ärftlig b12 brist så vi har en hel del erfarenhet av detta, extra jobbigt har det varit vid gravideter och amning.
Folk får ha vilken kost dom vill, så länge den inte ska prackas på andra, jag blir lika irriterad när carniovorer (de som bara äter kött) ska förklara för andra att detta är bättre än balanserad kost, men jag äter hellre en lammgryta från grannens lamm, än en grönsakssoppa på importerade grönsaker!