Skogsmiljö och Trädlära

Arealen åkermark minskar:

175 inlägg 17168 visningar 16 följer Svara, dela mm...   

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
typograpus skrev:
r93 skrev:Intressant, jag har en vegan på jobbet och en i släkten, dom kommer bli glada när jag upplyser dom om att b12 är en ickefråga.

Edit: du missade en text från Livsmedelsverket

”För veganer är det därför mycket viktigt med tillskott på vitamin B12 eller tillräckliga mängder av berikade livsmedel. Även för lakto-ovo-vegetarianer kan intaget bli för lågt, trots att vitamin B12 finns i både mjölkprodukter och ägg.”

Antingen äter man fermenterade grönsaker, exv surkål, eller så behöver man ta en tablett var sjätte månad... Sen sparar man ju väldigt mycket pengar på att äta mer grönt också, så det är en fördel till.

Här är en text från vegomagasinet:

”Mikroorganismerna kan även bilda vitaminer, som till exempel vitamin K i surkål. Vissa bakterier kan bilda vitamin B12, men mängderna B12 som bildas i fermenterade livsmedel är väldigt små och oftast under detektionsnivån. Det går därför inte att använda fermenterade livsmedel som en pålitlig vitamin B12-källa.”

Att man behöver ta tillskott är fakta, fråga vilken seriös vegan som helst!

Men det räcker med orden ”snutta kospene” så förstår jag att du inte är seriös.

Vad är det för tablett som det räcker med att ta en var sjätte månad? Det låter som rent hittepå!!

Min sambo har ärftlig b12 brist så vi har en hel del erfarenhet av detta, extra jobbigt har det varit vid gravideter och amning.

Folk får ha vilken kost dom vill, så länge den inte ska prackas på andra, jag blir lika irriterad när carniovorer (de som bara äter kött) ska förklara för andra att detta är bättre än balanserad kost, men jag äter hellre en lammgryta från grannens lamm, än en grönsakssoppa på importerade grönsaker!

typograpus  
#811064 Vitamin b12 lagras i kroppen (till skillnad från exv c vitamin som man helt enkelt kissar ut överskottet av) b12 kan lagras i 3-5 år.

Vegansk kost är inte en vanlig orsak till b12 brist, mycket vanligare att det beror på sjukdom eller glutenintolerans.

Oavsett så är b12 behovet en ickefråga eftersom det är så enkelt att ta en tablett någon gång ibland, om man nu är helt vegan och systematiskt absolut inte får i sig kött, fisk eller mejeriprodukter. (Väldigt få som är så strikta).

typograpus  
#811065 Köttfärs, falukorv, köttbullar, kolett, bacon - sånt som de flesta tycker är vanlig normal mat.

Det är ganska mycket man missar om man inte kan tänka fritt och bryta sig ut normerna.
Meny skulle bli otroligt mycket mer varierad och mycket nyttigare och billigare och kräva mindre resurser och areal och ge upphov till mycket mindre co2 om det var mer veg.

Det är många som tjänar pengar på att du äter dyr mat som kräver mycket arbete och resurser att framställa.

Främsta förlorarna är miljön och din hälsa.

Användarvisningsbild

Otik  
#811069 Konstigt att man under många hundra år brutit mark för att få ytor att odla på för att överleva?
Detta före konstgödselns tid!
Att vi inte skulle behöva all åkermark i framtiden med en ständigt växande befolkning klassar jag som icke troligt.
Att få till en vettig växtföljd utan någon form av näringstillförsel som ger hyfsade skördar det är nog svårt eller omöjligt. I alla fall inget som går att att överleva ekonomiskt på än mindre föda en växande befolkning .
Tycker att många borde backa och titta tillbaka hur det sett ut historiskt?
Idag ser de flesta det som självklart att pendla till jobbet eller flyga utomlands någon gång om året. Då en annan var ung typ 40 år sen var det inga i vår bygd som åkte på Solresor. Att åka till fjällen på vintersemester hände dock någon gång och ansågs exklusivt. Det absolut största problemet är alla transporter och att vi är alldeles för många på vår planet.
Var rädd om våra åkrar!

isteskog  
typograpus skrev:Köttfärs, falukorv, köttbullar, kolett, bacon - sånt som de flesta tycker är vanlig normal mat.

Det är ganska mycket man missar om man inte kan tänka fritt och bryta sig ut normerna.
Meny skulle bli otroligt mycket mer varierad och mycket nyttigare och billigare och kräva mindre resurser och areal och ge upphov till mycket mindre co2 om det var mer veg.

Det är många som tjänar pengar på att du äter dyr mat som kräver mycket arbete och resurser att framställa.

Den dagen när det blir svält och därmed stopp för import av det som behövs för vegomaten, så ligger nog de som inte äter kött/ dricker mjölk risigt till! För det kan vi då producera själva i Sverige även om insatsvarorna skulle bli svåra att få tag på.

r93  
typograpus skrev:Köttfärs, falukorv, köttbullar, kolett, bacon - sånt som de flesta tycker är vanlig normal mat.

Nej, det är väldigt få som tjänar pengar på att jag äter ”dyr” mat, vi äter ungefär 70% vilt, det enda kött vi köper är nöt, leverpastej, korv och liknande, egna potatis, egen lök, egna lamm, fläsk köps av en lokal bonde. Sedan köps det pasta, ris, etc, man måste ju variera kosten!

Sedan försöker jag undvika importerad mat i den mån det går!

Bryta normer….. ska vi importera mer mat än vad vi gör nu tycker du?

typograpus  
#811072 Precis, före konstgödselns tid...

Men med konstgödsel, växtförädling, kyl och frys, handel och alla annan teknikutveckling så är det inte ett bekymmer att ordna mat.

Synd att animaliejordbruket där vi alltså föder upp 80 miljarder djur för att föda 8 miljarder människor är så etablerat. och att det slängs så mycket mat.

Med lite mindre tryck på jorden skulle vi kunna ha det väldigt bra.

Enorm omvandlingsförlust att mata djur för att äta upp. Jordbruket står för den största utrotningen, ungefär

r93  
typograpus skrev:Precis, före konstgödselns tid...

Men med konstgödsel, växtförädling, kyl och frys, handel och alla annan teknikutveckling så är det inte ett bekymmer att ordna mat.

Synd att animaliejordbruket där vi alltså föder upp 80 miljarder djur för att föda 8 miljarder människor är så etablerat. och att det slängs så mycket mat.

Med lite mindre tryck på jorden skulle vi kunna ha det väldigt bra.

Enorm omvandlingsförlust att mata djur för att äta upp. Jordbruket står för den största utrotningen, ungefär

Nu är vi i Sverige! Vi föder inte upp några 80 miljarder djur!

Att många delar av världen har fullständigt katastrofal djurhållning är ju inte så mycket vi kan göra åt (kolla senaste kinesiska grisstallet eller vad man ska kalla det)

Men bara för att andra inte kan sköta sig ska ju inte vi förstöra vår matproduktion!

Betande djur är ingen omvandlingsförlust! Tvärtom!

Så länge människan inte kan bryta ner cellulosa så behöver vi djur.

typograpus  
r93 skrev:

Nej, det är väldigt få som tjänar pengar på att jag äter ”dyr” mat, vi äter ungefär 70% vilt, det enda kött vi köper är nöt, leverpastej, korv och liknande, egna potatis, egen lök, egna lamm, fläsk köps av en lokal bonde. Sedan köps det pasta, ris, etc, man måste ju variera kosten!

Sedan försöker jag undvika importerad mat i den mån det går!

Bryta normer….. ska vi importera mer mat än vad vi gör nu tycker du?

Du försöker bara röra till det! Jag äter också vilt och produkter från lokala bönder.
Dvs inte problem att du äter viltkött eller att vi har höns i trädgården.
Industriuppfödning/massproduktion är problemet.

Sen har vi ju ett relativt bra jordbruk i Sverige och vi har plats för betande djur, ingen vattenbrist osv. Men om du tittar mer internationellt så är det inte bra med feedlots, odling av soja i amazonas för att mata boskap osv osv...

Hur du än vrider och vänder det så är det nyttigare och billigare med större andel grönt i maten. Och det kräver betydligt mindre resurser som land, arbete, energi, vatten...

r93  
#811077 Kan ju lägga till att jag är helt enig med dig angående matsvinnet!

Den biten är bedrövlig!

r93  
#811080 Jag håller med dig om allt i ditt inlägg!

Men sabbar vi den svenska BRA matproduktionen så ökar ju den dåliga internationellt, då måste importera mer mat!

Därför ska vi vara rädda om åkermarken!

Jag anser därför att det är bättre för alla att äta svenskt kött/fågel istället för sojafärs, gojibär eller avacado tex!

Därmed inte sagt att det är dåligt att äta frukt och grönt!

typograpus  
#811121 Håller till 100 % med om att svenskt jordbruk är bättre än det mesta.

MEN vi behöver verkligen inte äta så mycket kött!

Om alla indier skulle äta lika mycket köt om vi så skulle vi behöva 20 planeter till.

Inte vi i Sverige som föder upp 80 miljarder djur men vi ligger högt i köttkonsumtionen.

Säker på att det finns andra sätt att håla liv i landsbygden än att kasta bort mat och äta onyttigt och förstöra planeten.

Sen tycker nog alla nationaliteter att deras jordbruk är ju så bra, och lokalt dessutom...

jannee  
#811128 Den bästa foderomvandlaren är utan tvekan kycklingen, bara synd att mycket av kycklingens foder importeras.
Men som företagare köper man den råvara som är billigast - om inte går man med förlust.
Svenskt jordbruk konkurrerar med utländskt, av den orsaken blir det olönsamt att bruka mindre skiften
Vill svensk ledning, vilken den än månde vara, att det ska vara svenska råvaror på vårt bord, att vi ska ha öppna landskap, att det ska vara lönsamt att bruka all svensk åkermark måste det till subventioner.
Nu är frågan:
Har staten möjlighet att göra så ?
Vad kommer det i så fall att kosta ?
Finns det någon vilja till detta över huvud taget ?
Så som EU bidragen utformats har det ENDAST gynnat de som har stora produktiva arealer = den som mycket ha skall mer ha.
Ett stort rationellt jordbruk kan ge ett visst överskott medans ett liten orationellt jordbruk endast ger arbete och minusresultat i bokföringen.
Ett litet jordbruk kan ALDRIG drivas lika rationellt som ett stort - vem är byxad att stå för mellanskillnaden ?
Det är den stora frågan kommer.
Det gapas över att det öppna landskapet växer igen, att småtegar ligger för öde - men INGEN är beredd att göra något åt det - andra ska göra det men ingen vill stå för notan.

r93  
typograpus skrev:Håller till 100 % med om att svenskt jordbruk är bättre än det mesta.

MEN vi behöver verkligen inte äta så mycket kött!

Nä, det är mycket vi inte behöver, väldigt mycket.

Det fina är att vi fortfarande får göra som vi vill, nästan i alla fall.

Vill du inte äta kött så behöver du inte, vill jag äta mer kött så får jag det.

Men det verkar provocera dig på något sätt att vi äter för mycket kött?

Ska man ut och flyga varje år?
Är det rimligt att man ska köpa nya kläder varje månad?
Hur många motorsågar behöver man?

r93  
jannee skrev:Den bästa foderomvandlaren är utan tvekan kycklingen, bara synd att mycket av kycklingens foder importeras.
Men som företagare köper man den råvara som är billigast - om inte går man med förlust.
Svenskt jordbruk konkurrerar med utländskt, av den orsaken blir det olönsamt att bruka mindre skiften
Vill svensk ledning, vilken den än månde vara, att det ska vara svenska råvaror på vårt bord, att vi ska ha öppna landskap, att det ska vara lönsamt att bruka all svensk åkermark måste det till subventioner.
Nu är frågan:
Har staten möjlighet att göra så ?
Vad kommer det i så fall att kosta ?
Finns det någon vilja till detta över huvud taget ?
Så som EU bidragen utformats har det ENDAST gynnat de som har stora produktiva arealer = den som mycket ha skall mer ha.
Ett stort rationellt jordbruk kan ge ett visst överskott medans ett liten orationellt jordbruk endast ger arbete och minusresultat i bokföringen.
Ett litet jordbruk kan ALDRIG drivas lika rationellt som ett stort - vem är byxad att stå för mellanskillnaden ?
Det är den stora frågan kommer.
Det gapas över att det öppna landskapet växer igen, att småtegar ligger för öde - men INGEN är beredd att göra något åt det - andra ska göra det men ingen vill stå för notan.

Jag håller med dig, förutom att den bästa foderomvandlaren är nöt, vad jag har läst, absolut bäst är kaninen, kaninen räddade många i Europa undan svält under världskrigen.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).