Lars Lundqvist SLU skrev:Det är ofta klokt att komma ihåg att träd är normalt som känsligast när de är riktigt små och riktigt gamla, och att de som väldigt långlivade varelser är utvecklade under årmiljoner till anpassa sig efter vädret. Så när man ska föryngra idag så kan man inte utgå från vad klimatforskare tror om hur vädret kommer vara om 100 år utan man måste utgå från hur det är just nu och de närmaste åren. När man väl har en ungskog på plats, efter 10-20 år, då kan man fundera mer över vad man tror är klokast skötsel framåt utifrån hur det ser ut då.
Det mesta talar för att det blir varmare framöver, men ingen vet säkert om det generellt kommer bli blötare eller torrare, blåsigare eller ej, mer eller mindre snö, osv. Däremot vet vi att alla våra trädslag är duktiga på att anpassa sig till ändrat väder och ändringar i omgivningen. Det är denna anpassningsförmåga hos träden som vi utnyttjar när vi röjer och gallrar.
Jag set det som mest trovärdigt att se till det breda forskningsfältet med klimatforskare som analyserat den gångna perioden och dagens utsläppsnivåer och de olika scenarion som de presenterar och även en bred grupp av forskare som studerar skog, växter och träd. Det dominerande uppfattningen är att det kommer att bli ven högre årsmedeltemperatur och att variationerna att bli större i både temperatur och nederbörd. Det kommer enligt de flesta scenarion att bli fler väldigt torra år, men även fler blötare år.
Evolutionen kommer inte att lösa trädens överlevnad under vår eller kommande generations livstid. Det kommer sannolikt att finnas enstaka exemplar av träd som klarar att stå kvar när resten av beståndet står döda. När det sannolikt inträffat om 50 år är det nog inte så kul att stå som gammal gubbe och säga till nästa generation att det löser sig nog om 2000år eller så.
Vad ska vi göra? Det beror som alltid på var man befinner sig i vårt avlånga land. Södra Skåne är inte Lappland och vi har allt däremellan. Som jag tolkar de tyska resultaten är rådet att öka variationen och inte drastiskt hugga ner allt man har och satsa allt på ett nytt trädslag som frälsare. Eftersom mina förfäder brukat skogen löpande med små hyggen när man behövt lite pengar, varsam gallring och begränsad blädning tänker jag fortsätta på det spåret, men röja lite annorlunda så att andelen ek, lönn och bok ökar i min skog.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.