ons 21 feb 2018, 16:56#499450Hej igen!
Skulle vara intressant att veta var någonstans i mölnbackaområdet ni var och mätte granar och spelade in videon. Jag är väl bekant med området och har tips på andra ställen där med högrest skog.
SKOGSFORUM ARTIKEL
111 inlägg 57800 visningar 20 följer Svara, dela mm... Skogsmiljö och Trädlära
Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)
ons 21 feb 2018, 17:07#499451Om du vet vart backen "Fördarvern" ligger? så är det på baksidan om den om jag uppfattade Fredrik rätt?
Tror att namnet kom till när en lastbil som var full lastat med timmer fick fel på bromsarna och for rätt utför stupet som följer vägen?
Tror att namnet kom till när en lastbil som var full lastat med timmer fick fel på bromsarna och for rätt utför stupet som följer vägen?
ons 21 feb 2018, 17:20#499452Hej!
Tack för upplysningen. Fördärvarbacken känner jag väl till. Återkommer senare.
Tack för upplysningen. Fördärvarbacken känner jag väl till. Återkommer senare.
tor 22 feb 2018, 06:52#499509Jag har en gran hemma som är lite speciell. Den har lyckats att trycka sig upp i en spricka på en stor sten. Har ett svagt minne av att den var med på bild i KP för 20+ år sen. Ingen rekordgran på något sätt men den är rätt maffig när man kommer nära.
/Dennis
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
/Dennis
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 26 feb 2018, 11:00#500363Hej!
Här kommer jag med ännu ett tips på jättegranar. Lokalen är ravinerna vid Kil. Vandringsled går från parkering vid stora vägen till ravinerna. Se bifogad karta.
Skapa konto
Här kommer jag med ännu ett tips på jättegranar. Lokalen är ravinerna vid Kil. Vandringsled går från parkering vid stora vägen till ravinerna. Se bifogad karta.
Skapa konto
Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)
mån 26 feb 2018, 11:40#500369Har ni kollat in Old Tjikko?
Det är tydligen en extrem gran i södra Sverige.
Det är tydligen en extrem gran i södra Sverige.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
mån 26 feb 2018, 12:29#500384Verkar som Norsk Ved ochså följer med på skogsforum, för dom utmaner til tävling i högsta tall träd.
Dom verkar inte sugna på gran, utan det er tall det gjelder, enligt artikkelen har ni (Sverige) högsta tallen på 37,8m.
Verkar dock inte som det kommit nån tips om högare här i Norge, då artikkelen har funnits ett tag nu.
http://www.norskved.no/default.aspx?pag ... 730&news=1
Dom verkar inte sugna på gran, utan det er tall det gjelder, enligt artikkelen har ni (Sverige) högsta tallen på 37,8m.
Verkar dock inte som det kommit nån tips om högare här i Norge, då artikkelen har funnits ett tag nu.
http://www.norskved.no/default.aspx?pag ... 730&news=1
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
mån 26 feb 2018, 13:03#500393För många år sedan var jag i Arvika och där finns ett naturreservat på ett berg med utsiktstorn över Glafsfjorden. Det var dom största granarna jag sett.
Det som inte kan lagas med silvertejp är inte värt att lagas
tor 01 mar 2018, 11:58#500927En rejäl gran från skogarna öster om Värnamo. 83 cm i brösthöjd men höjden är okänd.
Skapa konto
Skapa konto
tor 01 mar 2018, 14:00#500948Hej! Den ser fin ut. Om du vill ha en ungefärlig höjd på granen kan du göra på följande sätt:
1. Ställ ett föremål med känd längd mot stammen (ex.vis en trästång med längden 4 m eller liknande)
2. Gå så långt som möjligt från granen, men så att du tydligt ser granens rot och topp.
3. Ta en bild med kameran.
4. Dra fram en papperskopia av bilden
5. Mät i bilden. Granens höjd får du genom proportionalitetsberäkningen: Granens höjd på bilden (i cm) dividerat med jämförelseojektets längd i bilden (i cm) gånger jämförelseobjektets verkliga längd (ex.vis 4 m).
1. Ställ ett föremål med känd längd mot stammen (ex.vis en trästång med längden 4 m eller liknande)
2. Gå så långt som möjligt från granen, men så att du tydligt ser granens rot och topp.
3. Ta en bild med kameran.
4. Dra fram en papperskopia av bilden
5. Mät i bilden. Granens höjd får du genom proportionalitetsberäkningen: Granens höjd på bilden (i cm) dividerat med jämförelseojektets längd i bilden (i cm) gånger jämförelseobjektets verkliga längd (ex.vis 4 m).
mån 02 apr 2018, 13:05#506355Hej igen!
Nedanför sydöstra branten av Torsberget i Mölnbacka, Värmland, finns ett område med mycket högstammiga granar (se bifogad karta). Granarnas höjd torde ligga någonstans mellan 40 och 45 meter (uppskattat). Värt ett besök med höjdmätare!
Skapa konto
Nedanför sydöstra branten av Torsberget i Mölnbacka, Värmland, finns ett område med mycket högstammiga granar (se bifogad karta). Granarnas höjd torde ligga någonstans mellan 40 och 45 meter (uppskattat). Värt ett besök med höjdmätare!
Skapa konto
ons 18 apr 2018, 11:31#508684Nu är vi igång efter vinterdvalan.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).