SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsmiljö och Trädlära

Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

111 inlägg 49392 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#499450 Hej igen!
Skulle vara intressant att veta var någonstans i mölnbackaområdet ni var och mätte granar och spelade in videon. Jag är väl bekant med området och har tips på andra ställen där med högrest skog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Clippie  
#499451 Om du vet vart backen "Fördarvern" ligger? så är det på baksidan om den om jag uppfattade Fredrik rätt?
Tror att namnet kom till när en lastbil som var full lastat med timmer fick fel på bromsarna och for rätt utför stupet som följer vägen?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#499452 Hej!
Tack för upplysningen. Fördärvarbacken känner jag väl till. Återkommer senare.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Dennis1982  
#499509 Jag har en gran hemma som är lite speciell. Den har lyckats att trycka sig upp i en spricka på en stor sten. Har ett svagt minne av att den var med på bild i KP för 20+ år sen. Ingen rekordgran på något sätt men den är rätt maffig när man kommer nära.

/Dennis

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Torbjörn Johnsen  
#499510 Häftigt! Växtkraft!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#500363 Hej!
Här kommer jag med ännu ett tips på jättegranar. Lokalen är ravinerna vid Kil. Vandringsled går från parkering vid stora vägen till ravinerna. Se bifogad karta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500369 Har ni kollat in Old Tjikko?
Det är tydligen en extrem gran i södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

stegmaster  
#500384 Verkar som Norsk Ved ochså följer med på skogsforum, för dom utmaner til tävling i högsta tall träd.
Dom verkar inte sugna på gran, utan det er tall det gjelder, enligt artikkelen har ni (Sverige) högsta tallen på 37,8m.
Verkar dock inte som det kommit nån tips om högare här i Norge, då artikkelen har funnits ett tag nu. :???:

http://www.norskved.no/default.aspx?pag ... 730&news=1

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

halvproffs  
#500393 För många år sedan var jag i Arvika och där finns ett naturreservat på ett berg med utsiktstorn över Glafsfjorden. Det var dom största granarna jag sett.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Svensson1  
#500927 En rejäl gran från skogarna öster om Värnamo. 83 cm i brösthöjd men höjden är okänd.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#500948 Hej! Den ser fin ut. Om du vill ha en ungefärlig höjd på granen kan du göra på följande sätt:
1. Ställ ett föremål med känd längd mot stammen (ex.vis en trästång med längden 4 m eller liknande)
2. Gå så långt som möjligt från granen, men så att du tydligt ser granens rot och topp.
3. Ta en bild med kameran.
4. Dra fram en papperskopia av bilden
5. Mät i bilden. Granens höjd får du genom proportionalitetsberäkningen: Granens höjd på bilden (i cm) dividerat med jämförelseojektets längd i bilden (i cm) gånger jämförelseobjektets verkliga längd (ex.vis 4 m).

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Svensson1  
#500951 Toppen,tack för info!

Användarvisningsbild

Tips på område med jättegranar

Sillero  
#506355
1522670670_jaettegranar_i_torsberget.jpg
1522670670_gran-1.jpg
Hej igen!
Nedanför sydöstra branten av Torsberget i Mölnbacka, Värmland, finns ett område med mycket högstammiga granar (se bifogad karta). Granarnas höjd torde ligga någonstans mellan 40 och 45 meter (uppskattat). Värt ett besök med höjdmätare!

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Fredrik Reuter  
#508684 Nu är vi igång efter vinterdvalan.


Användarvisningsbild

Re: Skogsforums jakt på rekordgranen 50+ (video)

Sillero  
#508972 Spännande! Vilka platser kommer ni att besöka på jakt efter rekordgranen? Hör av er med resultat! Jag är mycket intresserad. Hälsningar Lars Efraimsson, Karlstad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).